Snabbare avläsningar via 1-wire och Msure?
-
- 1 star
Snabbare avläsningar via 1-wire och Msure?
Har läst om att avläsa externa sensorer via 1-wire och Msure. I exemplen är kortaste tiden mellan avläsningarna 1 minut. Finns det något sätt att kunna få in signaler i SwitchKing snabbare? Om man har en lampa som ska tändas när man passerar så hinner man förbi om avläsningarna av PIR-sensorn bara sker en gång per minut.
-
- Administrator
Re: Snabbare avläsningar via 1-wire och Msure?
Jag kopierar in mitt svar från Telldus forum:
Snabbaste avläsningen är 1 sekund. Jag har själv kört detta. Det funkade inte riktigt 100 i mitt fall eftersom jag har > 10 enheter. Nu läser jag av 3st D2PC IO (= max 6st PIR) varannan sekund och då funkar det utan några som helst problem. Om du har färre 1-wire-enheter än 10 i nätet så kan jag tänka mig att det går att läsa varje sekund också.
Däremot så bör du i själva UserModule:n för MSure göra så att inte varje enskild avläsning skickas vidare ut på fil (som sedan snappas upp av Switch King). Om du läser av värden varje sekund så kommer väldigt mycket tid att gå åt till att samla in värden från filen till Switch King och göra utvärderingar av hur dina enheter i Switch King ska stå.
Jag kan bidra med en UserModule som jag använder till mina rörelsedetektorer när du kommer så långt
Switch King kan sättas till att läsa filen när den ändras istället för att sätta specifika intervall.
Snabbaste avläsningen är 1 sekund. Jag har själv kört detta. Det funkade inte riktigt 100 i mitt fall eftersom jag har > 10 enheter. Nu läser jag av 3st D2PC IO (= max 6st PIR) varannan sekund och då funkar det utan några som helst problem. Om du har färre 1-wire-enheter än 10 i nätet så kan jag tänka mig att det går att läsa varje sekund också.
Däremot så bör du i själva UserModule:n för MSure göra så att inte varje enskild avläsning skickas vidare ut på fil (som sedan snappas upp av Switch King). Om du läser av värden varje sekund så kommer väldigt mycket tid att gå åt till att samla in värden från filen till Switch King och göra utvärderingar av hur dina enheter i Switch King ska stå.
Jag kan bidra med en UserModule som jag använder till mina rörelsedetektorer när du kommer så långt

Switch King kan sättas till att läsa filen när den ändras istället för att sätta specifika intervall.
Martin | Switch King
-
- Administrator
Flyttade tråden till kategorin "Allmänt".
Martin | Switch King
-
- 1 star
Jag har 1-wire-adapter och D2 2IO på väg så jag ska labba med det så fort prylarna kommer hem. Spännande!
-
- 4 stars
Jag väcker liv i denna gamla tråd,
jag skulle alltså kunna bygga mig ett "skalskydd" med dessa produkter som du refererar till, samt kunna få till en automatisk belysning, tänk så underbart att det kan vara släckt i tvättstugan när ingen är där
Martin har du fortfarande um:en till msure kvar, om du har det kan man tigga och be lite på knäna?
// Sonny
jag skulle alltså kunna bygga mig ett "skalskydd" med dessa produkter som du refererar till, samt kunna få till en automatisk belysning, tänk så underbart att det kan vara släckt i tvättstugan när ingen är där

Martin har du fortfarande um:en till msure kvar, om du har det kan man tigga och be lite på knäna?
// Sonny
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1
Switch King
Klient 3.1.0.1
Telldus 2.1.1
-
- Administrator
Några av UM (User modules) ligger på Switch Kings webbplats - dock inte de som kräver lite ytterligare anpassning innan de kan användas...
Vilken funktionalitet är du ute efter? Rörelsedetektorerna?
Vilken funktionalitet är du ute efter? Rörelsedetektorerna?
Martin | Switch King
-
- 4 stars
Hej
Visst är det rörelsedeckarna som jag är ute efter samt som du skrev på telldus forumet
"Däremot så bör du i själva UserModule:n för MSure göra så att inte varje enskild avläsning skickas vidare ut på fil (som sedan snappas upp av Switch King). Om du läser av värden varje sekund så kommer väldigt mycket tid att gå åt till att samla in värden från filen till Switch King och göra utvärderingar av hur dina enheter i Switch King ska stå."
Ps du skrev även något om trådlösa deckare, men då var man tvungen att ha tellstick duo? kommer den att komma eller är det bara ni som utvecklar programen som har tillgång til den?
Man skulle ju spara en del kabeldragning om man hade det trådlöst, men det e ju lite det som är charmen med just lite kabel här och där, om den inte syns
// Sonny
Visst är det rörelsedeckarna som jag är ute efter samt som du skrev på telldus forumet
"Däremot så bör du i själva UserModule:n för MSure göra så att inte varje enskild avläsning skickas vidare ut på fil (som sedan snappas upp av Switch King). Om du läser av värden varje sekund så kommer väldigt mycket tid att gå åt till att samla in värden från filen till Switch King och göra utvärderingar av hur dina enheter i Switch King ska stå."
Ps du skrev även något om trådlösa deckare, men då var man tvungen att ha tellstick duo? kommer den att komma eller är det bara ni som utvecklar programen som har tillgång til den?
Man skulle ju spara en del kabeldragning om man hade det trådlöst, men det e ju lite det som är charmen med just lite kabel här och där, om den inte syns

// Sonny
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Telldus 2.1.1
Switch King
Klient 3.1.0.1
Telldus 2.1.1
-
- Administrator
Bifogar filen jag har för en rörelsedetektor...
Det krävs lite justeringar för att den ska fungera för dig...
Detta finns i koden på några ställen... Antingen ska det stå ChannelsState[0] eller ChannelsState[1] beroende på om du läser från port A eller B.
Det var ett tag sedan jag gjorde denna så jag kan inte förklara i detalj hur den fungerar
, men om du har ngt specifikt så kan jag nog hjälpa till.
Det krävs lite justeringar för att den ska fungera för dig...
Code: Select all
Int32 delayTurnOff = 10; // Minutes
Int32 writeInterval = 3; // Minutes
string filename = @"D:\MSureData\FileOutput\vrumrorelse_output.txt"; // Master file to read into Switch King
string filenameDebug = @"D:\MSureData\FileOutput\vrumrorelse_debug_output.txt"; // Debug file
string deviceAddress = "0C00000021740012"; // Address of device to listen to.
bool writeDebug = false; // Write debug info?
bool negateMovement = true; // 0 becomes 1
- delayTurnOff
Anger tid från det att senaste rörelse noterats tills dess att lampan ska släckas - writeInterval
Anger hur ofta filen skrivs till disk - fileName
Självförklarande - deviceAddress
1-wire-enhetens unika adress. Måste vara rätt... - negateMovement
Beror på hur du får in värden - du kan få antingen en 1:a eller 0:a från 1-wirenätet när rörelse detekteras... Labbas fram.
Code: Select all
ChannelsState[1]
Det var ett tag sedan jag gjorde denna så jag kan inte förklara i detalj hur den fungerar

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Martin | Switch King
-
- 4 stars
Underbart!
Nu är det bara att vänta på grejjerna att komma hem så jag kan försöka få fart på detta.
Stort tack
Nu är det bara att vänta på grejjerna att komma hem så jag kan försöka få fart på detta.
Stort tack
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Telldus 2.1.1
Switch King
Klient 3.1.0.1
Telldus 2.1.1
-
- 4 stars
Weeehaaaaa nu har grejjerna kommit....
Men jag tror jag kommer att behöva lite assistans, vill ju inte ha sönder godsakerna.
Är det det någon som kan detta, jag är väldigt osäker iaf.
D2PC 2IO och en Pir som ska kopplas ihop.
jag utgår ifrån Eriks http://wiki.temperatur.nu/index.php/Kontaktering rj 12
D2PC
D
G
+
B
G
A
// Sonny

Men jag tror jag kommer att behöva lite assistans, vill ju inte ha sönder godsakerna.
Är det det någon som kan detta, jag är väldigt osäker iaf.
D2PC 2IO och en Pir som ska kopplas ihop.
jag utgår ifrån Eriks http://wiki.temperatur.nu/index.php/Kontaktering rj 12
D2PC
D
G
+
B
G
A
// Sonny
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1