fabz wrote:
Visst kan jag hjälpa! Lägg till dina "sändande" enheter (fjärrkontroller osv) i Telldus Center bara, så kommer de upp i flödet som inte är RAW också.
Hmm... Gissade att det var så, men letade efter att kunna lägga till just "fjärrkontroll". Men du kanske har lagt till dem som exv Nexa->Selflearning on/off bara och döpt dem lämpligt?
fabz wrote:
Jag är inte så förtrogen med vad State Machines är (annat än vad som står på wikipedia). Förklara gärna lite mer vad det innebär för möjligheter!
State machines innebär att man definierar upp ett antal state (tillstånd) där exakt ett åt gången är aktivt. Man skulle tex kunna se det som en mer avancerad for av scenarier. Eventghost verkar även hantera att mer än ett state är aktivt samtidigt... Jag kan inte direkt säga vad för "vettigt" man kan ha det till, men man skulle kunna tänka sig något i stil med:
"Man kommer hem": *Event: Hemmaknappen* aktiverar state 1 i hemkomst-state-machine
[1] Sätt hallen till 100%, vardagsrum och kök till 20%. Gå till [2] efter 30sek. Vid aktivitet i kök, gå till [3]. Vid aktivitet i vardagsrum, gå till [5]
[2] Sätt vardagsrum och kök till 50%. Vid aktivitet i kök, gå till [3]. Vid aktivitet i vardagsrum, gå till [5]
[3] Sänk hallen till 50%, sätt kök till 100%. Efter 1 min, gå till [4]. Vid aktivitet aktivitet i vardagsrum, gå till [5].
[4] Sätt hallen till 0%. Sänk vardagsrum till 20% om värdet är högre Vid aktivitet i vardagsrum, gå till [5]
[5] Sänk hallen till 50%, sätt vardagsrum till 100%. Efter 1 min, gå till [6]. Vid aktivitet aktivitet i kök, gå till [3].
[6] Sätt hallen till 0%. Sänk köket till 20% om värdet är högre. Vid aktivitet i kök, gå till [3]
...
Dvs: Du kommer hem, går till köket och lagar mat, sätter dig i vardagsrummet för att äta och går sedan till köket för att diska så kommer detta hända:
1 -> (2 om du tar mer än 30sek från hallen) -> 3 -> 4 -> 5 -> 6 -> 4 -> 5
/Victor