Allmänna frågor och synpunkter.
-
Martin75a
- 3 stars

Martin wrote:Det finns tyvärr ingen direkt tydlig guide som beskriver det du är ute efter - bara lösryckta trådar och FAQ.
Men, förenklat:
1) Skapa en datakälla som föds via REST
2) Via EG skickar du in ett värde till datakällan (exempelvis antingen "Active" och "Inactive")
3) Skapa ett schema för din enhet som säger "Dim 30%" mellan 18:00 och 06:00
4) Skapa ett gruppschema i Switch King som säger att enheten ska vara "On" mellan 19:00 och 05:00.
5) Koppla gruppschemat till en regel, där du anger att "datakällans värde ska vara lika med Active"
6) Enheten kommer att vara dimmad mellan 18 och 06 om EG inte har skickat ngt värde alls, eller om EG har skickat "Inactive". När EG skickar "Active" så kommer enheten att dimmas upp till 100% och vara på 100% tills antingen EG skickar "Inactive" eller tills datavärdet förfaller och blir ogiltigt (vilket får enheten att falla tillbaka på 30%).
Måste bara tacka för för denna guiden och den är bättre en du tror.

Lyckades tillslut.

Du hade helt rätt, det gick att lösa utan (fake enheter)
mvh
Martin
-
Martin75a
- 3 stars

Thomas wrote:Martin75a wrote:
Uppdatering.
Har nu även beställt en irule enhet som kommer att lyssna av IR. Tanken är att.
1, Sätter jag på projektorn så kommer SK sättas i scenario xbmc projektor och släcka all belysning i vardagsrummet.
Slår jag av projektorn så kommer SK gå tillbaka till att tända fönsterbelysningen om det är mörkt eller låta det den vara släckt om tiden
säger annat.
2. Slår jag på TV så kommer scenario XBMC TV startas och slå på TV belysningen automatiskt när solen är nere.
Stänger jag av TV så återgår SK och stänger av TV belysningen.
Återkoppla gärna hur detta fungerar i praktiken, ligger i samma funderingar ang.ev Itach(?) som lyssnar av IR, men jag
funderar just nu även på om en Raspberry PI (och LIRC) kan fixa biffen. Prövade tidigare lite med en IR->RF enhet (IR extender), men resultatet blev sådär och snabbheten uteblev helt, detta torde lösas mha Itach och en nätverkskoppling. Har även labbet med IR->RF->IR->ljudkort och sedan winlilc+EG --> SK. Inte undra på tidsfödröjningen.

Hej Tomas,
Har nu haft tid att konfigurera Irule till min iTach WF2IR för att göra mer avancerade styrningar mot SK och EG.
Resultatet är långt över förväntan då jag som dig va orolig för snabbheten. I min uppsättning så lyssnar jag av fjärkontrollens PÅ/AV koder till TV och Projektorn och skickar in hur lyset ska styras till SK samt EG. iRule låter jag ta hand om styrningen av IR enheterna.
Från att jag skickat en PÅ kod från TV/Projektor så börjar resten slås på inom sekunden. Blev riktigt överaskad över hur snabbt WF2IR är.
Jag upplever ingen fördröjning alls. Det som tar tid är att få igång datorn via wol. samt att projektorn tar 20sec innan lampan blir varm och den ger bild.

Jag kan varmt rekomentera att du tittar vidare på iTach produkter då det blir en helt ny värd du kan styra ihop med SK.
Ska även försöka uppdatera lite mer i detalj vad det är jag gjort under lösningar här på forumet när jag får tid. Detta inlägg hör ju igentligen inte hemma här.
mvh
Martin
-
Thomas
- 3 stars

Martin75a wrote:Thomas wrote:Martin75a wrote:
Uppdatering.
Har nu även beställt en irule enhet som kommer att lyssna av IR. Tanken är att.
1, Sätter jag på projektorn så kommer SK sättas i scenario xbmc projektor och släcka all belysning i vardagsrummet.
Slår jag av projektorn så kommer SK gå tillbaka till att tända fönsterbelysningen om det är mörkt eller låta det den vara släckt om tiden
säger annat.
2. Slår jag på TV så kommer scenario XBMC TV startas och slå på TV belysningen automatiskt när solen är nere.
Stänger jag av TV så återgår SK och stänger av TV belysningen.
Återkoppla gärna hur detta fungerar i praktiken, ligger i samma funderingar ang.ev Itach(?) som lyssnar av IR, men jag
funderar just nu även på om en Raspberry PI (och LIRC) kan fixa biffen. Prövade tidigare lite med en IR->RF enhet (IR extender), men resultatet blev sådär och snabbheten uteblev helt, detta torde lösas mha Itach och en nätverkskoppling. Har även labbet med IR->RF->IR->ljudkort och sedan winlilc+EG --> SK. Inte undra på tidsfödröjningen.

Hej Tomas,
Har nu haft tid att konfigurera Irule till min iTach WF2IR för att göra mer avancerade styrningar mot SK och EG.
Resultatet är långt över förväntan då jag som dig va orolig för snabbheten. I min uppsättning så lyssnar jag av fjärkontrollens PÅ/AV koder till TV och Projektorn och skickar in hur lyset ska styras till SK samt EG. iRule låter jag ta hand om styrningen av IR enheterna.
Från att jag skickat en PÅ kod från TV/Projektor så börjar resten slås på inom sekunden. Blev riktigt överaskad över hur snabbt WF2IR är.
Jag upplever ingen fördröjning alls. Det som tar tid är att få igång datorn via wol. samt att projektorn tar 20sec innan lampan blir varm och den ger bild.

Jag kan varmt rekomentera att du tittar vidare på iTach produkter då det blir en helt ny värd du kan styra ihop med SK.
Ska även försöka uppdatera lite mer i detalj vad det är jag gjort under lösningar här på forumet när jag får tid. Detta inlägg hör ju igentligen inte hemma här.
mvh
Martin
Tack för ditt svar, kul att det fungerar bra, jag har svarat enligt länken nedan istället. Projektorer är lite tråkiga med sin starttid, men väntan är ofta enligt mig mer än väl ok i utbytet mot bilden och framförallt storleken.
viewtopic.php?f=11&t=8#p6749