Till önskelistan

Allmänna frågor och synpunkter.
Isaksson
5 stars
5 stars

Re: Till önskelistan

Post by Isaksson » Fri 21 Jan 2011, 10:30

fiskafan wrote:
Isaksson wrote:
fiskafan wrote:Hej,

Eftersom detta är mitt första inlägg här på tråden (är nybörjare innom området) så skulle jag vilja tacka för ett fantastiskt program.

Jag läste igenom tråden och såg att det nämdes att man skulle vilja styra till/från per automatik när något sker på sin Android.

Detta tror jag skulle vara möjligt via appen "Tasker" som finns till Android. Den kostar pengar - men finns att ladda ned som en 7dagars demo på deras hemsida. I denna app kan man sätta upp ett gäng regler för vad som måste uppfyllas innan den gör en "action".

Jag har med Tasker testat att lägga upp en regel som skickar en HTTP GET/POST till REST när jag kommer inanför en 300 meter radie från min lägenhet. Sen har jag även en "exit" regel som skickar en turnoff till REST när jag går utanför denna sektor. Tasker behöver inte ha GPSen igång då den kan använda sig av gsm/3g masterna för positionering...

Detta program kan lyssna på en mängd olika saker, så som dåligt batteri, överhettat batteri m.m. så jag tror att du även kan skapa en regel som lyssnar på när laddaren ansluts som sedan skickar ett kommando till REST (jag använder det själv för att slå på och av WLAN när jag lämnar tex hemmet och att slå av auto-sync nattetid m.m m.m).

Vad jag saknar i mitt fall är att jag inte kan skicka iväg ett kommando till REST servern som gör så att en regel uppfylls, tex "denna lampa skall endast slå på enligt shecmat om någon är hemma" via en Data source - så som de funkar om man använder sig av Bluetoothen där den putter in en 1 om man är inom blåtandens räckvid och sen ändrar den till 0 när den inte längre hittar enheten. - Detta är något som står på min önskelista =)

Mvh,
Johan

Hej.

Kan du verifiera dig med användarnamn och lösenord mot Switch king med Tasker? eller har du skapat upp något eget plugin som du använder?
Hej,

Jo det går bra att göra. Man skriver in användarnamn och lösen i "server:port" fältet. typ user:pass@www.switchking.se:8800. Sen i "path" fältet skriver man typ "devices/5/turnon".

EDIT: jag såg att du kompletterat din POST medans jag skrev. Jag skall testa att göra detta ikväll! Tack för förslaget.

Mvh
Johan
Vad bra att det går att verifiera sig på det "enkla" sättet, är ju inte alltid tillåtet att göra så.

Hade hoppats att jag skulle hinna uppdatera inlägget innan du läste det ;)
Hör av dig om det uppstår problem.

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Fri 21 Jan 2011, 11:19

fiskafan wrote:Jo det går bra att göra. Man skriver in användarnamn och lösen i "server:port" fältet. typ user:pass@www.switchking.se:8800. Sen i "path" fältet skriver man typ "devices/5/turnon".
Jag köpte Tasker och testade men jag kan tyvärr inte verifiera mig mot servern på detta sätt. (har inte lyckats innan med Locale heller)
Jag kör med Android 2.1.
Vilken mobil / Android version använder du?
Kan du verifiera dig på samma sätt med din webbläsare i mobilen?

Jag ska testa vidare lite med detta.

Skulle vara tacksam om någon annan med android har möjligheten att testa om ni kan verifiera er med Tasker/Locale.

fiskafan
1 star
1 star

Post by fiskafan » Fri 21 Jan 2011, 11:40

Isaksson wrote:
fiskafan wrote:Jo det går bra att göra. Man skriver in användarnamn och lösen i "server:port" fältet. typ user:pass@www.switchking.se:8800. Sen i "path" fältet skriver man typ "devices/5/turnon".
Jag köpte Tasker och testade men jag kan tyvärr inte verifiera mig mot servern på detta sätt. (har inte lyckats innan med Locale heller)
Jag kör med Android 2.1.
Vilken mobil / Android version använder du?
Kan du verifiera dig på samma sätt med din webbläsare i mobilen?

Jag ska testa vidare lite med detta.

Skulle vara tacksam om någon annan med android har möjligheten att testa om ni kan verifiera er med Tasker/Locale.

Hej,

Jag kör en HTC Desire HD, Android 2.2.

I Tasker så har jag skapat en "HTTP GET" action med följande inställningar:
Server:port= user:pass@www.switchking.se:8800
Path: devices/1/turnon

Sen har jag även en regel som slår av ljuset när jag kommer 300m hemmifrån:
Path: devices/1/turnoff

Detta funkar för mig. När jag testar detta mot switchking så ser jag att värdet ändras när jag klickar på "test" i Tasker.

Men, det funkar inte för dig som kör Android 2.1?

EDIT: Jag har exporterat min regel som jag har i Tasker. Denna funkar fint på min Desire HD. Det skall gå att importera denna XML fil in i Tasker.
Jag kan verifiera mig på samma sätt i den inbyggda webläsaren på telefonen, typ: http://user:pass@www.switchking.se:8800 ... s/1/turnon

mvh
Johan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Fri 21 Jan 2011, 12:04

fiskafan wrote:Hej,

Jag kör en HTC Desire HD, Android 2.2.

I Tasker så har jag skapat en "HTTP GET" action med följande inställningar:
Path: devices/1/turnon

Sen har jag även en regel som slår av ljuset när jag kommer 300m hemmifrån:
Path: devices/1/turnoff

Detta funkar för mig. När jag testar detta mot switchking så ser jag att värdet ändras när jag klickar på "test" i Tasker.

Men, det funkar inte för dig som kör Android 2.1?

EDIT: Jag har exporterat min regel som jag har i Tasker. Denna funkar fint på min Desire HD. Det skall gå att importera denna XML fil in i Tasker.

mvh
Johan
jag har testat lite mera nu och jag har fått igång det.
verkar som det var den gamla hedliga omstarten av mobilen som löste problemet ;)

jag veriferade att det fungerar att sätta ett value på datakälla.

Så här finns det ju mycket roligt man kan göra om man vill :)

Tack för tipset om Tasker.

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Fri 21 Jan 2011, 12:47

JKB wrote:Något annat jag skulle vilja ha är när man kör scenarion, en bock för "Synkronisera alla vid start/(stop) av scenario" eller liknande.

En annan funktion som inte är så jätte nödvändig.
När jag går och lägger mig trycker jag i scenario "Sova, vardag", då släcks hela lägenheten förutom några fönsterlampor, och scenariot utgår 05:50 dagen efter.
Det jag efterfrågar är att jag vill ha taklampan i sovrummet tänd tills det att jag sätter mobilen i laddockan. Alltså ett datavärde om mobilen är på laddning eller inte, skulle det kunna gå? Android det handlar om nu. Så om jag sätter mobilen på laddning mellan 22-00 så kör den ett scenario.

Lite rörig formulering men ni får fråga om det är något.
Jag testade just detta nu med hjälp av programmet Tasker som vi diskuterat lite i denna tråd.

När jag gjorde mitt test så skapade jag upp två "Context"
nr1: Tid sätter tex mellan 22:00 - 00:00
nr2: USB Plugged (ändrade till Power för att kunna fungera med laddare och inte bara från datorn)

Tasks
Http get som ändrar en datakälla. (finns att läsa här lite högre upp hur du gör det)

Detta borde kunna hjälpa dig att få till funktionen som du söker.

Edit: (ändrade till Power för att kunna fungera med laddare och inte bara från datorn)

JKB
2 stars
2 stars

Post by JKB » Sat 22 Jan 2011, 22:35

Tackar för tipsen, verkar mycket lovande. Dock får jag inte igång detta.. :banghead:

Jag har skrivet in allt med HTTP Get och sånt men den verkar inte skicka någon signal när jag trycker på Test.
Allt fungerar om man skriver in adressen i webläsaren på mobilen.
Jag har också testat att starta om. Desire HD.

Någon som har något tips? :wave:

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Sat 22 Jan 2011, 22:42

JKB wrote:Tackar för tipsen, verkar mycket lovande. Dock får jag inte igång detta.. :banghead:

Jag har skrivet in allt med HTTP Get och sånt men den verkar inte skicka någon signal när jag trycker på Test.

Kan det ha smygit in något skrivfel tror du?
du har inte missat att lägga in porten eller något sådant i adressen?

Skriv gärna här exakt som du har gjort i mobilen (ändra användarnamn och lösen ) ;)

JKB
2 stars
2 stars

Post by JKB » Sat 22 Jan 2011, 22:50

Isaksson wrote:
JKB wrote:Tackar för tipsen, verkar mycket lovande. Dock får jag inte igång detta.. :banghead:

Kan det ha smygit in något skrivfel tror du?
du har inte missat att lägga in porten eller något sådant i adressen?

Skriv gärna här exakt som du har gjort i mobilen (ändra användarnamn och lösen ) ;)
I Tasker, New » testat både att lämna tomt och skriva i namn, ok » State » Power » Done » New task » namn, ok » Net » HTTP Get »
Server:Port: anv:lösen@ip:8800
Path: devices/20/turnon
Resten lämnar jag som det är.
Done » Sen trycker jag på Test, kommer inget felmeddelande eller nått.

Jag har testat med både intern ip och extern som jag egentligen vill köra med.
kontrollerat flera gånger att jag skrivet rätt adress och liknande.

JKB
2 stars
2 stars

Post by JKB » Sat 22 Jan 2011, 23:07

Ah, sry!

Jag lyckades lösa det hela! :lol: Inget fel på användarnamn eller så, utan var den version jag fått tag på som inte ville riktigt, testar den senaste nu och då fungerade det direkt.
Återkommer om jag upptäcker andra problem. (=

Fått igång det med datakällor nu också.

Det jag efterfrågar nu är att man ska kunna ha tid som datakälla för att starta Scenario, vet att man kan uppdatera en datakälla när klockan är "inne", men känns överflödigt då det kan styras via datorn direkt så mobilen kan vara så passiv som möjligt.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 23 Jan 2011, 08:21

Du kan starta ett scenario via http-anrop också, om du vill det, men då åker du på att hantera det via mobilen.

Alternativt är det möjligt att lägga upp två scenarior i Switch King - "Scenario 1" där alla kör enligt schema "Scenario 2" där du har ställt in läge för de enheter som ska vara på/av vid en viss tid. Sätt att "Scenario 1" ska avslutas den tid då du vill att "Scenario 2" ska aktiveras.

Lite omvänt - men det fungerar... ;)
Martin | Switch King

Post Reply