Belysningstimer

Allmänna frågor och synpunkter.
Palle500
4 stars
4 stars

Re: Belysningstimer

Post by Palle500 » Sun 30 Oct 2011, 11:23

chris wrote:Hej Martin. Vet du varför när min magnetbrytare skickar ett on till en regel som växlar senario och 2-3 sec senare ytterligar en växling till samma senario? Blir bara så med magnetbrytaren inte med vanliga nexa fjärrar.
Chris kan du beskriva exakt vad du menar med att den växlar scenario? menar du att du ser att den växlar till rätt scenario för att sen "blippa" till utan att gå tillbaka till föregående scenario och sen aktivera rätt scenario igen innom 2-3 sekunder?
Eller är det så att du ser detta i SK server loggen?

Martin jag hoppade bara in här kan inte släppa problem innan dom är lösta! Chris behöver verkligen expert hjälp av dig, jag är bara vetgirig.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 30 Oct 2011, 11:28

chris wrote:Vet du varför när min magnetbrytare skickar ett on till en regel som växlar senario och 2-3 sec senare ytterligar en växling till samma senario? Blir bara så med magnetbrytaren inte med vanliga nexa fjärrar.
Egentligen är detta så som det är tänkt att fungera, men det blir lite knäppt med just magnetbrytare som tar lång tid på sig att skicka alla sina signaler...

Om en datakälla används för att starta ett scenario, så kommer efterföljande värde att förlänga scenariot, vilket är precis det du upplever. Först kommer ett "On" som aktiverar det, därefter ytterligare ett "On" efter viss tid (typ efter 2.5s-3s), som gör att scenariot förläng.

Switch King har en inställning som säger att identiska signaler inom 2.5s ska ignoreras och just magnetbrytaren är _precis_ på gränsen här... Eftersom den andra "On"-signalen kommer till Switch King mer än 2.5s efter den första On-signalen, så ser alltså Switch King detta som två olika signaler från samma brytare (även om de alltså triggas av en enda öppning).

Det är möjligt att förlänga perioden på 2.5 sekunder till exempelvis 5 sekunder, men den inställningen finns inte tillgänglig från klienten. Istället krävs tyvärr att du går in och ändrar detta i databasen direkt.
Om du öppnar Switch Kings databas och tittar i tabellen "SystemSettings" så hittar du en inställning som heter "IdenticalEventsTimePeriodThreshold" som har ett värde på 2500 (för 2500ms). Öka denna till exempelvis 5000 så tror jag att ditt problem löser sig.

Edit: Glöm inte att stoppa tjänsterna innan du gör detta...
Martin | Switch King

chris
3 stars
3 stars

Post by chris » Sun 30 Oct 2011, 11:33

När dörren öppnas växlar det enligt regel till senario ytterdorr. Efter 2 sec aktiveras senario ytterdorr ytterligare en gång. Det är det som är fel dvs andra aktivering av senariet. Resultatet blir eftersom jag satt att efter 3min så ska den återgå till tidigare senarie, men eftersom det är 2 aktiveringar på ytterdorr så tror sk att den ska aktivera ytterdorr igen och så håller det på tills jag manuellt får byta senarie. Aktiverar jag senarie ytterdorr manuellt så funkar det precis som det ska.

chris
3 stars
3 stars

Post by chris » Sun 30 Oct 2011, 11:40

Hm är lite dålig på det vilket program ska jag ha för att öppna databasen?

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 30 Oct 2011, 11:52

chris wrote:När dörren öppnas växlar det enligt regel till senario ytterdorr. Efter 2 sec aktiveras senario ytterdorr ytterligare en gång. Det är det som är fel dvs andra aktivering av senariet. Resultatet blir eftersom jag satt att efter 3min så ska den återgå till tidigare senarie, men eftersom det är 2 aktiveringar på ytterdorr så tror sk att den ska aktivera ytterdorr igen och så håller det på tills jag manuellt får byta senarie. Aktiverar jag senarie ytterdorr manuellt så funkar det precis som det ska.
Tack Chris! Nu fattar jag varför jag får det att fungera men inte du. Tänkte aldrig på att du vill gå tillbaka till föregående scenario :banghead:
Tror du hittar lite här ang SQlite databasmotor: http://www.sqlite.org/about.html men Martin ger oss nog en länk till en bättre variant med bra GUI.

Stot tack för förklaringen Martin, du är excelent!

chris
3 stars
3 stars

Post by chris » Sun 30 Oct 2011, 12:08

Tack för all hjälp tror jag hittade och ändrade värdet det verkar funka nu som sag många tack för all hjälp :D

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 30 Oct 2011, 12:15

Här finns ett GUI för SQLite:
http://sqliteadmin.orbmu2k.de/

Viktigt dock: Ta gärna en backup på databasen innan något ändras. Jag rekommenderar naturligtvis också att man inte går in direkt i databasen och justerar annat än i fall där det är absolut nödvändigt, då risken ju finns att man stör ut ngt, men i det här fallet är det nödvändigt...
Martin | Switch King

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 30 Oct 2011, 12:18

Chris jag körde din variant med magnet och det fungerar! Har senaste Telldus test versionen som Martin tipsade om och nu kommer det endast en ON/OFF från magnetbrytaren.
Skall gå tillbaka till TC 2.10a och se om det blir två signaler igen.
Återkommer...
EDIT: Spelar ingen roll med vilken TC driver jag kör! Det kommer endast en ON/OFF signal i SK händelsefönster.
Har väl blivit dålig mottagning så Duo ser nog inte alla signaler från magnetbrytaren.
Och jag har 2,5 sec (standard värdet) i databasen.
Edit: Flyttade magnetbrytaren närmare DUOn och då får jag dubellt av allt! alltså två ON med 3 sek mellanrum och lika för OFF.
Last edited by Palle500 on Sun 30 Oct 2011, 13:14, edited 1 time in total.

larsjons
1 star
1 star

Post by larsjons » Sun 30 Oct 2011, 13:06

disney wrote:Åh, blev så nyfiken. Vad är josefins garderob? Lite OT kanske men men ;)
Min dotter som aldrig kommer ihåg att släcka lampan i sin garderob. :)

chris
3 stars
3 stars

Post by chris » Sun 30 Oct 2011, 13:22

Jag lyckades ändra värdet i databasen så nu funkar det, men dörren måste vara öppen minst 5sec (men det är den så snabbt hinner man ju inte gå in eller ut :D )

Post Reply