Motor- och kupevärmare

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
_Niklas_
1 star
1 star

Motor- och kupevärmare

Post by _Niklas_ » Sun 25 Dec 2011, 12:11

Jag har idag en brytare som styr min motorvärmare på bilen. Motorvärmaren är kopplad som de brukar vara, alltså en anslutningssladd till själva motorvärmaren och sedan vidare till uttaget för kupevärmaren inne i bilen.

Eftersom jag är lite snål (och hellre drar på mig lunginflamation,förkylning,feber,osv osv än att betala 4 kr extra i månaden för elförbrukningen 8-) ) så skulle jag vilja kunna styra kupevärmaren separat, då utetempen är under -10 kanske? eller vid is på rutorna (ute luftfuktigheten > 50% och utetempen < 0 ?)

Funderade på att sätta in ytterligare en nexa brytare i bilens kupevärmaruttag.. Denna kommer ju dock att vara strömlös då motorvärmaren är frånslagen. Blir det problem för Switchking att han inte kommer kunna hitta alla brytare ?

Vad säger ni experter? :)

Niklas

leidner
3 stars
3 stars

Re: Motor- och kupevärmare

Post by leidner » Sun 25 Dec 2011, 15:08

Switchking bryr sig egentligen inte alls om om dina mottagare finns eller inte. Bara du skickar rätt signal till mottagaren i bilen och att uttaget har ström så kommer det fungera. Mottagaren fungerar bara när den har ström, men tappar inget minne under tiden den inte har ström.

gNuSoftWare
2 stars
2 stars

Post by gNuSoftWare » Tue 27 Dec 2011, 08:11

_Niklas_ wrote: Funderade på att sätta in ytterligare en nexa brytare i bilens kupevärmaruttag.. Denna kommer ju dock att vara strömlös då motorvärmaren är frånslagen. Blir det problem för Switchking att han inte kommer kunna hitta alla brytare ?
Niklas
Jag hade satt nexabrytaren i vägguttaget, jag testade att sätta brytaren i bilen men all plåt skärmade av brytaren helt. Fungerade utmärkt när jag hade bakluckan öppen.. :banghead:
Dock beskriver du ej om du har garage eller "el-stolpe" vid bilen, heller ej hur långt det är mellan sändare och bil.

_Niklas_
1 star
1 star

Post by _Niklas_ » Tue 27 Dec 2011, 17:03

Funkade klockrent att ha den sittandes inne i bilen.

Jag har bilen står utomhus, precis utanför huset. Tellsticken sitter i pcn på övervåningen, träväggar emellan.. fågelvägen ner kanske... 20 meter ca...

Niklas

gNuSoftWare
2 stars
2 stars

Post by gNuSoftWare » Wed 28 Dec 2011, 00:11

_Niklas_ wrote:Funkade klockrent att ha den sittandes inne i bilen.

Jag har bilen står utomhus, precis utanför huset. Tellsticken sitter i pcn på övervåningen, träväggar emellan.. fågelvägen ner kanske... 20 meter ca...

Niklas
Vad bra! Jag hade lite problem med mitt garage, 20 meter samt betong i väggen imellan, köpte en LEST-701 (Signalförstärkare).. Nu fungerar den i det sista
garaget på längan nästan 50 meter bort :) :ugeek:

Post Reply