Mono 2.10.7 släppt

Kommentarer, hjälp och tips angående betatest av Linux-versionen av Switch King (v2.0)
KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Mono 2.10.7 släppt

Post by KungenAvPeking » Thu 15 Dec 2011, 21:34

Då ska vi se, lovade ju att lägga upp scriptet, så Ni kan uppdatera relativt enkelt...

Jag började med att avinstallera Mono 2.10.5 (Lägg märke till "började med", återkommer till det... ;) )
Första kommandot för att köra som root, så man slipper skriva sudo hela tiden.

Code: Select all

$ sudo su
$ apt-get remove mono-complete
$ apt-get autoremove
$ apt-get clean
Sedan gick jag till lämplig katalog (i mitt fall /usr/src ) och skapade en mapp

Code: Select all

$ cd /usr/src
$ mkdir Mono-2.10
La in scriptet i den mappen.
install_mono-2.10.txt
BYT TILL .sh i stället för .txt
Scriptet ska vara körbart:

Code: Select all

$ chmod install_mono-2.10.sh
Nu är det HÖG tid att fundera på om man vill göra något mer med datorn innan nästa kommando, för det kan ta en stund... :(

Code: Select all

$ ./install_mono-2.10.sh
Sen tar det som sagt en stund, mellan 8 och 10 timmar för min 733Mhz ThinClient-burk...

Åter till "började med"... Sa ju att jag skulle återkomma till det...
Jag satt och kollade på skärmen ett tag, mest för att jag trodde det skulle gå snabbare, så där satt jag...
*Klick* sa det bakom ryggen... Tänkte inte på det så mycket, det har gjort det en gång i minuten i flera dygn, eftersom jag testat SwitchKing, Ni vet, det där programmet som är beroende av Mono, vilket var orsaken till att datorn stod och jobbade med att just få in senaste Mono...

Det var ganska sent, så det tog nog några *klick* till, innan det kopplade... Ja, reläet i Jula's anslut kontakt kopplade ju, på och av, men min hjärna var inte lika snabb... Om det klickar, måste något skicka signaler!
Hoppsan, glömde stänga av SwitchKing, innan jag avinstallerade Mono... Intressant, SwitchKing fortsatte jobba på för fullt i bakgrunden... Jaja tänkte jag, det kraschar säkert snart... Men näää... Nästa morgon, när kompileringen kört i ca 6 timmar, sa det fortfarande *klick* en gång i minuten... :lol:
Kan ju tillägga att jag inte loggade in med Win-klienten alls på den tiden, så det skulle ha funkat i vanliga fall... 8-)

Men åter till nuvarande session av SwitchKingande... 00:50 startade jag om den senast, orsaken att jag startade om då, var inte en krasch, utan för att jag fick för mig att testa lite plugin...
Så, förutom att det är två Win-klienter inloggade, så står den och växlar mellan två stycken senarion (1 minut vardera, tänd, släck) och två plugin som jobbar i bakgrunden (SMTP-plugin och Online-checker)

Skulle villja säga att... *klick* ... det funkar fint! Stabilt, japp!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Mono 2.10.7 släppt

Post by Martin » Thu 15 Dec 2011, 22:00

Funkar pluginen rätt av även på Linux (har inte testat själv :oops: )
Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Mono 2.10.7 släppt

Post by KungenAvPeking » Fri 16 Dec 2011, 03:46

Kan ju inte svara för alla, men de två jag har testat, funkar rakt av! ;)

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Mono 2.10.7 släppt

Post by KungenAvPeking » Sat 17 Dec 2011, 02:03

Okej, kan bekräfta, stabilt!

Har rullat felfritt i 49 timmar och 5 minuter utan att krascha!
Två win-klienter inloggade hela tiden.

Win-klienten på min bärbara (trådlöst nät) har dock tappat kontakten 3-5 gånger och gett felmeddelanden, men kopplat upp sig själv direkt igen. Gissar på att det handlar om att den ligger på trådlöst nätverk och att det kan ha varit störningar där, med tanke på att jag bor i radhusområde med många trådlösa nätverk runt om mig...

Nu avbryter jag testet för att försöka lösa mitt sista problem, att få OWFS att funka tillsammans med Telldus-core, vilket verkar tvärkört. Men skam den som ger sig, jag ska försöka ett tag till!
Någon av Er andra som kör med OWFS tillsammans med Telldus-core (senaste) som får det att funka? (Ubuntu 10.04.3 LTS Server)

andreas
1 star
1 star
Posts: 5
Joined: Mon 05 Dec 2011, 08:36

Re: Mono 2.10.7 släppt

Post by andreas » Sat 17 Dec 2011, 10:35

Jag kör både owfs och telldus-core på samma maskin och det fungerar utan problem.
Har två st 9840R för OWFS samt telldus Duo (körde tidigare en valig telldus sticka). Allt sitter i samma USB-hub

Ubuntu 10.04.3
OWFS 2.8p13 (egen kompilerad ./configure --prefix=/opt/owfs-2.8p13, make, make install)
Telldus-core 2.1.0 (Paket installerat från developer.teldus.com, stable)

Inga speciella inställningar

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Mono 2.10.7 släppt

Post by KungenAvPeking » Sat 17 Dec 2011, 19:43

Märkligt, jag har testat på två olika datorer...

Ny installation av Ubuntu på båda, den ena började jag till och med om helt från början en extra gång...
Jaja, säger du att det funkar för dig, så är det ju bara att testa igen då...

Vad har du för hårdvara i övrigt, själv sitter jag på en HP T5500 ThinClient...
Kan det ha att göra med att det enbart är USB 1.1 kanske?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Mono 2.10.7 släppt

Post by Martin » Sat 17 Dec 2011, 21:39

Känns som om kontentan är att Switch King rullar stabilt med senaste versionen av Mono, även om det inte är en helt lätt väg att installera senaste versionen förrän den paketerats.

Men - med tanke på det så kommer vi gissningsvis att släppa 2.0.2 utan några ytterligare försöka att isolera de problem som hittills har stötts på på Mono/Linux-miljön.

Den 2.0.2 som isf släpps kommer att se aningens annorlunda ut när det gäller pluginstrukturen, då det har tillkommit lite där sedan första 2.0.2 för test på Linux släpptes. På samma sätt som för Windows-klienten kommer vi att försöka bädda in alla existerande plugin i det paket som kommer att läggas för nedladdning.

Om man skulle paketera det optimalt - finns det något "smidigt sätt" (för mig som inte är så insatt i Linux-paketering) eller duger det som det är?
Hur kan själva paketet bli så bra som möjligt (med en relativt rimlig insats)?
Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Mono 2.10.7 släppt

Post by KungenAvPeking » Sat 17 Dec 2011, 23:14

Det optimala vore ju om man kunde packa det som t.ex Telldus-core, så man bara lägger till eran adress i sources.list och skriver "apt-get install SwitchKing", men jag har ingen aning om det går eller hur man gör...

Annars tycker jag det är relativt enkelt, som det är idag, kanske skicka med en textfil med instruktioner om hur man går tillväga med installationen, från konsol (vi är en del, som kör SwitchKing på relativt enkla maskiner, som inte har GUI...)

nilzen
2 stars
2 stars
Posts: 49
Joined: Sat 26 Nov 2011, 19:27

Re: Mono 2.10.7 släppt

Post by nilzen » Mon 19 Dec 2011, 20:44

Kan meddela att det verkar rulla på riktigt bra för mig också med mono 2.10.7! Inte använt Windows-klienten ngt ännu men jag har tidigare fått krascher rätt ofta med iOS-klienten också om jag klickat lite för snabbt...

Ps. KungenAvPeking, du kan alltid kompilera i en "screen" så kan du använda datorn till annat (apt-get install screen) Ds.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Mono 2.10.7 släppt

Post by Martin » Mon 19 Dec 2011, 21:18

nilzen wrote:Kan meddela att det verkar rulla på riktigt bra för mig också med mono 2.10.7! Inte använt Windows-klienten ngt ännu men jag har tidigare fått krascher rätt ofta med iOS-klienten också om jag klickat lite för snabbt...

Ps. KungenAvPeking, du kan alltid kompilera i en "screen" så kan du använda datorn till annat (apt-get install screen) Ds.
Låter rimligt att detta även kan drabba iPhone-app eller Android-app, då Xml-motorn (buggen löst i 2.10.7) även används här... :clap:
Martin | Switch King

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests