Jorå, det är den kjell modulen

Kopplingsschemat är inget märkvärdigt alls, man kopplar en valfri processorpinne till TX ingången på modulen åsså tillser man att både modulen och processorn får jord och ca. 3-5V matningsspänning, sen kopplar man en lämplig antenntråd (som du mycket riktigt gissade) som är av typen 1/2 eller 1/4 eller 1/8 dels våglängd, jag kör på 34,5cm i mitt projekt.
Det är det lätta biten, nu blir det lite mer bök

Nu måste du flasha microcontrollern med lämplig .HEX fil (själva programmet) , detta program
kan du göra själv om du gillar att programmera

,
men du kan åxå få hjälp av mig att fixa det, flashningen måste man ha en programmerare till, kan t.ex. vara kjells 87815. Naturligtvis kan jag skicka dig färdigprogrammerade microcontrollers åxå, beror lite på vilken version du behöver.
Det som är lite bök är att få programvaran att fungera som den skall, just mottagning är lite bökigt, sändare däremot är väldans enkla att göra om man känner till protokollet....fast ibland kanske man inte gör det ens..utan man "kopierar" en signal som man fångat med oscilloskop/spektrumanalysator eller nåt, det går det med
Här är en bild på ett enkelt sändarsteg med kjell modulen:
TX.JPG
Svårare än så är det inte, men himla kul
Fördelen med att "göra allt själv" är ju att du kan hitta på en massa kuliga saker med dessa microcontrollers, ladda bara hem lämplig kompilator, t.ex mikroelektronikas "C", "Basic" eller "Pascal" kompilator och kör igång, köper du dessutom deras "PicFlash2" programmerare så kan du flasha direkt inifrån den miljön.
Deras kompilatorer är fullt fungerande med begränsar resultatkoden (HEX-filen) till ca. 2kB i den "fria" versionen, men för småprojekt är det mer än nog.
Behöver du kompilera större program så kan jag kompilera dom åt dig, du kan dessutom om du vill, få källkod ("C") från mig så du kan starta därifrån ganska enkelt.
Du kan dessutom bygga en mottagare med deras modul 88900 enligt detta schema:
RX.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.