Dags att överge Switchking!

Allmänna frågor och synpunkter.
Kjellberg
3 stars
3 stars

Dags att överge Switchking!

Post by Kjellberg » Mon 22 Jun 2015, 08:28

Då mitt SK strular och jag måste starta om datorn ungefär varannan dag och jag med flera inte får någon respons av utveklarna eller annan hjälp att få detta att fungera så funderar jag kraftigt på att skrota Switchking.
Det käns inte så kul när man har investerat i över 60brytare som samtliga styrs av SK men men det är bara att börja bygga om.... :banghead:
Dålig stil av Martin och Thomas som inte ens har kommit med en förklaring, men licenserna ska ni ha... :evil:

/Kjellberg
Tellstick duo, Switchking, Abell Security, EMC, WMR200.
Synology DS716+II
http://bote.se:8080 Powerd by EMC
http://bote.se/vader (WMR200) powerd by Cumulus MX

krambriw
4 stars
4 stars

Re: Dags att överge Switchking!

Post by krambriw » Mon 22 Jun 2015, 10:54

Nackdelen med denna typ av fåmans-projekt där källkoden dessutom inte kan förvaltas vidare...jag har sagt det förr, open source projekt har sina fördelar.

Det är nu rätt länge sedan Martin eller Tomas besökte forumet och det kan ju vara semester eller, förhoppningsvis ej, sjukdom.

redina
3 stars
3 stars

Post by redina » Mon 22 Jun 2015, 14:20

Tror som ni att de inte orkar längre. De har för få kunder för att det ska löna sig gör den tid de lägger ned.

Jag har börjat prova Domoticz. Inte lika användarvänligt. Men det utvecklas. Open source. Man kan använd lua-skript för få flexibilitet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1

DanneG
1 star
1 star

Post by DanneG » Wed 24 Jun 2015, 11:06

Verkar tyvärr som ni har rätt.

Ni som hittar lite olika alternativ kan väl posta vidare dem här! :)

anasazi
3 stars
3 stars

Post by anasazi » Wed 24 Jun 2015, 17:50

Har också börjat läsa lite om Domoticz och de har ju stöd för en hel del.
Användargränssnittet verkar så där, via iPhone kan man styra det med exempel Pilot: Home Automation Control
https://appsto.re/se/ap8Y1.i

Sent from my iPhone using Tapatalk

Videonisse
2 stars
2 stars

Post by Videonisse » Tue 30 Jun 2015, 14:17

Tänk om de hade lagt tid på att fixa plugin för Openhab istället, eller tom hjälpt till att utveckla källkoden. :-)

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Tue 30 Jun 2015, 19:03

Man hoppas ju ändå att en förklaring kommer snart...jag menar att tex Tomas nu var inne på forumet häromdagen så han kan åtminstone inte vara omedveten om att användare väntar på någon form av uttalande. Med den obefintliga informationen vi fått kan man bara spekulera men det ser onekligen ut som om verksamheten av någon anledning brutit samman.

Samtidigt, det finns etablerade sammarbeten både med Telldus och M.nu....som nu riskerar att falla ihop

Finns det verkligen inget intresse att driva detta vidare? Det kan ju inte vara så att grundarna blivit förmögna på detta. Forumet har just nu 2885 medlemmar. Om man högt räknat antar att hälften köpt en licens så blir det ändå bara 400 kkr i intäkter. Plus de som årligen förnyar licensen (långt ifrån alla)

mvh & trist att se att det hela tydligen inte funkar längre

Exile82
2 stars
2 stars

Post by Exile82 » Tue 14 Jul 2015, 09:29

Jag är inte främmande för att använda mig av mer än en mjukvara (men kanske inte hur många som helst). Jag gillar enkelheten i SK, men jag vill kunna göra mer än vad som man kanske kan i SK. Jag har sneglat lite på Domoticz, OpenHAB och även HomeAssistant.

Men vad jag förstår så har inte Domoticz stöd för Tellstick? Det fanns ett initiativ att få in stöd för Tellstick, men en av initiativtagarna "försvann". Eller stämmer inte det längre?

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Wed 15 Jul 2015, 16:49

Det känns ju naturligtvis ytterst otillfredsställande att ett företag som startar upp en verksamhet som ser ut att bli framgångsrik plötsligt verkar ignorera sina kunder fullständigt.

Helt utan förklaringar bara försvinner man i det tysta...hade man åtminstone meddelat det hela snyggt på sin hemsida så hade det åtminstone bringat klarhet i vad som hänt. Det är ju som jag tidigare skrivit tråkigt om det beror på sjukdomar eller annan olycka. Då skulle man nästan må lite dåligt efter att ha klagat.

Men som sagt, det finns ju möjlighet att träda fram ur mörkret och ge en anständig förklaring.

För det kan ju inte vara så att man gjort en sådan fantastisk förtjänst att man helt enkelt kan skita i kunderna och deras eventuella önskemål/problem. Synd på ett system som nog hade potential att växa vidare.

Det känns ju lite som att man (tyvärr) ändå fick rätt när jag i början var kritisk till slutna mjukvaruprojekt för det här användningsområdet. Själv har jag ju under många år, som ni nog vet, ägnat mycket tid och helt osjälviskt bidragit en hel del till EventGhost. I det projektet finns det många som bidrar med smarta moduler, källkoden är öppen, risken att hamna i en likknande situation som denna finns helt enkelt inte.

Ett annat projekt som jag nu fastnat i och som jag tror skulle passa ypperligt för hem automation är Node-RED. Ni kan ha en salig blandning av olika produkter och system, alltifrån dessa simplare rf produkter till z-wave och 1-wire. Plus tonnvis med annat. Och allt kan köras i en Raspberry Pi.

Kolla gärna in detta lite mer http://krambriw.net/Node-RED/Node-RED.html

mvh Walter

PS hoppas Tomas eller Martin ändå kommer med en avsiktsförklaring...

ts67
2 stars
2 stars

Post by ts67 » Wed 15 Jul 2015, 20:08

Jag känner också att man vill ha något typ av besked från Tomas och Martin om framtiden.
Personligen är jag väldigt nöjd med Switchking och vill helst inte byta programvara.

mvh (en annan) Tomas

Post Reply