Mer parametrar vid skapande av regler.

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Jimmy
1 star
1 star

Mer parametrar vid skapande av regler.

Post by Jimmy » Wed 13 Nov 2013, 10:12

Hej
Jag har just börjat att lägga in lite prylar i switch king, men nu ser jag en begränsning som jag
inte kan komma förbi (tror jag)när jag ska skapa ett senario

Jag saknar två saker när jag ska skapa regler för T.ex en ljussensor.
Först av allt skulle jag vilja ha möjligheten att välja ett klockslag eller ett tidsintervall för att regeln ska kunna uppfyllas.
Sen skulle jag ha möjligheten att sätta ett villkor för hur länge sensorn måste i önskat läge.( Tex 1-99minuter )
innan regeln uppfylls.

Ljussensorn skulle då ej trigga regeln om den inte är inom rätt tid samt att den ska ligga över ett
speciellt värde i tex 20 minuter ( ett enstaka moln) innan regeln uppfylls och senariot startar.
Har letat men ej hitta några plugin som åstakommer denna funktion.

Martin
Administrator
Administrator

Re: Mer parametrar vid skapande av regler.

Post by Martin » Wed 13 Nov 2013, 11:28

Om möjligt är det en fördel att undvika scenarior i ditt fall och istället skapa gruppscheman som är kopplade till regler.

Vad är anledningen till att du vill fördröja tillslaget baserat på ljussensorn?
Martin | Switch King

ljs-s
2 stars
2 stars

Post by ljs-s » Wed 13 Nov 2013, 12:54

Jimmy wrote:Hej
Först av allt skulle jag vilja ha möjligheten att välja ett klockslag eller ett tidsintervall för att regeln ska kunna uppfyllas.
Jag har gjort ett vbskript som skriver vilken timme det är, och den använder jag som en data källa som jag kan koppla regler till

Code: Select all

Dim MyHour, fso, file
MyHour = Hour(Now)
if MyHour < 10 then MyHour = 0 & MyHour

Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set file = fso.OpenTextFile("c:\temp\Hour.txt", 2, True)
file.Write MyHour
file.Close
Sen schemalägger jag bara skriptet så den körs varje timme eller så.
Vet inte om det är bästa sättet men så gör jag :)

Ellghe
3 stars
3 stars

Post by Ellghe » Wed 13 Nov 2013, 22:06

Jag skulle gärna ha möjligheten att kunna ställa hur länge tex en ljussensor skall vara till innan man tänder ljuset. Precis som Jimmy säger kan ljuset tändas för ett ett moln passerar förbi. För att inte tala om i kvällningen, då kan det bli många omslag innan det blivit tillräckligt mörkt för att ge konstant till-signal.
Tellstick Duo, Switchking, 10 Nexa EYCR-2300, 1 EYCR-201, 3 Nexa LGDR-3500, 3 Nexa PE3 mottagare, 2 Nexa LCMR-1000, 2 LWMR-230 & 2 Nexa LMDT-810.

sonnyboy
4 stars
4 stars

Post by sonnyboy » Thu 14 Nov 2013, 08:46

Ellghe wrote:Jag skulle gärna ha möjligheten att kunna ställa hur länge tex en ljussensor skall vara till innan man tänder ljuset. Precis som Jimmy säger kan ljuset tändas för ett ett moln passerar förbi. För att inte tala om i kvällningen, då kan det bli många omslag innan det blivit tillräckligt mörkt för att ge konstant till-signal.
Det är här hysteresen kommer in, kolla på det så ska du se att du får till det.
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1

Jimmy
1 star
1 star

Post by Jimmy » Thu 14 Nov 2013, 09:57

Lite komplettering av mina tankar.

Jag vill själv kunna bestämma hur länge det ska går innan ljuset släcks via en Tex en rörelsesensor
(dom jag har använder 5sek 1min och 5 min) Mycket användbart vid användning i badrum.
Det blir MÖRKT när ljuset slocknar och man får sitta med ändan bar och vifta med armarna för att få ljust igen :)
Så som med det mesta här i livet har man många val, men inget som passar bra för mig.

Samma sak med en ljussensor. man kan sätta 0 ( direkt läge) samt 1-8 timmar aktiv vid påverkan.
Det skulle vara bra om jag kunde köra i direkt läge och först när signalen legat fast utan att växla ( Tex 20 min)
triggas mitt senario.
Den sändaren sänder bara AV resp PÅ så man kan inte använda hysteres för att styra den.

Ellghe
3 stars
3 stars

Post by Ellghe » Fri 15 Nov 2013, 21:23

8-) Tack Sonnyboy, ibland borde man kolla noggrannare än man gör. :banghead:
Tellstick Duo, Switchking, 10 Nexa EYCR-2300, 1 EYCR-201, 3 Nexa LGDR-3500, 3 Nexa PE3 mottagare, 2 Nexa LCMR-1000, 2 LWMR-230 & 2 Nexa LMDT-810.

Ellghe
3 stars
3 stars

Post by Ellghe » Sat 16 Nov 2013, 10:37

:wave: Jag hade visst lite bråttom, jag borde kollar ännu noggrannare: Hysteres så syftar till det värde som anges vid "regeln är uppfylld.....". Detta innebär att när man har en ON/OFF funktion kan man inte använda "hysteres". Uppenbarligen har jag undersökt detta tidigare, men kommer inte ihåg det.

r1a
2 stars
2 stars

Re: Sv: Mer parametrar vid skapande av regler.

Post by r1a » Sat 16 Nov 2013, 11:25

Jag skulle starkt rekommendera dig att bygga en egen ljussensor. Man använder en tempgivare och ett par kompnenter, finns beskrivet här på forumet hur man gör. Jag gjorde det själv för ca ett år sedan det var det absolut bästa jag gjort för min anläggning. Man får då en hel ljusskala man kan välja på så man kan tända upp olika lampor vid olika grad av skymning/mörker. Hemma hos mig tar jag dessutom emot signal från mitt inbrottslarm om det är på eller av. I kombination med det och ljussensorn har jag skapat regler i SK hur min belysning ska vara om jag är borta respektive hemma. Är vi hemma en mulen dag lyser vissa lampor etc, en solig dag är det släkt osv, dimmrar även i olika nivåer från att det börjar skymma till det är helt mörkt. Är vi borta lyser färre lampor och kräver att det är lite mörkare ute innan dom tänds o.s.v. Vi rör nästan aldrig ljusknapparna hemma efter det här, så jäkla skönt :smile: . iom larmet behöver vi heller aldrig tänka på att släcka lampor när vi åker hemmifrån skulle de lysa i badrummet mm släcks det automatiskt när vi slår på larmet. Att vi dessutom tänder upp all belysning inne och ute vid utlöst brand eller inbrottslarm blir en liten bonus :-) . Men som sagt börja med att löda ihop en egen ljussensor så får du nog ihop funktionen du vill ha.

Post Reply