Hemma hos Isaksson

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Isaksson » Mon 22 Nov 2010, 20:53

Uppdaterar första inlägget med några enheter till.

Martin75a
3 stars
3 stars
Posts: 71
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Martin75a » Tue 23 Nov 2010, 07:28

Isaksson wrote:
Martin wrote: Ett annat tips är ju att hijacka en gammal telefonledning, om det finns sådan dragen som inte används. Det krävs ju bara två ledare.
Lite fullösning, kanske, men ändå ;)
Om de är dragna i rör så kan man ju byta ut kabeln.

Det finns alltid lösningar på problem ;)
Joo det är sant. Vill man så går allt att lösa. :D Tack för tippsen. 4-5mm hål är ju ingen fara att borra. Ska även kolla om det går att hitta vad teleledningen kommer in.

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Isaksson » Tue 23 Nov 2010, 20:37

Nu har jag uppdaterat första posten igen.

Nu är det lite mer avancerad styrning av solupp/ned-gång baserat på väder med hjälp av REST-stödet.

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Isaksson » Thu 25 Nov 2010, 10:30

Nu har jag gjort en liten uppdatering, lagt till en dimmer enhet.

Har börjar att plocka upp lite ljusslingor så nu ökar antalet enheter i Switch King, det är bra :)

Kommer nog vara tvungen att köpa till ett antal enheter till.

Edit:

Det blev att köpa några enheter på väg hem från jobbet. Uppdaterar första posten med rätt antal enheter.

redina
3 stars
3 stars
Posts: 98
Joined: Sun 28 Nov 2010, 10:23

Re: Hemma hos Isaksson

Post by redina » Wed 15 Dec 2010, 09:20

Xpath-exempel för att hämta första värden ifrån yr.no (http://www.yr.no/sted/Sverige/Uppsala/S ... recast.xml)

Temperatur:
/weatherdata/forecast/tabular/time[1]/temperature/@value

Regn:
/weatherdata/forecast/tabular/time[1]/precipitation/@value

Vind:
/weatherdata/forecast/tabular/time[1]/windSpeed/@mps

Väder symbol: (förklaringen till symbolernas nummer: http://www.yr.no/om_yrno/1.1940495)
/weatherdata/forecast/tabular/time[1]/symbol/@number

Test med hjälp av: http://www.bit-101.com/xpath/
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Isaksson » Wed 15 Dec 2010, 09:53

redina wrote:Xpath-exempel för att hämta första värden ifrån yr.no (http://www.yr.no/sted/Sverige/Uppsala/S ... recast.xml)

Temperatur:
/weatherdata/forecast/tabular/time[1]/temperature/@value

Regn:
/weatherdata/forecast/tabular/time[1]/precipitation/@value

Vind:
/weatherdata/forecast/tabular/time[1]/windSpeed/@mps

Väder symbol: (förklaringen till symbolernas nummer: http://www.yr.no/om_yrno/1.1940495)
/weatherdata/forecast/tabular/time[1]/symbol/@number

Test med hjälp av: http://www.bit-101.com/xpath/
Använder du dig själv av detta på något sätt?

redina
3 stars
3 stars
Posts: 98
Joined: Sun 28 Nov 2010, 10:23

Re: Hemma hos Isaksson

Post by redina » Wed 15 Dec 2010, 10:09

Nej inte egentligen utan mera för test. Är ny med tellstick och switch king och har bara 5 on/off switchar, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med datat. Men det är kul att labba lite. Är hemma med lugninflammation som det blir en del tid framför datorn. Det jag känner nu när man hållit på ett tag är man skulle vilja få in lite data ifrån huset, men det känns inte helt lätt med 1-wire eller vad man nu ska ha. Har larm från securitas, med två rörelsedeckare, vet inte om man kan koppla in sig på dom? Det finns fyra dörrar som känner av om dörren öppnas eller stängd, vet inte om man kan koppla in sig på dessa heller?

Såg att det fanns stöd att läsa xml-filerna lite lättare än vad det har varit, så jag tänkte bara dela med mig hur man kan göra med xpath istället för att en fix position och såg att du använde yr.no.xml, så jag labbade lite.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Isaksson » Wed 15 Dec 2010, 10:23

redina wrote:Nej inte egentligen utan mera för test. Är ny med tellstick och switch king och har bara 5 on/off switchar, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med datat. Men det är kul att labba lite. Är hemma med lugninflammation som det blir en del tid framför datorn. Det jag känner nu när man hållit på ett tag är man skulle vilja få in lite data ifrån huset, men det känns inte helt lätt med 1-wire eller vad man nu ska ha. Har larm från securitas, med två rörelsedeckare, vet inte om man kan koppla in sig på dom? Det finns fyra dörrar som känner av om dörren öppnas eller stängd, vet inte om man kan koppla in sig på dessa heller?

Såg att det fanns stöd att läsa xml-filerna lite lättare än vad det har varit, så jag tänkte bara dela med mig hur man kan göra med xpath istället för att en fix position och såg att du använde yr.no.xml, så jag labbade lite.
Jag tackar för informationen om xpath.

Visst är det bra att man kan vara lite sjuk ibland :) Krya på dig.
Jag håller på att förbereda för att plocka in 1-wire, har verkligen fastnat för det,
Läser man lite om det så är det nog inte så svårt att få till kopplingen med switchking (många som gör så).

Vet inte hur "snälla" securitas är med att man få plocka ut information från deras produkter, har själv inget larm hemma så där kan jag ej hjälpa dig (om någon tjuv läser detta så har jag självklart larm hemma)

redina
3 stars
3 stars
Posts: 98
Joined: Sun 28 Nov 2010, 10:23

Re: Hemma hos Isaksson

Post by redina » Wed 15 Dec 2010, 10:25

Såg att man kan ta tiden ifrån filen och då är det:

/weatherdata/meta/lastupdate/text()

För att få när filen uppdaterades ifrån yr.no.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Martin » Wed 15 Dec 2010, 10:28

redina wrote:Har larm från securitas, med två rörelsedeckare, vet inte om man kan koppla in sig på dom? Det finns fyra dörrar som känner av om dörren öppnas eller stängd, vet inte om man kan koppla in sig på dessa heller?
Trådlöst kräver ju att du jackar in dig i centralen. Jag har trådbundna och kan jacka in mig antingen direkt vid detektorn eller i centralen :twisted:

Just trådlöst är nog svårt, men din central har säkert en utgång som indikerar om larmet är aktiverat eller om larmet larmar och denna utgång borde isf vara enklare att få tillgång till.
Martin | Switch King

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests