Stöd för RFXtrx?

Allmänna frågor och synpunkter.
mickelin
2 stars
2 stars

Stöd för RFXtrx?

Post by mickelin » Wed 11 Apr 2012, 20:00

Hej,

Det verkar som om Telldus kommer att ha fortsatta leveransproblem av Duo och Net under överskådlig tid. Har ni övervägt att stödja annan hårdvara? RFXtrx från RFXCOM tycks vara ett fullgott (bättre?) alternativ till Duo. Skulle det vara möjligt att köra SwitchKing med den?

tomas
Administrator
Administrator

Re: Stöd för RFXtrx?

Post by tomas » Thu 12 Apr 2012, 21:02

Vi har också noterat att RFXtrx finns :)

Det innebär säkert en hel del jobb för oss att integrera den, men ingenting är väl omöjligt. Vi får se hur vi gör med detta framöver.
Tomas | Switch King

fjarle
1 star
1 star

Post by fjarle » Wed 18 Apr 2012, 04:33

Jeg har ventet på en Tellstick Duo i lange tider. Avbestilte og bestilte RFXtrx i stedet, men den har ikke fullgod støtte noe sted ennå, så det ser ut til at jeg er stuck med den vanlige Tellstick-en min en stund til. Trenger en løsning som fungerer og helst en som ikke koster >300$+ alla homeseer (hva er det egentlig de driver med til den prisen?). Betaler gjerne for SwitchKing og eventuell ekstra kostnad for RFXtrx-plugin hvis det dukker opp :)

mickelin
2 stars
2 stars

Post by mickelin » Wed 18 Apr 2012, 20:50

Jag fick hem en RFXtrxidag och den funkar klockrent med alla mina prylar (nexa av diverse modeller, Ikea koppla, GAO, UPM, proove, intertechno, temp och vindmätare, mörkerrelä, rörelsedetektor och magnetbrytare etc). Räckvidden verkar mycket bättre än alla mina tre TellSticks av olika batchar. Lite dyrare än en Duo, men bara tre dagars leveranstid från Holland istället för 12 månader från Kina... Walter Krambring har precis släppt en plugin för EventGhost med stöd för alla vanliga protokoll, så även om den inte stöds direkt i SwitchKing (ännu?), så räknar jag med att kunna integrera den i min setup utan större problem. Jag behåller en Tellstick i SK för sändning och kör RFXtrx i EventGhost för mottagning. Det blir kanon!

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Thu 19 Apr 2012, 07:44

Ja - snart måste man nog ta ett strategiskt beslut om verkligen Tellstick Duo är rätt produkt att satsa på? Hur mycket arbete är det att få till integrationen i SK?

PerM
3 stars
3 stars

Post by PerM » Thu 19 Apr 2012, 09:01

Jag fick också min RFXtrx igår, trevlig hårdvara, usel/obefintlig "Sdk" men protokollspecen räcker till.

fjarle
1 star
1 star

Post by fjarle » Thu 19 Apr 2012, 23:46

mickelin: Takk for tipset. Eventghost gjør at en del grunnleggende styring med RFXtrx fungerer nå :D

Ville likevel helst hatt Switchking eller liknende programvare som man også kan "bruke" underveis. Eventghost ser ut til å være en kjempeavansert utgave av Telldus Scheduler, og det er fint - men det løser bare halve behovet mitt.

mickelin
2 stars
2 stars

Post by mickelin » Fri 20 Apr 2012, 05:09

Kul att du fått igång det!

Vad är det specifikt som du har behov för? EventGhost kan fås att göra allt som SK kan och långt mycket mer, men kräver förstås mycket mer konfigurering då det inte "bara" är avsett för lampstyring utan är ett generellt home automation system.

cage121
2 stars
2 stars

Post by cage121 » Mon 23 Apr 2012, 06:30

Hmmm. Dette er jo genialt. Jeg tror også SK fort kan få en mye større brukerbase med denne. Å vente på Telldus er jo en pine.

fjarle
1 star
1 star

Post by fjarle » Fri 27 Apr 2012, 19:01

mickelin: Det er to ting som plager meg. Den har ikke et styringspanel som fungerer. Den er så omfattende at den kan helt sikkert motta input fra andre ting, men det krever ganske mye jobb. Jeg vil helst ha et webbasert grensesnitt i tillegg, for styring fra PC - og eventuelt app for telefon. I tillegg er Eventghost - eller pluginen, ganske ustabil. Pluginen gir feilmeldinger fra tid til annen - men som regel virker den likevel. Eventghost tar dessuten i mot absolutt all input fra PC-en. Jeg kan avgrense det, tror jeg - men den ble helt gal da internettlinjen gikk ned en dag, for eksempel (gikk i loop og brukte 100% av en av CPU-kjernene på serveren) :(

Det er mulig Eventghost er mer allsidig enn "ferdigvare" alla Switchking, men jeg krever ikke total fjernstyring - bare noe som gir meg kontroll over Nexa-pluggene og input fra Oregon-sensorene :)

Foreløpig fungerer Eventghost fint som en mellomting - men jeg venter fortsatt på at Switchking eller tilsvarende selskap leverer støtte. Hvis ikke må jeg kanskje ha en Tellstick Duo når den en gang blir tilgjengelig - sannsynligvis om ganske lenge :(

Post Reply