Schema + fjärr

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
swgarlic
1 star
1 star
Posts: 14
Joined: Wed 25 Sep 2013, 21:38

Schema + fjärr

Post by swgarlic » Fri 04 Oct 2013, 13:46

Jag har en lampa ("lampa1") som tänds och släcks enligt ett schema och det fungerar bra. Nu försöker jag koppla till en fjärrkontroll (PBT-707) så att jag kan styra lampan utöver schemat. Jag har lagt till fjärrkontrollen som en data source och den biten verkar fungera bra.
Jag har även skapat ett scenario för att tända lampan enligt följande:
Lampa1: On
Lampa2: Not affected
Trigger scenario:
Rules: Fjärr, knapp1 is equal to On

Sen har jag ett till scenario för att stänga av som ser lika ut fast tvärtom. Nu till problemet. Har jag tryckt på knappen så tänds eller släcks lampan som förväntat, men då hoppar den ur sitt schema. Ställer jag in duration till tex 1 minut och att den ska byta till "(all by schedule)" så släcks eller tänds lampan när den lämnar scenariot, baserat på vad schemat tycker att den ska vara.
Jag vill alltså att lampan ska fortsätta att vara tänd eller släckt fram tills nästa tidpunkt i schemat.

En extra sak är också att även lampa2 påverkas när jag trycker på knappen. Ikonen ändras till "on due to scenario" och då verkar den inte bry sig i sitt schema längre. Har jag duration inställt på scenariot så återställs även lampa2 till att följa sitt schema.

Vad gör jag för fel?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Schema + fjärr

Post by Martin » Fri 04 Oct 2013, 16:05

Om du bara har en lampa som du vill styra på det sättet är det enklaste att koppla fjärrkontrollen direkt mot lampan. Då kommer lampan att tändas när du trycker på fjärrkontrollens "On" och fortsätta vara på tills schemat säger annat.
Martin | Switch King

swgarlic
1 star
1 star
Posts: 14
Joined: Wed 25 Sep 2013, 21:38

Re: Schema + fjärr

Post by swgarlic » Fri 04 Oct 2013, 16:15

Det är lite mer avancerat än så, jag har bara förenklat det när jag beskrev problemet.
Dessutom så kommer jag väl inte att se om kontakten är på eller av i switch king om jag börjar styra externt?

Så, för att gå tillbaka till mitt problem. Hur gör jag?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Schema + fjärr

Post by Martin » Fri 04 Oct 2013, 16:49

swgarlic wrote:Dessutom så kommer jag väl inte att se om kontakten är på eller av i switch king om jag börjar styra externt?
Jo. Om enheten i väggen är kodad direkt mot fjärrkontrollen och samma enhet är upplagd i Switch King så får du indikation även i Switch King då Switch King lyssnar av fjärrkontrollen. Datakällan behövs inte i det fallet...

Du får svårt att lösa ditt problem med scenarior. Alternativet är scheman - ett schema utan regler (enhetsschema) och ett schema med regler.

Code: Select all

                           10:00     12:00     14:00    18:00     20:00     00:00
Schema utan regler                     ------------------------------
Schema med regler                                ------------------------------
Ett schema enligt ovan bör göra att enheten tänds 12:00 och släcks 20:00.
Om du trycker på din fjärrkontroll mellan 14:00 och 20:00 händer ingenting eftersom lampan redan är tänd, men lampan kommer att fortsätta vara tänd till 00:00 om du har tryckt "On" på fjärrkontrollen, och därefter släckas.
Om du lägger in en förfallotid på datakällan som är 12h kan du dessutom få din fjärrkontroll att "falla tillbaka" till "Off" efter 12 timmar.
Martin | Switch King

swgarlic
1 star
1 star
Posts: 14
Joined: Wed 25 Sep 2013, 21:38

Re: Schema + fjärr

Post by swgarlic » Fri 04 Oct 2013, 17:05

Martin wrote:Jo. Om enheten i väggen är kodad direkt mot fjärrkontrollen och samma enhet är upplagd i Switch King så får du indikation även i Switch King då Switch King lyssnar av fjärrkontrollen.
Men den indikationen ligger väl under data sources då? Så on/off i devices kommer att vara kvar på samma medan on/off på data sources kommer att ändras. Och när schemat sen gör ändringen så kommer det bara att ändras under devices och data sources kommer att vara oförändrad. Det gör det ju otroligt rörigt att hålla reda på om lampan eller tänd eller släckt. Eller har jag förstått det fel?

För övrigt tycker jag att SK verkar vara otroligt omständigt. Vad är poängen med scenarier? Innan jag skaffade SK så utgick jag från att man kunde skapa en massa triggers som tände och släckte. Antingen bara vid en viss tid, eller kombinera så att när man trycker på en viss knapp en viss tid så händer nått.
Ge gärna ett exempel på en situation där scenarior fungerar bra.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Schema + fjärr

Post by Martin » Fri 04 Oct 2013, 17:35

swgarlic wrote: Martin skrev:Jo. Om enheten i väggen är kodad direkt mot fjärrkontrollen och samma enhet är upplagd i Switch King så får du indikation även i Switch King då Switch King lyssnar av fjärrkontrollen.


Men den indikationen ligger väl under data sources då? Så on/off i devices kommer att vara kvar på samma medan on/off på data sources kommer att ändras. Och när schemat sen gör ändringen så kommer det bara att ändras under devices och data sources kommer att vara oförändrad. Det gör det ju otroligt rörigt att hålla reda på om lampan eller tänd eller släckt. Eller har jag förstått det fel?
Om enheten är inkodad med samma kod som fjärrkontrollen skickar, och samma enhet finns inlagd i Telldus Center (= även Switch King) så krävs ingen datakälla. Telldus Center är byggts så att Switch King då får en notifikation om att enheten ändrat status, då Telldus Center håller ihop fjärrkontrollen med enheten. Datakälla behövs alltså inte, och enhetens status i Switch King och i Telldus Center kommer att motsvara verkligheten.
swgarlic wrote:För övrigt tycker jag att SK verkar vara otroligt omständigt. Vad är poängen med scenarier? Innan jag skaffade SK så utgick jag från att man kunde skapa en massa triggers som tände och släckte. Antingen bara vid en viss tid, eller kombinera så att när man trycker på en viss knapp en viss tid så händer nått.
Ge gärna ett exempel på en situation där scenarior fungerar bra.
Switch King är en form av tillståndsmaskin som håller reda på förväntat tillstånd vid varje enskilt tillfälle, där förväntat tillstånd oftast är baserat på ett schema. Scenarion är tänkt att täcka upp för de tillfällen där man tillfälligt avviker från sina ordinarie scheman.
Ett exempel är "Partyläge" där man vill hålla alla lampor tända en längre tid, ett annat är "Filmläge" där man kan dra ner filmdukar, släcka lampor etc under den tid man tittar film.
I de allra flesta fall kan man nå samma effekt med gruppscheman i kombination med regler som med scenarior.

Själva funktionen - hur scenarior fungerar i kombination med regler och vad som händer när ett scenario avslutas - har förändrats längs med vägen baserat på användares önskemål och det är bl.a. därför det finns möjlighet att göra så att en enhet aldrig kan påverkas av ett scenario.

Vi är dock inte helt nöjda med scenario-funktionen som den fungerar idag - den har brister både i funktion och "tydlighet" - och vi vill också gärna ha till den triggerfunktionalitet du är ute efter.
En del av orsaken till att Switch King till stor del skrivs om för v4 är just att få möjlighet att implementera liknande funktionalitet i framtiden.
Martin | Switch King

swgarlic
1 star
1 star
Posts: 14
Joined: Wed 25 Sep 2013, 21:38

Re: Schema + fjärr

Post by swgarlic » Mon 07 Oct 2013, 16:58

Aha, då förstår jag tanken mer. Version 4 låtar ju definitivt mer intressant. När kommer det att finnas möjlighet att prova? Tidiga test-versioner har jag absolut inget emot att sätta tänderna i :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests