Martin wrote:En annan möjlighet är ju att lösa det via GPS i iPhone/Android, där man helt enkelt skickar in avstånd hemifrån direkt till en datakälla där man sedan kan säga "om < 200m, aktivera". Detta är väl kanske inte heller helt klockrent då GPS suger batteri. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig att om man är väldigt långt hemifrån så uppdaterar man datakällan typ var 10 minut, men om man börjar närma sig hemmet så uppdaterar man datakällan tätare.
Har ingen direkt universallösning på detta. Andra förslag?
Jag kör nåt liknande i Android med appen Tasker (som kostar några tior, men är suverän och går att konfigurera till tusen).
Jag kör positionering m.h.a. telemasten, det drar inte batteri som GPS:en och har en noggrannhet på bara 45 meter i mitt fall, men det räcker för att veta om jag är hemma eller inte.
När den känner att den är hemma slår den på WiFi och kopplar upp sig mot hemmanätverket.
Sedan kör den ett REST-anrop via serverns interna adress (192.168.0.100) som uppdaterar en datakälla varje minut och har en förfallotid på 5 minuter, så åker jag hemifrån med mobilen, så slås grejer av efter 5 minuter.
Men det är ev. en bugg inblandat där som gör att scenariot växlar fram och tillbaka en sväng trots att datakällan är uppdaterad som gör att den tjyvsläcker lite lampor...