temperatur i stuga *löst*

Allmänna frågor och synpunkter.
Jarina
2 stars
2 stars

temperatur i stuga *löst*

Post by Jarina » Wed 22 Jan 2014, 14:31

Jag skäms för denna fråga för den känns som om den är väldigt basal.
Faktum kvarstår, jag löser det inte :banghead:
Jag har idag löst det genom att starta/stänga elementen 3 ggr/dygn. Problemet är då att när temperaturen ute ändrar sig, blir det fel antigen för varmt eller för kallt
så jag vill att när tempen i stugan är ca 9 grader ska elementen startas och när tempen är ca 11grader ska de stängas.

Hur gör jag för att se till att SK håller tempen i stugan?
win XP, DUO, tempgivare ute, tempgivare stuga
2 olika element kondolerade av NEXA
önskad temp är 10 grader plus minus 2 grader (hysteres)
Last edited by Jarina on Tue 11 Feb 2014, 09:04, edited 1 time in total.

Martin
Administrator
Administrator

Re: temperatur i stuga

Post by Martin » Wed 22 Jan 2014, 17:14

Du har ju redan lösningen - hysteres :)

Skapa en regel som säger att schemat ska vara aktivt om temperaturen är < 9 grader. Sätt hysteres på 2 grader = radiatorn slås på när temperaturen sjunker under 9 grader och stängs av när temperaturen når 11 grader.
Martin | Switch King

Jarina
2 stars
2 stars

Post by Jarina » Wed 22 Jan 2014, 17:51

Låter ju enkelt :)
Men
hur skapar jag denna regel?
är det ett senario eller ett gruppschema?
Jag har provat med gruppschema men då går elementen igång även om det inte behövs, så något fel gör jag.
till saken hör att jag fjärrstyr datorn så allt tar tid...
Måste jag ta bort de enhetsinställningar jag gjort för brytarna på elementen, först?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 22 Jan 2014, 18:00

Gruppschema - inte scenario - krävs för detta.
Om enheten alltid är på kan det vara så att du har flera scheman kopplade till enheten där något av övriga scheman gör att enheten är slås på.
Martin | Switch King

Jarina
2 stars
2 stars

Post by Jarina » Fri 24 Jan 2014, 05:54

Nu är jag nästan nöjd :)
När temperaturen går ner till 8,9 startar elementen och går en stund, ibland till 10,3 och ibland bara till 9,6. Alltstå aldrig till 11 grader.
Jag har lagt in hysteres till 2.0. Har jag missat någon inställning?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 24 Jan 2014, 09:09

Hysteresen i sig är relativt beprövad i Switch King. Av den anledningen lutar jag åt att du har något annat än just själva regeln som gör att enheten slår av för tidigt.

Det skulle kunna vara att enheten har lärt sig flera koder - ett väldigt vanligt fall när det gäller Nexa-enheter och det är ofta boven i dramat även om man har svårt att skönja mönstret och man är bensäker på att man bara har kodat enheten mot en enda kod. Vissa enheter är känsligare än andra och ställer sig gladeligen i upplärningsläge efter exempelvis spänningsfall vilket gör att de lär sig en ny kod om stickan råkar sända direkt efteråt.

En annan detalj skulle kunna vara att Switch King inte har tillräckligt med data för att korrekt kunna avgöra hysteresen.
Om datakällan får spara väldigt få värden så får hysteresberäkningen problem.

Säg exempelvis att du valt att spara 180 värden för datakällan som du hämtar temperatur ifrån. En typisk givare från Clas Ohlson skickar värden var 40:e sekund och ger alltså 90 värden per timme.
Om det tar längre tid än 2h att få temperaturen att nå 11 grader så saknas alltså möjlighet att beräkna hysteresen korrekt och radiatorn kan slås av.
Martin | Switch King

Jarina
2 stars
2 stars

Post by Jarina » Fri 24 Jan 2014, 18:31

Jag tror på det sistnämda, dvs att SK får temperaturer för sällan i mitt fal ca 40-50sec mellanrum.
Kan man kanske sätta att:
om tempen mindre än 9grader starta element i MINST 180min.

många små starter drar mer energi än några få regäla.

EDIT: lade till MINST

Jarina
2 stars
2 stars

Post by Jarina » Sat 25 Jan 2014, 09:18

Här kommer en bild på det hela
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 25 Jan 2014, 12:07

Just den möjligheten - att sätta att enheten ska köras minst 180 minuter vid varje tillslag finns möjlighet att aktivera. Det sätter du på själva regeln - "Minsta tid för uppfyllnad".
Ett annat alternativ skulle kunna vara att antingen öka antal värden du sparar för datakällan, eller välja att spara exempelvis var fjärde värde. Om du sparar var fjärde värde hinner det ju förflyta 02:40 (min:sek) mellan varje värde och att döma av din graf bör du ju hinna nå 11 grader på den tid du "vinner" på att ändra hur ofta värdet sparas.
Martin | Switch King

Jarina
2 stars
2 stars

Post by Jarina » Sat 25 Jan 2014, 14:06

Var sätter jag att den bara ska spara var fjärde värde?
Jag tror att är default inställningar som är satta. Jag vågar inte klydda för mycker pågrund av distansen till stugan. :)

Post Reply