Som jag tänker har jag lagt upp några grudscheman som är kopplade till mina enheter, som slår på av vid vissa tillfällen beroende på om det är vardag eller helg.
Sen tänkte jag att gör ett scenario Fest, som jag switchar till när man har fest hemma. Jag trodde att man har andra gruppscheman som har andra tider på sig kopplat till ett scenario. I det är fallet lite att belysningen ska lysa till senare. För i scenarion kan jag bara välja per enhet av, på, eller enligt schema, man skulle ju vilja välja ett schema.
Men det verkar inte vara tänkt så och jag har läst att ni har festinställningar eller bortainställningar.
Hur är det tänkt?
Fattar inte scenario
-
- 3 stars
Fattar inte scenario
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1
-
- Administrator
Re: Fattar inte scenario
Ett scenario gör det möjligt att bortse från enhetens schema och istället välja ett visst läge för enheter så länge scenariot är aktivt. När du väljer att en enhet ska vara på eller av i ett scenario så kommer den att vara det oavsett hur enhetens schema ser ut. Eller så kan valet "Enligt schema" göras för enheter i ett scenario och dessa enheter kommer då att styras enligt schemat (scenariot påverkar inte dessa kan man säga).
Ange sedan när scenariot ska avslutas och vad som ska hända efter att det avslutas (vilket scenario som ska köras efter att scenariot avslutats).
Exempel för ett fest-scenario:
Du vill att enhet A och B ska vara på, enhet C av och enhet D vill du bara ska köra på enligt schema. Skapa ett nytt scenario och ange:
Enhet A - På
Enhet B - På
Enhet C - Av
Enhet D - Enligt schema.
Ange tid för när du vill att scenariot ska avslutas, t ex kl 03.00.
Ange nästa scenario som ska köras efter att Fest-scenariot är slut - normalt sett (alla enligt schema) som är "standardläget".
Enhet A & B kommer nu att vara På och enhet C Av oavsett hur schemat ser ut för dessa enheter så länge Fest-scenariot är aktivt (till kl 03.00). När scenariot tar slut kommer enheterna att börja styras efter sina scheman igen.
Du kan också manuellt gå in och trycka på "Alla enligt schema" i verktygsfältet om du vill avsluta Fest-scenariot i förtid.
Genom att länka flera scheman efter varandra kan du bygga ut systemet med mer intelligens. Ska försöka skriva ihop en guide för hur scenarion kan användas vid tillfälle...
Ange sedan när scenariot ska avslutas och vad som ska hända efter att det avslutas (vilket scenario som ska köras efter att scenariot avslutats).
Exempel för ett fest-scenario:
Du vill att enhet A och B ska vara på, enhet C av och enhet D vill du bara ska köra på enligt schema. Skapa ett nytt scenario och ange:
Enhet A - På
Enhet B - På
Enhet C - Av
Enhet D - Enligt schema.
Ange tid för när du vill att scenariot ska avslutas, t ex kl 03.00.
Ange nästa scenario som ska köras efter att Fest-scenariot är slut - normalt sett (alla enligt schema) som är "standardläget".
Enhet A & B kommer nu att vara På och enhet C Av oavsett hur schemat ser ut för dessa enheter så länge Fest-scenariot är aktivt (till kl 03.00). När scenariot tar slut kommer enheterna att börja styras efter sina scheman igen.
Du kan också manuellt gå in och trycka på "Alla enligt schema" i verktygsfältet om du vill avsluta Fest-scenariot i förtid.
Genom att länka flera scheman efter varandra kan du bygga ut systemet med mer intelligens. Ska försöka skriva ihop en guide för hur scenarion kan användas vid tillfälle...
Tomas | Switch King
-
- 3 stars
Ok, då fattar jag hur jag kan göra ett festscenario.
Men går det att gör ett semester (borta)-scenario? Om man vill att vissa enheter ska slås av och på vid andra tidpunkter och kanske ha andra gränsvärden än man normalt har?
Men går det att gör ett semester (borta)-scenario? Om man vill att vissa enheter ska slås av och på vid andra tidpunkter och kanske ha andra gränsvärden än man normalt har?
----------------------------------------------------------------------------------------------
-
- Administrator
-
- Administrator
I mitt eget Borta-scenario så har jag satt att vissa enheter alltid ska vara Av, men sedan låter jag resten gå enligt schema. Vill man göra något mer avancerat kan man t ex göra enligt nedan:Men går det att gör ett semester (borta)-scenario? Om man vill att vissa enheter ska slås av och på vid andra tidpunkter och kanske ha andra gränsvärden än man normalt har?
1) Länka ihop flera scenarion efter varandra. I respektive scenario kan du då tända och släcka olika lampor och låta andra gå enligt schema. Efter en stund byter du till nästa scenario med en annan uppsättning tända och släckta lampor, osv. T ex: Scenario A följs av Scenario B som följs av Scenario C som sedan följs av Scenario A igen. På så vis går systemet runt bland dessa scenarion tills du kommer hem och sätter över alla till att gå enligt schema igen.
2) Skapa en datakälla som är länkad till information som anger om du är hemma eller borta (exempelvis en enkel textfil eller varför inte telefon-detektering som finns beskrivet som guide: http://www.switchking.se/sv/styr-lampor ... i-narheten). Skapa sedan ett gruppschema med regel som gäller när du är borta och ett annat gruppschema med regel som gäller när du är hemma. Koppla båda dessa gruppscheman till en enhet. På så vis kan du sätta upp scheman som du vill ha dem för hemma respektive borta.
Tomas | Switch King
-
- Administrator
Jag har ett annat sätt som jag använder så här i juletider...
Lite yxigt, men det fungerar...
Eftersom en del av mina fönsterlampor nu har bytts ut mot ljusstakar, stjärnor och någon mystisk figur så har jag skapat nya enheter med exakt samma kod som gamla enheter och skapat nya scheman för dessa enheter ("Fönsterlampa vardagsrum" med kod C3 har exempelvis bytts mot "Julstjärnor vardagsrum" också den med kod C3).
Därefter stänger jag av styrningen på de gamla enheterna ("Fönsterlampa vardagsrum") och låter bara den nya enheten vara styrd av Switch King. När det blir dags att plocka bort julbelysningen så stänger jag av mina "julenheter" och slår på mina vanliga enheter igen.

Lite yxigt, men det fungerar...
Eftersom en del av mina fönsterlampor nu har bytts ut mot ljusstakar, stjärnor och någon mystisk figur så har jag skapat nya enheter med exakt samma kod som gamla enheter och skapat nya scheman för dessa enheter ("Fönsterlampa vardagsrum" med kod C3 har exempelvis bytts mot "Julstjärnor vardagsrum" också den med kod C3).
Därefter stänger jag av styrningen på de gamla enheterna ("Fönsterlampa vardagsrum") och låter bara den nya enheten vara styrd av Switch King. När det blir dags att plocka bort julbelysningen så stänger jag av mina "julenheter" och slår på mina vanliga enheter igen.
Martin | Switch King