Test av Switch Kings iPhone-app

Allmänna frågor och synpunkter.
Martin
Administrator
Administrator

Test av Switch Kings iPhone-app

Post by Martin » Fri 28 Jan 2011, 10:58

Den iPhone-klient som finns idag är egentligen en webbapplikation. Det medför bl.a. att man måste installera en webbserver som sedan används för att serva iPhonen med information.
Detta skiljer sig från hur exempelvis Android-klienten fungerar - där Android-klienten är en "riktig" applikation som kommunicerar direkt med Switch King utan att förlita sig på att en webbserver ska skapa upp sidor och skicka till Android-enheten.

I december påbörjades utvecklingen av en "riktig" app för iPhone. Det finns många fördelar med att gå över till en riktig app - bland annat prestanda och själva upplevelsen.

Nu börjar vi närma oss det skede där vi skulle behöva lite hjälp att testa applikationen. Om du är intresserad av att testa iPhone-appen - skicka ett mail till oss alternativt ett PM via forumet.

Observera att det krävs en Mac för att kunna vara med och testa iPhone-appen. Detta för att installationen av en app som befinner sig i utvecklingsfasen kräver att man har en Mac.
Det är inte möjligt att testa appen om man enbart har Windows.
Martin | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars

Re: Test av Switch Kings iPhone-app

Post by Isaksson » Fri 28 Jan 2011, 11:02

Jag har turen än så länge att inte fastnat i "i" träsket ;)
men jag gillar att ni jobbar vidare med den klienten så att den kan komma i närheten av Android-klienten.

Jag kan tyvärr ej hjälpa till här men jag önskar er lycka till.

bunker
3 stars
3 stars

Post by bunker » Fri 28 Jan 2011, 13:13

Jag har ingen egen Mac men har en polare som har en.

Behöver man installera utvecklingsmiljöer och sånt eller räcker det med en dator som kör Mac OS och har iTunes?

Binder man telefonen mot den datorn för tid och evighet?
Last edited by bunker on Fri 28 Jan 2011, 14:12, edited 1 time in total.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 28 Jan 2011, 13:40

bunker wrote:Behöver man installera utvecklingsmiljöer och sånt eller räcker det med en dator som kör Mac OS?
Binder man telefonen mot den datorn för tid och evighet?
Jag är faktiskt lite osäker på detta, och jag har ju inget att prova med eftersom jag redan har miljön på min burk :roll: , men jag tror inte det...

Det finns chans att det räcker med iTunes. Därefter är det några certifikat och profiler man lägger in och detta kan bara göras i Mac-miljö.
Det lås som finns är att man binder applikationen till telefonen - det finns ingen låsning åt andra hållet (typ telefon till dator).

Spontant så känns det lite knepigt att använda en annan maskin än sin egen eftersom det säkerligen tar ett litet tag första gången, och när man sedan måste uppdatera appen så måste man gå tillbaka till samma maskin...

Öht så kan man ju säga att Apple inte har gjort det lätt för utvecklare... Det är en hel del steg som måste igenom (för min del) och för att öht komma med i utvecklarprogrammet (som kostar pengar) så ville de att jag skulle knata till "Notarius Publicus" och få ett formulär signerat och sedan faxat till USA... :shock:
Martin | Switch King

bunker
3 stars
3 stars

Post by bunker » Fri 28 Jan 2011, 14:22

Ja, jag kollade lite på det där förra året eftersom jag själv är utvecklare. Men när det krävs Mac, kostar 99$/år och dessutom är ytterligare ett programmeringsspråk som jag inte använt förut... Avskräckande är ordet. Notarius Publicus delen kände jag inte ens till.
Fax?? :mrgreen: :banghead:
Det känns ju smått otroligt att det utvecklas så mycket appar med den instegströskeln.

Jag har faktiskt funderat på att köra Mac Os i dual-boot på en "pc" eftersom jag ändå överväger uppgradering, för jag är lite nyfiken. Lägger nog det här på hyllan tills/om jag kommer dit.

anasazi
3 stars
3 stars

Post by anasazi » Sat 29 Jan 2011, 09:02

Hejsan.

Har använt Mac och iPhone under några år så jag kan gärna hjälpa till att test er nya iPhone-app.
En liten fråga:
Har ni utvecklat den bara till iPhone eller har ni även satsat på iPad?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 29 Jan 2011, 11:21

En liten brasklapp... Det totala antalet testare begränsas av Apple och det är därför "dyrbart" att ge en testare tillgång till applikationen.
För att testa appen så önskar jag en viss form av commitment från de som testar i form av återrapportering...
anasazi wrote:Har ni utvecklat den bara till iPhone eller har ni även satsat på iPad?
Jag har valt iPhone först och främst av en enkel anledning - tid. Jag har även en iPad, så det känns lockande även med iPad, men det måste isf bli i steg 2.
Det går naturligtvis att återanvända väldigt mycket om man bygger ut för iPad eftersom basen är samma men det är ändå ett antal extra timmar...
Martin | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Sat 29 Jan 2011, 12:57

Martin wrote:En liten brasklapp... Det totala antalet testare begränsas av Apple och det är därför "dyrbart" att ge en testare tillgång till applikationen.
Ibland undrar man hur de kan ha lyckats så pass bra som de har gjort.
Ska bli intressant och se om några år vad som händer, nu när det har blivit lite konkurrens.

Man köper ju inte en produkt av apple utan de köper din frihet.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 01 Feb 2011, 22:00

Isaksson wrote:Ibland undrar man hur de kan ha lyckats så pass bra som de har gjort.
Ska bli intressant och se om några år vad som händer, nu när det har blivit lite konkurrens.

Man köper ju inte en produkt av apple utan de köper din frihet.
Med risk för att starta ett iPhone/Android-krig även - upplevelsen skulle jag primärt säga...

Jag har nu kört min HTC Desire i 7-8 månader men längtar ändå tillbaka till min 3GS (som min fru numera har...). Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, dock...
Kanske skärmen, "mjukheten" i användargränssnittet och hur användarvänligt det faktiskt är.
Lite konstigt att det första jag var tvungen att göra i Android var att installera en app som dödar processer... ;)
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 01 Feb 2011, 22:03

Passar på att skicka upp några bilder på iPhone-appen så som den ser ut nu.
Den kommer naturligtvis att skruvas lite på, så de lär ju inte riktigt se ut som den slutgiltiga versionen, men det kan iaf ge en försmak :)
Screenshot_10.png
Screenshot_11.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Martin | Switch King

Post Reply