Lagrade sändar id'n i mottagare ...

Allmänna frågor och synpunkter.
Korak
3 stars
3 stars

Lagrade sändar id'n i mottagare ...

Post by Korak » Sun 23 Oct 2011, 21:08

Har suttit och fnulat med mitt system litegrann och har hittat några saker som är lite märkliga ...

Första problemet är inte SK utan mera Telldus, om man "skannar" koder mha. en duo i Tellduscenter så blir det bara "ibland" rätt....men mest fel.... kod eller id....irriterande :roll:

Den andra problemet uppstod då jag även skulle låta SK "veta" att jag aktiverat en fjärrbrytare vid dörren att "nu är brobelysningen på" , problemet är då att SK styr denna brytare med låt oss säga sändarid:123 , och dörrsändaren med id:567 , hmm... jag upptäcker då att jag INTE kan speca fler koder än 1 för varje enhet i SK, trots att samtliga dessa mottagare kan lagra upp till 6 st. sändar id'n.... -äsch då :?
Visst kan man lösa det med att dörrbrytaren skickar bara till SK som sen tänder/släcker berörd lampa...men ändå.... :shock: ,det blir heller inte den där omedelbara och snabba responsen på lampan då... attans...
Återstår bara att "koda" om mottagarna med dörrsändarens id och använda denna i SK, men vad händer om en tredje sändare skall kunna styra brolampan....shittans...samma problem igen :?
Såg att stödet inte fanns i Tellduscenter heller, så det är väl det som bestämmer vad SK kan göra via API't gissar jag :geek:

Martin
Administrator
Administrator

Re: Lagrade sändar id'n i mottagare ...

Post by Martin » Sun 23 Oct 2011, 21:18

Det skulle gå att lösa via omvägen med plugin, där du omvandlar en kod från exempelvis "567" (i ditt exempel) till "123".
Alltså - när Duon tar emot signal från dörrbrytaren så omvandlar du koden till en annan kod och uppdaterar Switch King med den informationen. Under förutsättning att båda är Nexa och av samma typ (Self Learning eller Code Switch) så går det hyffsat smidigt...
Martin | Switch King

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 23 Oct 2011, 21:47

Den andra problemet uppstod då jag även skulle låta SK "veta" att jag aktiverat en fjärrbrytare vid dörren att "nu är brobelysningen på" , problemet är då att SK styr denna brytare med låt oss säga sändarid:123 , och dörrsändaren med id:567 , hmm... jag upptäcker då att jag INTE kan speca fler koder än 1 för varje enhet i SK, trots att samtliga dessa mottagare kan lagra upp till 6 st. sändar id'n.... -äsch då
Provade att lägga upp en sändare både direkt i mottagaren och som datafil i SK som sen styrde ut mottagaren med en annan Nexa kod (som jag lärt den) och det fungerade men ibland fick mottagaren tokspel när hand kontrollen sände ON och SK sände OFF (på grund av SK slöare besluts tid). Mottagaren började pulsa on/off (ja det var en modifierad ON/OFF som reläet är borta på) ???
Men du brukar ju veta vad du pratar om så kan du beskriva problemet igen för jag har nog fattat fel.
Tex varför behöver du flera sändarkoder i SK?

Korak
3 stars
3 stars

Post by Korak » Sun 23 Oct 2011, 22:54

Jo, det kan vara att man vill styra en lampa eller nåt, från säg tre fjärrisar, kanske två olika väggbrytare plus en handfjärr samt från SK förståss ;)
Om man proggar den mottagaren med alla tre id'na/koderna från dessa fjärrar så funkar det ju bara bra, problemet kommer när du skall lägga in id't i SK, vilket skall du välja?
Om du nu väljer koden från den handhållna fjärren så kommer SK (via duo'n) att uppfatta att du styr den med fjärren, men om du styr den med väggbrytaren så "ser" ju SK inte att den koden "finns" kopplad till nåt och uppdaterar inte statusen...typ :?

Korak
3 stars
3 stars

Post by Korak » Sun 23 Oct 2011, 22:55

Hmm....låter som en plan Martin ;) , ska testa :)

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 23 Oct 2011, 23:12

Tack Korak!
Nu är jag med. Och håller med Martin. Jag kör på det viset för att få in div knappar som en enda datafil i SK.
via twoWaySwitchPlugIn. Typ så här:
<add twoWaySwitchTargetCode="12345678:11" twoWaySwitchListenerCodes="2269178:5,2269178:6" commandThresholdMs="1000" />

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 24 Oct 2011, 07:36

...dock skulle nog pluginet behöva modifieras lite för Koraks del, eftersom pluginet hela tiden togglar mellan "On" och "Off" oavsett vad man trycker på för knapp.
Jag gissar att Korak verkligen vill ha "On" när han trycker "On" på fjärrkontrollen, och att det inte ska fungera som en trappbrytare.
Martin | Switch King

gorhak
3 stars
3 stars

Post by gorhak » Mon 24 Oct 2011, 15:06

Hej, detta diskuterades i en annan tråd,viewtopic.php?f=8&t=344 . Själv har jag löst det tillfälligt med att kopiera, döpa om och kompilera om DSVWriterPlugin-et. Det går också att köra SDVW samtidigt för debug av samtliga datakällor. Men visst skulle det ara snyggare att skriva direkt till databasen istället för till fil som görs i TwoWayPlugin, men där har vi passerat mina C# kunskaper. /Göran

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Mon 24 Oct 2011, 15:26

Så sant Martin:
Jag gissar att Korak verkligen vill ha "On" när han trycker "On" på fjärrkontrollen, och att det inte ska fungera som en trappbrytare.
Men Korak har nog en trappa på sin farstubro så då fungerar det :-)

Borde ha en "senaste statusen" funktion för olika datakällor (som styr samma utgång) där resultatet visar senaste värdet från dom länkade sändarna. Kan inte tillräkligt om alla plugin och logiken i SK (ännu) för att se om detta redan finns.

EDIT: Känslan jag får av alla användares behov är att SK borde kunna fungera som en PLC med relälogik då kan man enkelt lösa alla behov. Ja enkelt och enkelt en modern PLC är inte lätt att förstå!

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Mon 24 Oct 2011, 17:33

Palle500 wrote:EDIT: Känslan jag får av alla användares behov är att SK borde kunna fungera som en PLC med relälogik då kan man enkelt lösa alla behov. Ja enkelt och enkelt en modern PLC är inte lätt att förstå!
Passar mig utmärkt, då det är det jag jobbar med.
Har även en hus-PLC som nu styrs från SK på ett par ingångar...

Post Reply