Trådlös fukt/temp sensor

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Bigert
1 star
1 star

Re: Trådlös fukt/temp sensor

Post by Bigert » Sun 25 Dec 2011, 17:55

albinsson wrote:Nu håller jag tummarna på att den här tråden stämmer.

Jag beställde nämligen 3st WH0100 ifrån den här kinasidan: http://www.diyinchina.com/WH0100--433MH ... meter.html
Kostade totalt 442kr, (20,7dollar styck)

mvh albinsson
Hej Albinsson!

Är mycket intresserad av hur det går med dina kommande givare. Skulle uppskatta en återkoppling hur det gick, då jag själv letar efter prisvärda givare. :wave:

Mvh
Bigert

j-t
1 star
1 star

Post by j-t » Sun 25 Dec 2011, 20:33

Bigert wrote:

Jag beställde nämligen 3st WH0100 ifrån den här kinasidan: http://www.diyinchina.com/WH0100--433MH ... meter.html

mvh albinsson
Hej Albinsson!

Är mycket intresserad av hur det går med dina kommande givare. Skulle uppskatta en återkoppling hur det gick, då jag själv letar efter prisvärda givare. :wave:

Mvh
Bigert
Fick själv hem 3 likadana för ett par dagar sedan och de fungerar utmärkt, får ut både luftfuktighet och temperatur.

MVH Johan

claes_hellgren
2 stars
2 stars

Post by claes_hellgren » Mon 26 Dec 2011, 21:29

Jag köpte en Trådlös väderstation från Kjell & Co innan jul, när de hade rea på den.
Nu har jag börjat använda den, och givetvis har jag lagt in utomhusdelen i Switch King via min Tellstick Duo.
Allt funkar bra förutom att jag bara får in temperaturen och inte luftfuktighet i Switch King.
Det konstiga är att luftfuktighet inte visas i Switch King, men den syns i EventGhost. Den visas även på väderstationens display.
Hur gör jag för att få in båda värdena i Switch King?

Jag kör med den senaste versionen av Switch King Server och Klienten...
Tellstick Duo | 16 Enheter | 6 Datakällor

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 28 Dec 2011, 09:21

När det gäller sensorinformation så tittar bara Switch King på information från Telldus Service som är klassificerade som "sensorinformation". I nuvarande version av Telldus API:er så verkar inte luftfuktighet stödjas - Switch King borde isf fått två notifikationer - en om temperatur och en om luftfuktighet.

Dock skickar Telldus API:er också ut en rådatasträng och denna rådatasträng innehåller information om både temperatur och luftfuktighet. Tyvärr ignorerar Switch King denna rådatasträng eftersom den inte gav någon ytterligare information i den version som fanns när Switch King med Duo-stöd utvecklades.

Vi får nog lägga till detta som en punkt i listan för kommande version.

Just nu är den enda möjliga vägen att låta Switch King spotta ut informationen till disk och sedan läsa in den igen som en vanlig datakälla.
Martin | Switch King

User74
2 stars
2 stars

Post by User74 » Wed 28 Dec 2011, 15:23

Det här var intressant men jag är lite förvirrad och undrar vad har vi kommit fram till.

Vilken trådlös givare skall jag köpa?
Vilka av de rapporterade värdena kommer Switch King att läsa och in och visa?

MVH
User74

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 28 Dec 2011, 15:43

User74 wrote:Vilka av de rapporterade värdena kommer Switch King att läsa och in och visa?
Idag, med v2.0.2 av Switch King Server, krävs att man tar omvägen via ett plugin för att kunna läsa både luftfuktighet och temperatur från samma givare.
Utan plugin så kommer bara temperaturvärdet in "automatiskt" i Switch King.

Om Telldus släpper en version med fullt stöd för luftfuktighet i sin nästkommande version så kommer luftfuktigheten att vara möjlig att hämta in direkt i Switch King via en "Duo-datakälla".
Om vi hinner före med en ny version av Switch King innan Telldus släpper en version med stöd för luftfuktighet så kommer det också att vara möjligt att hämta in luftfuktigheten i Switch King utan att använda plugin, men då kommer man att vara tvungen att använda en "ostädad sträng" där du själv pekar ut vad som är luftfuktighetsvärdet.

Att använda den "ostädade strängen" som datakälla är något som inte rekommenderas av Telldus eftersom formatet på denna kan ändra sig från version från version men det duger att använda under en övergångsfas.

Alltså - du kan plocka in båda typerna av värden redan idag, men det kräver lite extra handpåläggning i form av plugin (som skeppas med i installationspaketet).
Martin | Switch King

albinsson
3 stars
3 stars

Re: Re: Trådlös fukt/temp sensor

Post by albinsson » Sat 07 Jan 2012, 00:29

Bigert wrote:

mvh albinsson
Hej Albinsson!

Mvh
Bigert
Hej
Ja jag fick givarna i början på veckan så leveranstiden är inget att klaga på. Däremot så fick jag inte vad jag beställde :-( Givarna som jag fick kan inte rapportera luftfuktighet. Jag fick fel modell helt enkelt. Men jag har varit i kontakt med dom och det känns som att dom är angelägen att lösa det åt mig. Nu väntar jag på svar efter att dom kontaktat sin leverantör.
Förövrigt var det väldigt plugNplay på givarna. Bara att peta in batterier och lägga till som datakälla i SK.
Jag återkommer efter deras svar.
Edit: Typiskt, tyvärr hade deras leverantör slut i lager och hade av "misstag" skickat fel. Detta ville dom kompensera med en refund på 15$. Så kan det gå!

Edit2: Nu har jag efter lite gnällande fått tillbaka halva beloppet, så 222kr för tre stycken trådlösa givare känns ok :D . Bra kundbemötande måste man säga.

Albinsson

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

falkon
1 star
1 star

Post by falkon » Sat 14 Jan 2012, 00:13

Det samma hände mig...

Beställde 28 december, hämtade ut dem idag..för att upptäcka att de "endast" kan rapportera temperatur.

Jag köpte 6 stycken :banghead:

Kjellberg
3 stars
3 stars

Post by Kjellberg » Thu 09 Feb 2012, 09:39

Martin wrote:När det gäller sensorinformation så tittar bara Switch King på information från Telldus Service som är klassificerade som "sensorinformation". I nuvarande version av Telldus API:er så verkar inte luftfuktighet stödjas - Switch King borde isf fått två notifikationer - en om temperatur och en om luftfuktighet.

Dock skickar Telldus API:er också ut en rådatasträng och denna rådatasträng innehåller information om både temperatur och luftfuktighet. Tyvärr ignorerar Switch King denna rådatasträng eftersom den inte gav någon ytterligare information i den version som fanns när Switch King med Duo-stöd utvecklades.

Vi får nog lägga till detta som en punkt i listan för kommande version.

Just nu är den enda möjliga vägen att låta Switch King spotta ut informationen till disk och sedan läsa in den igen som en vanlig datakälla.
Om ni dessutom bygger in en funktion så man kan trenda värdena från data källorna med så vart det ju fulländat (både i från mobilen och datorn)
//Kjellberg
Tellstick duo, Switchking, Abell Security, EMC, WMR200.
Synology DS716+II
http://bote.se:8080 Powerd by EMC
http://bote.se/vader (WMR200) powerd by Cumulus MX

albinsson
3 stars
3 stars

Re: Re: Trådlös fukt/temp sensor

Post by albinsson » Thu 09 Feb 2012, 10:20

Martin wrote:
User74 wrote:Vilka av de rapporterade värdena kommer Switch King att läsa och in och visa?
Idag, med v2.0.2 av Switch King Server, krävs att man tar omvägen via ett plugin för att kunna läsa både luftfuktighet och temperatur från samma givare.
Utan plugin så kommer bara temperaturvärdet in "automatiskt" i Switch King.

Om Telldus släpper en version med fullt stöd för luftfuktighet i sin nästkommande version så kommer luftfuktigheten att vara möjlig att hämta in direkt i Switch King via en "Duo-datakälla".
Om vi hinner före med en ny version av Switch King innan Telldus släpper en version med stöd för luftfuktighet så kommer det också att vara möjligt att hämta in luftfuktigheten i Switch King utan att använda plugin, men då kommer man att vara tvungen att använda en "ostädad sträng" där du själv pekar ut vad som är luftfuktighetsvärdet.

Att använda den "ostädade strängen" som datakälla är något som inte rekommenderas av Telldus eftersom formatet på denna kan ändra sig från version från version men det duger att använda under en övergångsfas.

Alltså - du kan plocka in båda typerna av värden redan idag, men det kräver lite extra handpåläggning i form av plugin (som skeppas med i installationspaketet).
I senaste telldus center 2.1.1 så redovisas ju numera temeraturgivare också, med både temperatur och luftfuktighet. Betyder det att vi i swichking snart får se även luftfuktighet som datakälla "automatisk" , dvs utan plugin ?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Post Reply