Jag har allt emellan problem med att fjärrbrytarna slutar fungera. Jag har provat olika märken och funnit att Nexa fungerat stabilast. När brytarna slutar svara har jag försökt synkronicera enheten. Fungerar inte det startar jag om servern (Win 7 32bit).
Nu har jag kommit till ett läge där jag inte kan starta om servern, synkronicera eller ta bort och lägga till enheten igen. Inget verkar hjälpa för att få kontakt med fjärrbrytarna igen.
Finns det något sätt att verifiera att signal går iväg som den ska eller att göra total reset på en enhet.
Finns det några bra felsökningstips?
Jag använder:
Tellstick Duo
senaste version av Switchking
senaste version av Telldus center (Jag har testat både stabila samt nya Beta'n)
Fjärrbrytare slutar svara på kommandon
-
- Administrator
Re: Fjärrbrytare slutar svara på kommandon
Om Tellsticken blinkar (om du har en Duo) så ska signalen ha gått iväg.
Just fenomenet med att signalerna försämras med tiden är ett fenomen som det förekommit rapporter om då och då och där det av anledningar som vi inte riktigt kan förklara har hjälpt att starta om datorn eller ta ur och stoppa i stickan igen - det har egentligen handlat om att göra stickan strömlös ett tag för att den ska återhämta sig.
Detta fenomen har dock bara drabbat Duo vad vi känner till och har dessutom förbättrats med senare versioner av Telldus drivrutiner.
Att helt nollställa en enhet eller tömma minnet på koder är möjligt på de flesta enheter. Självlärande Nexa-enheter kan man exempelvis skicka "Group Off" till när de är i upplärningsläge. Det kan ju också vara andra signaler i närheten som stör utsändningen från stickan men i de fallen bör ju inte en omstart eller ta bort/stoppa i stickan göra någon skillnad.
Just fenomenet med att signalerna försämras med tiden är ett fenomen som det förekommit rapporter om då och då och där det av anledningar som vi inte riktigt kan förklara har hjälpt att starta om datorn eller ta ur och stoppa i stickan igen - det har egentligen handlat om att göra stickan strömlös ett tag för att den ska återhämta sig.
Detta fenomen har dock bara drabbat Duo vad vi känner till och har dessutom förbättrats med senare versioner av Telldus drivrutiner.
Att helt nollställa en enhet eller tömma minnet på koder är möjligt på de flesta enheter. Självlärande Nexa-enheter kan man exempelvis skicka "Group Off" till när de är i upplärningsläge. Det kan ju också vara andra signaler i närheten som stör utsändningen från stickan men i de fallen bör ju inte en omstart eller ta bort/stoppa i stickan göra någon skillnad.
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Re: Fjärrbrytare slutar svara på kommandon
Jag har märkt med självlärande nexa. Slutar ta emot signaler. Så fungerar det ofta att dra ur nexa strömbrytaren och vänta 10 SEK och sätta tillbaka den. Varför detta fungerar vet jag inte.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1