Mitt Switchking system.

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
cmcswe11
2 stars
2 stars
Posts: 17
Joined: Tue 25 Oct 2011, 16:28

Re: Mitt Switchking system.

Post by cmcswe11 » Sat 28 Jul 2012, 16:39

krambriw wrote:Nu ramlar vi in på ämnen som nog borde behandlas/diskuteras på Värmepumpsforumet (jag rekommenderar verkligen detta) för om du har en FTX så fyller den väl tre funktioner
- ombesörja ventilationen i din byggnad så att den uppfyller fastställd norm
- återvinna energin i frånluften
- förvärma tilluften

Om du stänger av eller minskar på ventilation så sparar du naturligvis på uppvärmingskostnaden men det kan också ge upphov till försämrad miljö inomhus, det gäller att vara försiktig här.

Sommartid innehåller luften mera vatten än på vintern. Ventilerar man för hårt på vintern får man för torrt klimat inomhus samtidigt som det går åt mycket energi. Ventilerar man för lite på sommaren, får man för fuktigt klimat inomhus.

Vi har en frånluftsvärmepump modell bättre (Comfortzone) och jag ställer min ventilation enligt följande
- sommar (enligt injusterad norm) hög
- vinter/vår/höst låg hastighet
- senvår/tidig höst medel

Med en FTX skulle jag göra likadant, ordentlig ventilation på sommaren och lägsta fart på vintern. Kan du ställa den via SK så är det ju perfekt, du borde faktiskt mäta utetemperaturen och sätta upp olika gränsvärden och ställa fläkthastigheten efter dessa.

Att du mäter RH% är nog bra men som du kanske vet räcker inte det för att vara på den säkra sidan, du måste beräkna den sk daggpunkts temperaturen för att veta om du risker utfällning (dvs när det bildas kondens) för det är detta som är kritiskt. Du kan ha hög RH% utan risk och låg RH% med hög risk. Allt beror på vilken daggpunkts temperatur du har. Jag gör det i min krypgrund och på vinden och just nu ser det ut så här (jag använder genomgående Oregons sensorer för temp och RH):
Image2.jpg
Som du ser har jag ganska liten marginal kvar i krypgrunden men väldigt god marginal på vinden. Det beror på att varm uteluft kommer in under kåken ock kyls ner av marken.

I övrigt är det naturligtvis alldeles för varmt i huset just nu men vi ska inte klaga på att sommarvärmen äntligen är här.

mvh

Tack Krambiw!

Du kan verkligen din sak. Om man får vara fräck och ställa en fråga..

Om jag använder formeln TD = T - ((100-RH%)/5) så får jag fram daggpunktstemeraturen. Kan jag använda detta värde att faställa ett kritiskt TD,
Vid vilket TD bör man i så fall åtgärda RH% ?

MVH

Michael

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Mitt Switchking system.

Post by krambriw » Tue 31 Jul 2012, 14:03

Hej Michael, ledsen för att mitt svar dröjt...

Differensen mellan aktuell temperatur och daggpunkts tempen skall helst aldrig vara negativ, då bildas kondens.

Nu är det ingen panik om det sker kortvarigt några dagar men det som är bekymmersamt är om det inte torkar ur utan förhåller sig så under en längre tid, då kommer det att bildas mögel och kanske ännu värre, hussvamp.

Jag har själv loggat mina värden (på vinden och i krypgrunden) sedan snart två år och de lägsta värdena har legat runt +1 till +2 graders diff (på sommaren för krypgrunden, tidig vår för vinden) under några dagar. Just nu är det bättre igen, +4 graders diff för krypgrunden och 9.5 för vinden.

Om jag sedan kontrollerar rent fysiskt när det är så liten diff så känns det inte fuktigt alls, det luktar inte konstigt och det är snustorrt överallt, ingel mögel, ingen svamp. Så mina mätningar/beräkningar kanske är lite felaktiga men "åt rätt håll".

Det skadar inte heller att mäta fuktkvoten i virket för det ger en fingervisning om du konstant har för hög fuktighet.

De formler jag använder för beräkning:

Code: Select all

Td = Tc – 0,133 × ( 100 – Rh ) om Rh > 85 %

Td = Tc – 0,2 × ( 95 – Rh ) om Rh < 85 %

Där:
Td = Daggpunktstemperatur (°C)
Tc = Lufttemperatur (°C)
Rh = Relativ fuktighet (%)
mvh Walter

cmcswe11
2 stars
2 stars
Posts: 17
Joined: Tue 25 Oct 2011, 16:28

Re: Mitt Switchking system.

Post by cmcswe11 » Wed 01 Aug 2012, 17:57

krambriw wrote:Hej Michael, ledsen för att mitt svar dröjt...

Differensen mellan aktuell temperatur och daggpunkts tempen skall helst aldrig vara negativ, då bildas kondens.

Nu är det ingen panik om det sker kortvarigt några dagar men det som är bekymmersamt är om det inte torkar ur utan förhåller sig så under en längre tid, då kommer det att bildas mögel och kanske ännu värre, hussvamp.

Jag har själv loggat mina värden (på vinden och i krypgrunden) sedan snart två år och de lägsta värdena har legat runt +1 till +2 graders diff (på sommaren för krypgrunden, tidig vår för vinden) under några dagar. Just nu är det bättre igen, +4 graders diff för krypgrunden och 9.5 för vinden.

Om jag sedan kontrollerar rent fysiskt när det är så liten diff så känns det inte fuktigt alls, det luktar inte konstigt och det är snustorrt överallt, ingel mögel, ingen svamp. Så mina mätningar/beräkningar kanske är lite felaktiga men "åt rätt håll".

Det skadar inte heller att mäta fuktkvoten i virket för det ger en fingervisning om du konstant har för hög fuktighet.

De formler jag använder för beräkning:

Code: Select all

Td = Tc – 0,133 × ( 100 – Rh ) om Rh > 85 %

Td = Tc – 0,2 × ( 95 – Rh ) om Rh < 85 %

Där:
Td = Daggpunktstemperatur (°C)
Tc = Lufttemperatur (°C)
Rh = Relativ fuktighet (%)
mvh Walter

Tack Walter!

Kan du få fram TD på något sätt i SK? Det skulle vara suveränt att ha som ett gränsvärde i tex. krypgrund.


// Michael

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Mitt Switchking system.

Post by krambriw » Wed 01 Aug 2012, 19:08

Faktiskt vet jag inte hur man gör det. Tror att det måste till en liten plugin för SK men det kanske finns enklare vägar. Någon från Switch King kanske kan tipsa.

Jag själv gör all denna beräkning inklusive data insamlingen i EventGhost med en liten plugin jag gjort själv och som är starkt anpassad för värden som levereras av Oregon sensorer. Man skulle i och för sig nog kunna göra ett litet python script som beräknar TD och diffen även från andra sensorer och som sedan levererar data till SK. Fast då måste du köra EventGhost också, åtminstone för denna funktion.

Att sedan skicka uppdaterade värden till en eller flera datakällor i SK för att få fin statistik och grafer är något som sedan vore enkelt. När datat väl är i SK kan man väl sätta upp lämpliga regler.

Vad hade du tänkt dig för sensorer? Dina befintliga?


mvh Walter

klintan
3 stars
3 stars
Posts: 74
Joined: Tue 07 Feb 2012, 15:35

Re: Mitt Switchking system.

Post by klintan » Thu 02 Aug 2012, 12:27

krambriw wrote: Differensen mellan aktuell temperatur och daggpunkts tempen skall helst aldrig vara negativ, då bildas kondens.

Nu är det ingen panik om det sker kortvarigt några dagar men det som är bekymmersamt är om det inte torkar ur utan förhåller sig så under en längre tid, då kommer det att bildas mögel och kanske ännu värre, hussvamp.

Jag har själv loggat mina värden (på vinden och i krypgrunden) sedan snart två år och de lägsta värdena har legat runt +1 till +2 graders diff (på sommaren för krypgrunden, tidig vår för vinden) under några dagar. Just nu är det bättre igen, +4 graders diff för krypgrunden och 9.5 för vinden.

Hej,

Vi har en torpargrund med tidigare fuktproblem och vad jag har läst mig till bör diffen ligga på minst 3 grader. Det är möjligt att det finns olika "skolor" kring detta, men som jag har förstått det behövs det inte faktisk kondens för mögelskador, utan en hög luftfuktighet i kombination med hög temperatur är avgörande.

Se diagram på denna sida:
http://www.lfs-web.se/mogel.htm
(Nu säljer ju detta företag avfuktare, så jag vet inte om man kan lita på källan till 100%...)

Enligt infon där krävs det inte många dagar för att 15,6 grader och 86% RH kan orsaka risk för att mögelsporer gror.

Har du tips på andra källor i denna fråga?

Mvh
Mikael

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Mitt Switchking system.

Post by krambriw » Thu 02 Aug 2012, 13:43

bör diffen ligga på minst 3 grader
För att vara säker på att mätfelen inte "ligger på fel sida", visst, kan det vara vettigt att sätta upp en dylik gräns. Väldigt noggranna mätningar kan man nog inte göra med de relativt billiga utrustningar vi tänker oss här. Självklart skadar det inte att dessutom göra en fuktmätning i trävirket, kanske med hjälp av experter när dina värden är som lägst (troligen efter ett antal varma sommardagar).

Men det är fel att bara stirra på RF värdet! Temperaturen, tidsfaktorn och om det finns organiskt material (tex byggrester) i krypgrunden samverkar samt det blir riktigt illa om du inte har en plastfolie utlagd som täcker hela ytan i krypgrunden.

Vad gäller avfuktare som du kommer in på, så har det visat sig för många husägare att billigast varit bra nog; har man problem i krypgrunden så kan det räcka med en billig kondensavfuktare i prisklassen 2-4kkr och att man sätter igen ventilationsgluggarna. De mer "kända" firmorna är "kända" för att rekommendera mer professionella lösningar med sorptionsavfuktare men de ligger i helt andra prisklasser och har enligt en del användare lett till betydligt högre elförbrukning.

Sorry men jag tror att dessa frågor nog börjar bli lite off-topic -> kolla in http://www.byggahus.se/ och http://www.varmepumpsforum.com

Om vi håller oss till att diskutera tekniken hur man mäter datat, beräknar, överför till SK så tror jag vi ligger rätt i farleden

mvh

klintan
3 stars
3 stars
Posts: 74
Joined: Tue 07 Feb 2012, 15:35

Re: Mitt Switchking system.

Post by klintan » Thu 02 Aug 2012, 14:09

krambriw wrote: Sorry men jag tror att dessa frågor nog börjar bli lite off-topic -> kolla in http://www.byggahus.se/ och http://www.varmepumpsforum.com
Om vi håller oss till att diskutera tekniken hur man mäter datat, beräknar, överför till SK så tror jag vi ligger rätt i farleden
Sorry om vi nu är på fel forum. :-) Jag tyckte bara det lät lite "farligt" att säga att så länge differensen temp - daggpunkt är på plus så är risken för mögel/hussvamp minimal, då jag läst annan info på de forum du nämner. Det finns nog olika åsikter kring detta och jag ville bara få input i frågan då du lät säker i din åsikt.

Och för att lägga oss rätt i farleden kan jag meddela att min 1-wiremätare (som jag också tar in i Switchking) ger betydligt jämnare värden än den trådlösa (Viking) jag tar in med Duon.

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Mitt Switchking system.

Post by krambriw » Thu 02 Aug 2012, 14:36

Alltså jag diskuterar gärna detta, jag tänkte mera på att vi snart får en anmärkning från någon moderator om vi spårar iväg...

Helt kort då, mina erfarenheter är inte baserade på annat än min egen kåk med krypgrund och kallvind och de kontinuerliga mätningar jag gjort under, faktiskt mer än tre år. Min fuktkvot i virket låg på runt 12-14% under "värsta tiden" och det betraktas väl som hyfsat torrt (övermålningsbart), finns ingen dålig lukt , ingen påväxt, ingen "fuktkänsla", det känns snustorrt överallt. Viktigt är att man har bra marginal under största tiden men det är inte farligt med låg marginal under kortare tid.

Om man tar in värdena i SwitchKing kan man ju lägga en lämplig gräns för datakällan, tex +3 grader för diffen, så ser man ju i diagrammet hur det ligger till efter en tids mätning (har precis pillat till det så att SK ligger och samlar på sig mina diff värden från vinden och krypgrunden). Skall ta lite screen shots när jag fått in mer data.

mvh Walter

gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: Sv: Mitt Switchking system.

Post by gus » Thu 25 Jul 2013, 12:01

krambriw wrote:Hej Michael,
De formler jag använder för beräkning:

Code: Select all

Td = Tc – 0,133 × ( 100 – Rh ) om Rh > 85 %

Td = Tc – 0,2 × ( 95 – Rh ) om Rh < 85 %

Där:
Td = Daggpunktstemperatur (°C)
Tc = Lufttemperatur (°C)
Rh = Relativ fuktighet (%)
mvh Walter

Hej!

Du har inte lust att dela med dig av ditt python script?
Är just i fasen att installera en fuktgivare på vinden via 1-wire.


Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Mitt Switchking system.

Post by krambriw » Fri 26 Jul 2013, 09:34

Hej Gus, klart jag vill, se nedan

Några ord om detta:

Scriptet kan användas för att beräkna

- aktuell daggpunktstemperatur, dvs den temperatur vid villken kondens börjar fällas ut
- aktuell vattenmängd i luften (g/m3)

Som du ser måste du datasätta variablerna genom att plocka ut värdena från händelser på liknande sätt som du gjort i andra exempel.

Det man normalt är intresserad vad gäller daggpunktstemperaturen är ju hur långt ifrån man befinner sig, därför tog jag med det simpla exemplet också för att få fram deltat.

När det gäller att beräkna aktuell vattenmängd i luft så kan det vara intressant om man tex vill styra forcerad ventilation. Jag har sett att man ibland använder fläktar för att tex ventilera en kallvind (där man kanske har fuktproblem) och då är det ju egentligen bara vettigt att starta fläkten om luften som kommer in (normalt uteluften) när den gamla ventileras ut har en lägre vattenmängd. Genom att ha en temp/rh sensor både på utsidan och på vinden så kan man använda scriptet för att avgöra om man skall starta fläkten eller ej.

mvh

Code: Select all

def Tdc_Calculate(Tc, RH):
    RH = float(RH)
    Tc = float(Tc)
    if RH > 85.0:
        #print "RH > 85%"
        Tdc = (
            Tc - 0.133*(100.0 - RH)
        )
    if RH <= 85.0:
        #print "RH <= 85%"
        Tdc = (
            Tc - 0.2*(95.0 - RH)
        )
    return Tdc
            
            
def V_Calculate(Tc, RH):
    RH = float(RH)
    Tc = float(Tc)
    Tk = Tc + 273.2
    Vs = (1.32 / Tk) * math.pow((1+0.02*(Tk - 273.2)), 4)
    V = 1000 * (RH * (Vs / 100))    #g/m3
    return V


import math

# Antag att du har aktuella temp och RH värden, tex genom
# att på vanligt sätt fånga in events och plocka ut variablerna
# event = eg.event.suffix)
# pload = eg.event.payload

# I detta exempel sätter jag in fasta värden så att scriptet
# kan köras direkt

my_hum = 92.0
my_temp = 12.0

theDewPoint = Tdc_Calculate(my_temp, my_hum)
print "Daggpunktstemperatur: ", theDewPoint
print "Diff till utfällning av kondens: ", my_temp - theDewPoint

theWaterAmount = V_Calculate(my_temp, my_hum)
print "Water amount in the air: ", theWaterAmount, " g/m3"

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests