Vad gör ni med er Tellstick "mono"?
-
- 3 stars
Vad gör ni med er Tellstick "mono"?
Har börjat vänja mig med att ha en Tellstick duo i lägenheten. Börjar så smått fundera på om man skulle kunna ha den gamla tellsticken till något vettigt?
Idag använder jag två extenders för att lyckas nå hela lägenheten. Skulle jag på något sätt kunna ställa en bärbar dator i något hörn och låta den skicka signaler till vissa mottagare?
Dvs någon sorts inställning på varje enhet där jag väljer vilken tellstick som ska användas? Samma behov antar jag kommer när Tellstick Net dyker upp.
På den bärbara installerar jag bara Clienten och min vanliga server står på för jämnan.
Om jag installerar en Client till idag och en sticka till? Vad händer, när två enheter skickar samma signal.
Någon annan som har några andra planer för sin gamla tellstick?
Idag använder jag två extenders för att lyckas nå hela lägenheten. Skulle jag på något sätt kunna ställa en bärbar dator i något hörn och låta den skicka signaler till vissa mottagare?
Dvs någon sorts inställning på varje enhet där jag väljer vilken tellstick som ska användas? Samma behov antar jag kommer när Tellstick Net dyker upp.
På den bärbara installerar jag bara Clienten och min vanliga server står på för jämnan.
Om jag installerar en Client till idag och en sticka till? Vad händer, när två enheter skickar samma signal.
Någon annan som har några andra planer för sin gamla tellstick?
-
- Administrator
Re: Vad gör ni med er Tellstick "mono"?
Om "mono" skickar en signal som motsvarar en enhet som finns i Telldus Center på din Duo-installation så kommer denna signal att påverka din Duo precis som om du hade tryckt på en fjärrkontroll med exakt samma kod.leidner wrote:Vad händer, när två enheter skickar samma signal.
I Switch Kings fall så gör detta att om "mono"-stickan skickar ut "On" på en enhet som är "Off" i Duo-installationen, så kommer Duo-installationen att se detta och dra över enheten i semi-automatiskt läge i Switch King.
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Det verkar som det bara är "serverdator" med Switchking som kan skicka signaler med Tellstick?
Hur sätter jag upp två stickor på olka datorer som jobbar mot samma databas och scheman?
Har provat att installera klienten på en annan dator men det verkar som att klienten bra ansluter till Servern och skickar signalen från den stickan?
Hur sätter jag upp två stickor på olka datorer som jobbar mot samma databas och scheman?
Har provat att installera klienten på en annan dator men det verkar som att klienten bra ansluter till Servern och skickar signalen från den stickan?
-
- Administrator
Ja - det är bara serverdatorn som kan skicka signaler då det är denna dator som stickan sitter i (inte i klienten).
Det finns ett plugin som kan koppla ihop två servrar så att man ser dem i samma klient (Android/iPhone). Liknande lösning skulle gå att göra för att kunna kombinera ihop två servrar med varsin sticka.
I ett sådant scenario skulle en server vara "Master" och ansvara för att skicka händelsen vidare till en "Slavserver".
Det finns ett plugin som kan koppla ihop två servrar så att man ser dem i samma klient (Android/iPhone). Liknande lösning skulle gå att göra för att kunna kombinera ihop två servrar med varsin sticka.
I ett sådant scenario skulle en server vara "Master" och ansvara för att skicka händelsen vidare till en "Slavserver".
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Länken "guiden för konfiguration av REST Slave Collector" på http://www.switchking.se/sv/extensions/ ... tor-plugin verkar vara trasig
-
- Administrator
Sant (och har nog varit trasig sedan innan sommarenleidner wrote:Länken "guiden för konfiguration av REST Slave Collector" på http://www.switchking.se/sv/extensions/ ... tor-plugin verkar vara trasig

Tack!
REST-pluginet löser dock inte ditt problem. Det länkar ihop så att man kan styra två servrar från samma klient, men det är ingen sammanlänkning av scheman på två servrar.
Martin | Switch King
-
- 4 stars
Låter smart med länkade servrar. Men jag skulle nog satsa på två duo i så fall. Så man får täckning i hela huset. Men om du kommer med ett plugin för stickan så är det ju ett stort steg framåt.
Skulle inte Telldus Net kunna agera slav(ar) ? Är ju lte tråkigt att behöva ha två burkar på för jämmnan.
Jag blir gärna testare av en Net lösning, när man nu kan köpa dom...
Skulle inte Telldus Net kunna agera slav(ar) ? Är ju lte tråkigt att behöva ha två burkar på för jämmnan.
Jag blir gärna testare av en Net lösning, när man nu kan köpa dom...
-
- Administrator
I dagsläget nej - Telldus Net är för begränsad och inte möjlighet att styra via LAN utan måste gå via Telldus Live. Det blir många felkällor om man ska länka ihop Tellstick Net med Switch King så som det ser ut idag.Palle500 wrote:Skulle inte Telldus Net kunna agera slav(ar) ?
Martin | Switch King
-
- 4 stars
Tråkig histori med NET:en, lär inte sälja så värst bra. Finns det ingen som kan fixa så man kan köra en Duo över nätet mot SK via en "öppen" Linux router typ Netgear och Linksys. Borde bli ett attraktivt "plugin"
Last edited by Palle500 on Mon 17 Oct 2011, 20:09, edited 1 time in total.
-
- 3 stars
Gisses... bara styra Tellstick Net via Tellstick Live.