Trådlös fukt/temp sensor

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Palle500
4 stars
4 stars

Re: Trådlös fukt/temp sensor

Post by Palle500 » Thu 17 Nov 2011, 17:04

jarlebh wrote:Jeg har bestilt "Wireless Thermometer/Hygrometer Station WH0100" fra budget gadgets til 25$ så får vi se om en uke eller 2 om disse virker.
Har även kollat och sändaren (givaren) heter "W2" vilket den även heter för Fineoffset modellen.
Även jag har beställt en för ca 180 Kr om nu inte tullen/posten vill ha en avgift, Posten brukar ta 150 kr i tull/speditionsavgift!
Det fina i kråksången är att man då även får en display som kan visa temp/fukt för 3 olika givare. Är ju inte alltid man vill gå till datorn för att kolla värdena :)

EDIT: Så gick det med den! Slut på lager och fick tillgodo istället :banghead:
We are sorry to disturb you about your order.
when we are preparing for your order, unfortunately we find item 7250 is out of stock.
1 x Wireless Thermometer/Hygrometer Station WH0100 w/ Temperature Hu
So do you mind to choose another similar value product instead?
Or we could compensate you $28.5 coupon instead?(your order is $28.15)
Och så här gick det när jag frågade om den skulle komma in i lager:
Sorry that the Station WH0100 will not be available again,it is out of production.

SweVictor
3 stars
3 stars

Post by SweVictor » Sun 20 Nov 2011, 12:28

Ah, trist att höra... Fast... Om jag får gissa så tror jag att den helt enkelt bara ersatts med http://www.budgetgadgets.com/wireless-t ... -7249.html som bör vara väldigt liknande och också funka?! Men jag kanske missat något?

/Victor

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 20 Nov 2011, 14:40

SweVictor wrote:Ah, trist att höra... Fast... Om jag får gissa så tror jag att den helt enkelt bara ersatts med http://www.budgetgadgets.com/wireless-t ... -7249.html som bör vara väldigt liknande och också funka?! Men jag kanske missat något?
/Victor
Den fungerar nog men ger endast temperatur från sändaren och då kan man lika bra köpa en billigare som vi vet fungerar för 99kr från teknikmagasinet!

SweVictor
3 stars
3 stars

Post by SweVictor » Sun 20 Nov 2011, 15:02

Palle500 wrote:Den fungerar nog men ger endast temperatur från sändaren och då kan man lika bra köpa en billigare som vi vet fungerar för 99kr från teknikmagasinet!
Ah... Lurigt! Läste bara i namnet thermometer/hygrometer och antog att det var ungefär samma, men ser nu att fuktsensorn mäter indoor dvs i huvudenheten dvs inte via radio... Trist!

/Victor

jarlebh
1 star
1 star

Post by jarlebh » Thu 24 Nov 2011, 19:27

jarlebh wrote:Jeg har bestilt "Wireless Thermometer/Hygrometer Station WH0100" fra budget gadgets til 25$ så får vi se om en uke eller 2 om disse virker.
Jeg fikk min nå, den fungerer utmerket med både fukt og temp. Jeg skulle bestilt noe flere :(

Vel nå prøver jeg å bestille en til fra Brilliant Online Store til 22$.

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Thu 24 Nov 2011, 19:34

jarlebh wrote:
Jeg fikk min nå, den fungerer utmerket med både fukt og temp. Jeg skulle bestilt noe flere :(
Vel nå prøver jeg å bestille en til fra Brilliant Online Store til 22$.
Kul för dig. Så här gick det ju för mig:
EDIT: Så gick det med den! Slut på lager och fick tillgodo istället
We are sorry to disturb you about your order.
when we are preparing for your order, unfortunately we find item 7250 is out of stock.
1 x Wireless Thermometer/Hygrometer Station WH0100 w/ Temperature Hu
So do you mind to choose another similar value product instead?
Or we could compensate you $28.5 coupon instead?(your order is $28.15)
Och så här gick det när jag frågade om den skulle komma in i lager:
Sorry that the Station WH0100 will not be available again,it is out of production.

Så då borde "Brilliant Online Store" säga samma "out of production"?

jarlebh
1 star
1 star

Post by jarlebh » Thu 24 Nov 2011, 20:10

Ja mulig, men nettsiden sa in stock. De kjøper sikkert inn rimelig mange av gangen.

Jarle

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Thu 24 Nov 2011, 21:04

jarlebh wrote:Ja mulig, men nettsiden sa in stock. De kjøper sikkert inn rimelig mange av gangen.
Jarle
Det sa även Budget Gadgets när jag köpte där :(
Men vi hoppas på den nya Kinasajten! Jag fick köpa en utan luftfuktighet för 3$ extra för att få någonting för mina "tillgodo" vill inte hamna i samma situation igen, betalar och får ett mail "out of stock"!

albinsson
3 stars
3 stars

Post by albinsson » Sat 17 Dec 2011, 20:49

Nu håller jag tummarna på att den här tråden stämmer.

Jag beställde nämligen 3st WH0100 ifrån den här kinasidan: http://www.diyinchina.com/WH0100--433MH ... meter.html
Kostade totalt 442kr, (20,7dollar styck)

Jag har ett litet projekt på gång. Tänkte köpa mig en tellstick duo (bara dom kommer in nånstans) och övervaka värme och luftfuktighet i en fjällstuga.

Jag har nån fråga som kanske passar här också. Jag är ute efter den programvara som använder så lite nätverkstrafik som möjligt för att ge mig temp/fukt samt låta mig styra några nexa relän för element. Är det någon som har lite råd?

Bakgrund. Jag tänker ha en dator där uppe som jag smsar igång med hjälp av en Ontech 9030 gsm relä. Datorn är inställd i biosen så den startar så fort den får 220V. När datorn startar, autostartar även en anslutning med ett 3G modem med ett telia kontantkort. Sedan mailas datorns ipnummer till mig så jag på valfritt sätt kan ansluta till datorn. Tyvärr finns ingen 3G uppkoppling. Men jag hoppas att jag ska kunna utföra dessa åtgärder över en "edge" anslutning.
Sen när jag gjort en koll stänger jag av datorn.
Jag kanske drömmer men med ovanstående plan så krävs ju förstås att alla program för styrning och övervakning startar felfritt vid windows start.

Nu är det nog lätt att hitta alternativ till min setup här ovan, men jag strävar efter att göra det här så billigt som möligt av mestadels saker som jag redan har.

Detta har jag: Ontech 9030
Dator: nån dell p4 av nåt slag
3g modem: comviq kontantsurf som jag debrandat och kör med ett telia refill vanligt mobilkort. På det viset slipper jag fylla på kortet enl. mobilt bredband
29kr/dag, 89/vecka eller 249/mån. Utan fyller istället efter behov när pengarna är slut
Har beställt : 3st temp/fukt givare enl ovan.
Ska beställa: Tellstick duo, fjärrströmbrytare 3 för 99 eller nåt.

Vet inte om det är något mer som saknas så ni får gärna ge synpunkter på min setup.....

mvh albinsson

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sat 17 Dec 2011, 21:09

Att köra nexa relän för värmen kan vara lite instabilt. Men visst om du inte har någon värme på alls utan endast vill sätta på värmen några timmar innan ankomst så fungerar det nog. Men om du har installationer som kräver frostfritt (typ vatten ledningar) så måste du ha en grundtermostat som håller typ 6 grader och att Nexan höjer termostaten till 20 grader.

Om du tänker dig att använda RF givarna via SK styra rumstemperaturen så måste datorn vara igång och aldrig hänga sig!
Jag skulle inte lita på en sådan reglerkrets om frostskador kan uppkomma.

Jag skulle köpa Nexa orginal relä mottagare (3 för ca 300 kr) dom är klart mer pålitliga/säkra än Jula Anslut 3 för 100kr. Dom kan tex orsaka brand om du överlastar dom.

Post Reply