Jag vill göra det lite mer komplicerat...

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Exile82
2 stars
2 stars

Jag vill göra det lite mer komplicerat...

Post by Exile82 » Mon 02 Feb 2015, 20:52

Jag är en relativt ny användare av SK, men dels är det ganska enkelt och intuivt, sen vill jag gärna se mig själv som tekniskt bevandrad. Men, jag behöver hjälp, jag vill kunna sätta lite mer dynamiska regler. Ett enkelt exempel:
I huset finns en hall som man inte passerar så ofta, men jag vill ändå ha den upplyst. I utgångsläget när jag är hemma vill jag ha taklampan dimrad till 50%. Men, när jag passerar lampan i hallen och rörelsedetektorn ser mig vill jag att den ska dimra upp till 100% (i det läget ska den stanna i X minuter för att sedan återgå till 50%).
På natten vill jag givetvis att det ska vara helt släckt i hallen, men enligt samma princip vill jag att den ska reagera när jag passerar, men denna gång vill jag bara att den ska dimra till 50%, inte 100%.

Hur löser jag en sån här puck? Testade lite med scenarion, men där får jag inte till de olika dimmernivåerna.

MVH
Henke

tomas
Administrator
Administrator

Re: Jag vill göra det lite mer komplicerat...

Post by tomas » Mon 02 Feb 2015, 21:10

Detta löser du bäst med gruppscheman och regler.

Lägg först ett schema (utan regler) för när du vill att lampan ska dimmas till 50%.
Lägg sedan på ett gruppschema med regel kopplad till rörelsedetektorn. Ange hur lång tid regeln minst ska uppfyllas. Sätt tiderna för när du vill att den ska dimmas till 100%. Sätt tiderna för när du vill att den ska dimmas till 50%.
Tomas | Switch King

Exile82
2 stars
2 stars

Post by Exile82 » Mon 02 Feb 2015, 22:24

Tack så mycket, ska kika närmare på det!

Exile82
2 stars
2 stars

Post by Exile82 » Thu 05 Feb 2015, 18:57

tomas wrote:Detta löser du bäst med gruppscheman och regler.

Lägg först ett schema (utan regler) för när du vill att lampan ska dimmas till 50%.
Lägg sedan på ett gruppschema med regel kopplad till rörelsedetektorn. Ange hur lång tid regeln minst ska uppfyllas. Sätt tiderna för när du vill att den ska dimmas till 100%. Sätt tiderna för när du vill att den ska dimmas till 50%.
Hmm, vid en längre titt på ditt tips, den första punkten (Lägg först ett schema (utan regler) för när du vill att lampan ska dimmas till 50%), innebär inte det att lampan dimmas till 50% oavsett om jag har kommit hem eller inte (eller att den inte har hunnit tändas ifall jag kommer hem tidigare? Jag skulle gärna vilja att lampan tänds till 50% när jag kommer hem, antingen via rörelsevakt eller magnetkontakt, eller knapptryck. Är det möjligt? Ska jag hantera första tändningen med ett scenario "hemma" kanske? Och lägga på gruppschema och regler över det?

Post Reply