Vad bra att det går att verifiera sig på det "enkla" sättet, är ju inte alltid tillåtet att göra så.fiskafan wrote:Hej,Isaksson wrote:fiskafan wrote:Hej,
Eftersom detta är mitt första inlägg här på tråden (är nybörjare innom området) så skulle jag vilja tacka för ett fantastiskt program.
Jag läste igenom tråden och såg att det nämdes att man skulle vilja styra till/från per automatik när något sker på sin Android.
Detta tror jag skulle vara möjligt via appen "Tasker" som finns till Android. Den kostar pengar - men finns att ladda ned som en 7dagars demo på deras hemsida. I denna app kan man sätta upp ett gäng regler för vad som måste uppfyllas innan den gör en "action".
Jag har med Tasker testat att lägga upp en regel som skickar en HTTP GET/POST till REST när jag kommer inanför en 300 meter radie från min lägenhet. Sen har jag även en "exit" regel som skickar en turnoff till REST när jag går utanför denna sektor. Tasker behöver inte ha GPSen igång då den kan använda sig av gsm/3g masterna för positionering...
Detta program kan lyssna på en mängd olika saker, så som dåligt batteri, överhettat batteri m.m. så jag tror att du även kan skapa en regel som lyssnar på när laddaren ansluts som sedan skickar ett kommando till REST (jag använder det själv för att slå på och av WLAN när jag lämnar tex hemmet och att slå av auto-sync nattetid m.m m.m).
Vad jag saknar i mitt fall är att jag inte kan skicka iväg ett kommando till REST servern som gör så att en regel uppfylls, tex "denna lampa skall endast slå på enligt shecmat om någon är hemma" via en Data source - så som de funkar om man använder sig av Bluetoothen där den putter in en 1 om man är inom blåtandens räckvid och sen ändrar den till 0 när den inte längre hittar enheten. - Detta är något som står på min önskelista =)
Mvh,
Johan
Hej.
Kan du verifiera dig med användarnamn och lösenord mot Switch king med Tasker? eller har du skapat upp något eget plugin som du använder?
Jo det går bra att göra. Man skriver in användarnamn och lösen i "server:port" fältet. typ user:pass@www.switchking.se:8800. Sen i "path" fältet skriver man typ "devices/5/turnon".
EDIT: jag såg att du kompletterat din POST medans jag skrev. Jag skall testa att göra detta ikväll! Tack för förslaget.
Mvh
Johan
Hade hoppats att jag skulle hinna uppdatera inlägget innan du läste det

Hör av dig om det uppstår problem.