fjärrkontroll

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
bolinder
1 star
1 star

fjärrkontroll

Post by bolinder » Mon 18 Nov 2013, 18:45

Jag har en nexan väggbrytare LWST-605 försöker att få den att aktivera en mottagare,har lyckat sådär,,
lyckas att få den att starta så fort jg trycker på upp men när jag trycker ner tar det några minuter innan den stängs av.

jag är osäker på hela proceduren, kan någon vänlig själ skriva hur man gör steg för steg, en gång för alla.
har sökt som s--tan men hittar ingen bra vägledning hur man lägger till en fjärr... :banghead:

bolinder
1 star
1 star

Re: fjärrkontroll

Post by bolinder » Tue 19 Nov 2013, 09:41

Som sagt,
när jag trycker på knappen för att starta lampan, startar lampan derekt,
men den släcks inte direkt när jag trycker av utan de tar några minuter?
har labbat med inställningar men får inte till det,
är det någol logiskt/ologiskt jag missat?

Någon som har någon idé?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 19 Nov 2013, 11:18

Om du har gjort enligt följande:
  • Datakälla som baseras på fjärrkontroll
  • Schema som är kopplad till regel baserad på datakällan
  • Enhet kopplad till regel
...och inte har med förfallotid, minsta tid för uppfyllnad etc - dvs så "enkelt" som möjligt, så har du gjort rätt.

Duon har ibland svårighet att tolka en fjärrkontroll och kan ge flera olika "poster" i Duo-listan där flera rader alltså kommer från din fjärrkontroll då du tryckt på "On".
I dessa fall är det dock inte alltid du får ett "Off" med samma hus/enhetskod och då får du aldrig någon Off-signal till din datakälla.

Alltså:
Ett tryck på "On" på fjärrkontrollen kan generera:
  • TurnOn: R12U1
  • TurnOn: R98U2
  • TurnOn: R192U2
...men ett tryck på "Off" genererar bara:
  • TurnOff: R98U2
  • TurnOff: R192U2
Om du då råkade välja "TurnOn: R12U1" när du skapade din datakälla så kommer aldrig Off-signalen att fångas upp.
Martin | Switch King

bolinder
1 star
1 star

Post by bolinder » Wed 20 Nov 2013, 22:01

Hej Martin!

har kollat koderna och mycket riktigt finns det samma koder mellan på och av,
har dock valt olika koder men får ingen logik i hur man skall välja dagar och tid i händelsen!

jag får det bara att fungera om jag gör så här :

Nu är det Ons kl 2150
händelse PÅ,, bockar i alla dagar utom tis samt sätter på tiden mellan 2151 och 2359
händelse AV ,,bockar i alla dagar samt väljer en tid mellan 2151 och 2359

Får inte till logiken , enligt mitt tänk så borde det vara så att man väljer vilka dagar och mellan vilken tid man vill att den kopplade regeln skall fungera,
men,, förstår att jag förmodligen tänger fel..

Hur skall man tänka :|

bolinder
1 star
1 star

Post by bolinder » Fri 22 Nov 2013, 18:27

Ingen som kan hjälpa mig med detta?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 22 Nov 2013, 20:35

bolinder wrote:har dock valt olika koder men får ingen logik i hur man skall välja dagar och tid i händelsen!
Hur menar du med att du valt olika koder?

En datakälla är kopplad mot en och endast en kombination av fjärrkontrollkod/enhetskod (eller huskod/enhetskod för gamla fjärrkontroller).

Om vi glömmer bort reglerna för ett tag, och bara fokuserar på datakällan så ska du få "På"/"On" på datakällan när du trycker "On" på din fjärrkontroll.
När du sedan trycker "Off" på din fjärrkontroll ska datakällan byta värde till "Av"/"Off".

Om du får "On" men inte "Off" så har du valt fel kod när källan skapades. Det gör att dina regler inte kommer att fungera (datakällan får ju bara "On" när du trycker på knappen men aldrig "Off") och då måste du skapa en ny datakälla kopplad till rätt kod.

Om du får både "On" och "Off" men din regel inte gör att din enhet tänds och släcks så kan du ha angett något som "låser" din enhet (lampa?) i ett visst läge. Det kan du ha gjort genom något av följande:
  • Du kör ett scenario
  • Du har angett en minsta tid för uppfyllnad på din regel
  • Du har angett en omkopplingsfördröjning på enheten som "låser" enheten en viss tid (kan användas för enheter som inte klarar av frekventa till/från)
  • Du kör i ett systemläge dit ditt schema inte är kopplad (men då syns det inte heller i tidslinjen)
Martin | Switch King

bolinder
1 star
1 star

Post by bolinder » Fri 22 Nov 2013, 22:55

Strålande nu ramla polletten ner,
som jag misstänkte har jag tänkt för mycket..
Jag tänkte så här:

Jag var helt införstådd med att man måste skapa två datakällor en för ON och en för OFF
och givetvis bör ju dessa "koder" vara olika!!

exempelvis av dessa koder nedan:

Ett tryck på "On" på fjärrkontrollen kan generera:
TurnOn: R12U1
TurnOn: R98U2
TurnOn: R192U2

...men ett tryck på "Off" genererar bara:
TurnOff: R98U2
TurnOff: R192U2

så hade jag valt TurnOn: R12U1 till ON knappen och TurnOff: R98U2 till off knappen, för dessa "koder" är ju olika!!!
När man i själva verket skall välja den som har både on och off alltså R98U2 eller R192U2

förstår du mitt tankesätt/vurpa?
hoppas detta kan hjälpa någon annan stackars nybörjare in i detta husautomationsträsk.

Skulle va fruktansvärt mycket till hjälp om ni kan slänga ut lite filmsnuttar på youtube,,
de e som synes väldigt svårt att förklara i text vad man menar när man är osäker på vad man pratar om :D
som nybörjare rör man lätt till det med alla olika benämningar på saker och ting.

Tack för gott tålamod!

Post Reply