Enhanched Nexa krestkort/modul ?
-
- 4 stars
Re: Enhanched Nexa krestkort/modul ?
Efter Koraks bit förklaraing så tror jag han kan fixa vartalsreglering och även 0-10 volt. Tack Korak.
Någon som har testat denna protokoll analysator:
http://wiki.nethome.nu/doku.php/analyzer/start
Skall klara Nexa mfl. Får ingen bra signal på audioingången, men tanken är smart och billig.
Någon som har testat denna protokoll analysator:
http://wiki.nethome.nu/doku.php/analyzer/start
Skall klara Nexa mfl. Får ingen bra signal på audioingången, men tanken är smart och billig.
-
- 3 stars
Tack har skickat PM till Korak...
Tellstick duo, Switchking, Abell Security, EMC, WMR200.
Synology DS716+II
http://bote.se:8080 Powerd by EMC
http://bote.se/vader (WMR200) powerd by Cumulus MX
Synology DS716+II
-
- 4 stars
Kjellberg tänk på att dimmernivån endast är 4 bitar = 16 olika varvtal inkl off och SK (Telldus stick) hanterar bara 10 olika 10%-100% värden och off förstås!
Borde kunna fungera med en vanlig Nexa dimmer. vad är det för motor du vill styra?
vanlig 230 V AC fläkt motor, effekt? med kondensator (2 fas)?
Borde kunna fungera med en vanlig Nexa dimmer. vad är det för motor du vill styra?
vanlig 230 V AC fläkt motor, effekt? med kondensator (2 fas)?
Last edited by Palle500 on Thu 20 Oct 2011, 21:57, edited 1 time in total.
-
- 4 stars
Stort tack Korak! Nu fattar jag hur man tolkar Nexa SL koderna. Det var många steg att hålla koll på.
Hoppas få lite tid i helgen att börja koda lite tester. Vi kör väl med maskinkod i hex? Assembler är för nybörjare
Hoppas få lite tid i helgen att börja koda lite tester. Vi kör väl med maskinkod i hex? Assembler är för nybörjare

-
- 3 stars
Palle500 vet inte så mycket om den men jag har provat en vanlig nexa dimmer och det funkade inte nexan brann upp
det är en 230volts fläkt ca 250mm i dia och den sitter mellan vardagsrummet och sovrummet för att cirkulera hela nedervåningen samt att det sitter en kamin i vardagsrummet. valet av fläkt beror bla på att den flyttar stora mänder luft utan att väsnas så mycket (47db vid max varv) och så har jag vartalsregulatorn som varvar ner den lite på natten så hörs den inte alls... men det vore ju toppen om man kunde låta Switchking styra även det i dagsläget har jag bara on off styrning och varvtalet blir det regulatorn står på...

Tellstick duo, Switchking, Abell Security, EMC, WMR200.
Synology DS716+II
Synology DS716+II
-
- 4 stars
Super Kjellberg! Precis vad jag behöver en stor fläkt då jag håller på att installera en pelletskamin istället för öppnaspisen.
Din befintliga varvtalsregulator styrs sannolikt med en vridpotentiometer och om du nöjer dig med 3 lägen Off, låg och hög så kan du enkelt lösa det med en Nexa för On/Off och ersätta potten med två pottar i serie (halva resistansen mot orginalet) och ett växlande relä som kopplar in låg alt hög potten via en Nexa puck som du modifierat med ett växlande 24 volts relä. Alternativt låta Nexa pucken styra ett 230 V AC växlande relä. Se min CAD ritning
Varning! Det är livsfarlig spänning du arbetar med så gör inget av detta om du inte vet vad du håller på med!
Din befintliga varvtalsregulator styrs sannolikt med en vridpotentiometer och om du nöjer dig med 3 lägen Off, låg och hög så kan du enkelt lösa det med en Nexa för On/Off och ersätta potten med två pottar i serie (halva resistansen mot orginalet) och ett växlande relä som kopplar in låg alt hög potten via en Nexa puck som du modifierat med ett växlande 24 volts relä. Alternativt låta Nexa pucken styra ett 230 V AC växlande relä. Se min CAD ritning

Varning! Det är livsfarlig spänning du arbetar med så gör inget av detta om du inte vet vad du håller på med!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 3 stars
Oj...kan bara säga detta, -att styra en AC motors varvtal (som bestäms av frekvensen) är inte det lättaste, man måste då likrikta spänningen och skapa en ny varierbar frekvens till motorn, det blir lite mer komplext än man kanske tror.
Att styra en DC motor är betydligt enklare, en PWM styrning funkar oftast där, fixar man med ett fåtal komponenter.
Om man nu har en AC motor/fläkt, kanske det är lättare att byta den till en DC variant?
Det verkar som om vissa behov utkristalliserar sig
, en "multikanals" mottagare samt servo och fläktstyrning..har jag missat nån?
Att styra en DC motor är betydligt enklare, en PWM styrning funkar oftast där, fixar man med ett fåtal komponenter.
Om man nu har en AC motor/fläkt, kanske det är lättare att byta den till en DC variant?
Det verkar som om vissa behov utkristalliserar sig

- 3 stars
Den där "analyzern" såg ju kul ut, hoppas du får det att funka 
Att skapa en 0-10 signal är inget problem, givet att man har 10v tilllgängligt
Att styra ett servo med "PPS" (PulsePositionSignal) är heller inget problem (0,5 - 1,5mS typ)
Att styra fler än 16 mottagaradresser är heller inget bekymmer, denna begränsning ligger ju i sändarna, inte mottagarna, och vi kan ju använda 67 miljoner olika sändar-id'n enligt protokollet
En typisk NEXA mottagare kan ju lagra upp till 6 sändar-id'n som den kan lyssna till.
Om det finns behov av en "sniffer" så har jag skrivit en sådan i mikroE's "C", den puttar ut mottagna data via en seriekanal och kan via en RS232 konverter eller serie/USB -konverter kopplas till en PC.
Denna är skriven för PIC 18F2420 (tror jag det var
)

Att skapa en 0-10 signal är inget problem, givet att man har 10v tilllgängligt

Att styra ett servo med "PPS" (PulsePositionSignal) är heller inget problem (0,5 - 1,5mS typ)
Att styra fler än 16 mottagaradresser är heller inget bekymmer, denna begränsning ligger ju i sändarna, inte mottagarna, och vi kan ju använda 67 miljoner olika sändar-id'n enligt protokollet

En typisk NEXA mottagare kan ju lagra upp till 6 sändar-id'n som den kan lyssna till.
Om det finns behov av en "sniffer" så har jag skrivit en sådan i mikroE's "C", den puttar ut mottagna data via en seriekanal och kan via en RS232 konverter eller serie/USB -konverter kopplas till en PC.
Denna är skriven för PIC 18F2420 (tror jag det var

- 3 stars
Det där med vilken PIC man skall välja, tja det beror väl på...man måste fråga sig vad man vill ha för egenskaper, typ:
1. UART
2. Flash kB
3. RAM Bytes
4. Antal I/O pinnar
5. SPI (för MMC/SD eller annat)
6. EEprom Bytes
7. AD/DA
osv...
(PS. Det kan vara en fördel att välja att använda en extern kristall när man gör en mottagare, det är ganska känsligt med stabil och exakt "timing" för detta, men det GÅR utan)
Själv har jag använt 18(L)F2320 2420 2520 4620 6622 6627 8720 8722 i detta avseende, men även 12F varianter funkar beroende på vad och hur mycket man vill göra.
Vidare så går det att använda sk. "transceivers" åxå, så att man kan både sända och ta emot signaler, jag har använt RFM TR3000 till detta, men man kan använda i stort sett vad som helst som klarar ASK/OOK.
En 100% modulerad ASK är ju i princip en OOK
1. UART
2. Flash kB
3. RAM Bytes
4. Antal I/O pinnar
5. SPI (för MMC/SD eller annat)
6. EEprom Bytes
7. AD/DA
osv...
(PS. Det kan vara en fördel att välja att använda en extern kristall när man gör en mottagare, det är ganska känsligt med stabil och exakt "timing" för detta, men det GÅR utan)
Själv har jag använt 18(L)F2320 2420 2520 4620 6622 6627 8720 8722 i detta avseende, men även 12F varianter funkar beroende på vad och hur mycket man vill göra.
Vidare så går det att använda sk. "transceivers" åxå, så att man kan både sända och ta emot signaler, jag har använt RFM TR3000 till detta, men man kan använda i stort sett vad som helst som klarar ASK/OOK.
En 100% modulerad ASK är ju i princip en OOK

- 3 stars
När det gäller "bootloader" så gillar jag Mikael Gustavssons "DS30 loader", har använt flera olika men fastnat litegrann för denna i såna här mindre krävande applikationer.
Med mindre krävande så menar jag såna som inte behöver kunna boota/flasha från FAT16 filsystem och liknande.
Det finns dock flera andra bootloaders "där ute" att välja på om man vill testa.
Med mindre krävande så menar jag såna som inte behöver kunna boota/flasha från FAT16 filsystem och liknande.
Det finns dock flera andra bootloaders "där ute" att välja på om man vill testa.