Enhanched Nexa krestkort/modul ?

Allmänna frågor och synpunkter.
Korak
3 stars
3 stars

Re: Enhanched Nexa krestkort/modul ?

Post by Korak » Tue 18 Oct 2011, 00:25

Glömde nämna att som "dryg" var inne på, att man kan ju naturligtvis använda samma program i egna lösningar med PIC processorer och RF moduler från kjell eller andra.
Jag har gjort flera exprimentlösningar med diverse PIC samt bl.a kjellmodulerna, funkar klockrent :)

I "dryg" 's fall så kah jag åxå nämna att du kan ha hur många kanaler som helst i EN mottagare, typ 10 kanaler eller fler... varje enskild kanal kan dessutom ha en MASSA olika sändarid'n som dom reagerar på, inga problem där inte,

Nexa protokollet (taget ur minnet) är uppbygt så att man har ett sändarid på 26 bitar, en "grupp"-bit samt "on/off" -bit och ett mottagarnummer, som man adresserar, på bara 4 bitar, detta är ju en begränsning iom att man bara kan adressera 16 olika mottagar-id'n med en vanlig fjärr, så icke fallet med "egen" programvara, man har ju 67miljoner (26 bitar) olika sändarid'n att ta till där :mrgreen:

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Tue 18 Oct 2011, 07:23

Låter helt perfekt. Din ide med bootloader låter utmärkt då blir det en kraftfull processor som klarar "allt" och är enkel att ladda för dom flesta. vad tror ni om att både ha mottagare/sändare på samma kort? Är ju många som efterlyser feed back på att mottagaren verkligen fick signalen.

Följande RF kit har jag köpt och den verkar klart bätre än Kjelle's är även mindre:
http://www.seeedstudio.com/depot/433mhz ... th=139_140

Dom har även självlärande reläkort, men när jag köpte 433 Mhz så kom det 315 Mhz. Fick nya gratis men även dom var 315 MHz! Skulle kunna byta processorn 14 ben men tvättad betäckning och det verkar inte vara pin kompatibelt med PIC då den har VDD/VCC på mitten benen. Hur som den fungera utmärk med gamla Nexa koderna (men inte självlärande)
http://www.seeedstudio.com/depot/codeca ... th=139_140

Sen har vi ju FlyPort som är helt fantastisk med WiFi och en PIC på färdigt kort med gratis utvecklings miljö för C (även assembler). Har köpt några själv och dom fungerar bra. kanske Korak kan utveckla en Nexa kodparser för denna så vi kan komma igång och börja studera Nexas olika koder. Korak jag kan bjuda dig på en inkl deras nest om du kodar?
andra kanske kan koda mot WEB servern?
http://www.openpicus.com/cms/flyport.html

Edit: Kan ju bli en bätte "produkt" än Telldus Net? kan prata TCP/IP med SK via LAN:et. Ja bli en/flera Nexa slavar som SK kontrollerar/pollar så kan en SK täcka in hus på flera hundra kvadratmeter.
Last edited by Palle500 on Tue 18 Oct 2011, 12:36, edited 1 time in total.

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Tue 18 Oct 2011, 09:21

Någon som har jobbat med denna logikanalysator?
http://www.saleae.com/logic/
man kan enkelt skriva egna plugin som tex en parser för Nexa protokollet. Då behövs det endas en RF mottagare sen har man en suverän sniffer som kan visa Nexa koder i klartext. Ev behöver man lite special för att att få till triggern då RF utgången alltid skickar ut div superförstärkt brus och man behöver detektera "preample" signalen från olika RF sändare.

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Tue 18 Oct 2011, 12:44

Korak skrev: Nexa protokollet (taget ur minnet) är uppbygt så att man har ett sändarid på 26 bitar, en "grupp"-bit samt "on/off" -bit och ett mottagarnummer, som man adresserar, på bara 4 bitar, detta är ju en begränsning iom att man bara kan adressera 16 olika mottagar-id'n med en vanlig fjärr
Var gömmer dom absolutvärdena för dimmern?
Och visst eget protokoll via SK är smart, men jag vill helst även kunna ha en/flera vanlig fjärr liggandes så familjen även kan styra sakerna enkelt.
Sen kan vi ta in IR så kan en vanlig Logitech Harmony styra SK och om SK routar detta vidare till Tellsticken kan vi styra vad vi vill direkt via en vanlig IR fjärrkontroll. Logitech har alla gammla Nexa (huskod A-P & device 1-16) koder som IR koder = behöver endast tolka som Nexa fast via IR sensorn.

dryg
1 star
1 star

Post by dryg » Tue 18 Oct 2011, 22:59

Korak wrote:Jag är villig att delta med att konstruera och cadda samt skapa ett program för en lämplig enhet (eller flera om intresse finns).
Lämpligt är väl att, om vi blir nog många som vill ha en enhet, välja en ytmonterad lösning, av utrymmesskäl om inte annat, vi beställer korten av lämplig leverantör typ cogra som jag använt många gånger.
Vi monterar/löder korten själva, eller om nån vill ha hjälp eller inte har lämplig lödutrustning så kan de som har detta hjälpa till mot nån krona i ersättning kanske ;)
Jag förslår att vi använder en bootloader approach så alla kan programmera processorn själv via en vanlig (eller USB adapter) serieport.
Jag förslår vidare att vi använder mikroE's "C" kompilator/IDE då den är fri och gratis för HEX-kod storlekar upp till 2k, detta kan räcka för mindre lösningar och kostar då ingenting iom att man proggar/flashar med inbyggd bootloader.
Jag har dessutom en licensierad "C" kompilator från mikroE och kan bistå med kompilering av större projekt om nån önskar ;)
Vi har självklart "öppen" kod som alla kan använda och modda fritt :mrgreen:

Som jag ser det så är det bara att bestämma sig för en produkt som vi börjar med, och sen går vi vidare därifrån....

Så vad säger ni, låter detta ok?
Jag är med på allt förutom jag själv inte kommer att köpa några kort från tex cogra.
Jag njuter av att göra "allt" själv :)

Men jag tycker ändå att man ska ta fram snygga och smidiga kort för de som behöver.

Jag kan bidra med kod, men jag behöver nog hjälp att komma igång (mao ett program-exempel som jag kan provhacka i)

Jag kan också där det behövs koda på "serversidan" tex plugins till switchking eller mot telldus API

Jag vill även gärna vara, testare, bollplank, kravare, provlödare och prototyp-byggare.
(Jobbar mycket med krav annars, så jag kan formulera funktions-specar)

Behöver vi en "plats" att diskutera detta vidare så sätter jag gärna upp en sån också.

Jag ser inget behov att tjäna några pengar på det här, utan tycker att ritningar och program ska vara öppet, är det någon som vill ta betalt för att programmera PIC och löda så är det fritt fram så klart.

Jag har flera (massor) av idéer som kan bli "produkter" för hem-automatiserings-geeks, men också egna behov typ personsökaren ovan :) ibland kanske de sammanfaller, typ som idet här fallet där fler har behov av en mottagare med flera kanaler.

Riktigt sugen på att programmera PIC nu, vilken variant ska jag beställa?

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Wed 19 Oct 2011, 06:50

Dryg undrar vad att köpa? Korak har en beskrivning på denna tråd
viewtopic.php?t=113
En gammal tråd om att sända Nexa koder http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=11720
Sen har du C kompilern på Micro Elektronica http://www.mikroe.com
Bootloader http://www.etc.ugal.ro/cchiculita/softw ... loader.htm
och här http://www.microchipc.com/PIC16bootload/
sen har du ju Microchip alla AN på http://www.microchip.com
Vilken processor du skall välja? ja det är det svåra! En liten 8 pinnar är tex 12F683 om man vill bygga smått o enkelt
http://embedded-lab.com/blog/?p=2236
Gissar att Korak vill gå på en större och kraftfullare processor minst i 16 serien med 18-28 ben.

Korak
3 stars
3 stars

Post by Korak » Wed 19 Oct 2011, 20:42

Palle500 wrote:
Korak skrev: Nexa protokollet (taget ur minnet) är uppbygt så att man har ett sändarid på 26 bitar, en "grupp"-bit samt "on/off" -bit och ett mottagarnummer, som man adresserar, på bara 4 bitar, detta är ju en begränsning iom att man bara kan adressera 16 olika mottagar-id'n med en vanlig fjärr
Och visst eget protokoll via SK är smart, men jag vill helst även kunna ha en/flera vanlig fjärr liggandes så familjen även kan styra sakerna enkelt.
Sen kan vi ta in IR så kan en vanlig Logitech Harmony styra SK och om SK routar detta vidare till Tellsticken kan vi styra vad vi vill direkt via en vanlig IR fjärrkontroll. Logitech har alla gammla Nexa (huskod A-P & device 1-16) koder som IR koder = behöver endast tolka som Nexa fast via IR sensorn.
Jorå, lite "gömt" är det, i vad man kanske kan kalla "trinär" kodning :? , detta är inte helt okomplicerat att förklara med bara ord, men ...
Om vi först börjar med "högsta" nivån på protokollet (det som processorn agerar på) så sänds detta med 32 (i on/off situationen) eller 36 bitar (i abs.dim situationen).
Vi börjar med 32bits on/off.
Varje bit kodas enligt manchester principen vid sändning i etern, så en data-"0":a sänds som "10" och en data-"1":a som "01" (denna metod skapar en "DC-balans" i mottagarsignalen så att den är lättare att mottaga och tolka i mottagarkretsar).
Om vi går vidare i hur t.ex. en data-"0" sänds ("10") i etern så sänds första "1":an (radio-"1") som "Hög" i 320uS och "Låg" i 200uS och efterföljande data-"0" som (radio-"0") "Hög" i 310uS och "Låg" i 1210uS (cirka).

Alltså:
data-"0" sänds som radio-"10" som i luften (bärvåg på eller av /OOK) ser ut typ som "----___----_____________"
data-"1" sänds som radio-"01" som i luften (bärvåg på eller av /OOK) ser ut typ som "----_____________----___"

Datat (32 data-bitar) skickas nu med denna metod och mottagaren tolkar 32 bitars ordet samt agerar på innehållet (26bitar "ID" , 1bit "GROUP COMMAND", 1bit "ON/OFF", 4bitar "MOTTAGARE")
...MEN...nu kommer det en liten lustig sak...absolutdimmning.....
Först skickas 26 bitar "ID" samt 1bit "GROUP COMMAND" (som "0") enligt ovan, MEN istf. "ON/OFF" kommer nu manchester kod "11" :o) , ska vi kalla den "X" kanske ? ;) , detta är ju inte en data-"0" ("10") och inte data-"1" ("01") utan som sagt "11"!! ser ut så här i luften "----___----___"

Denna "X" betyder att det kommer ytterligare 4bitar på sändningen, dessa sista 4bitar är själva DIM-nivån (16steg alltså).
Efter detta "X" kommer 4bitar "MOTTAGARE" samt 4bitar "DIM" kodat med "vanliga" 01/10 kodningen... :!:

..Pust :roll: , hoppas att nån förstod ;)

Det blev många frågor och svar i tråden ser jag, ska försöka ögna igenom det hela så återkommer jag läst :)

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Wed 19 Oct 2011, 21:08

Korak wrote:
Palle500 wrote:
Jorå, lite "gömt" är det, i vad man kanske kan kalla "trinär" kodning :? , detta är inte helt okomplicerat att förklara med bara ord, men ...
Om vi först börjar med "högsta" nivån på protokollet (det som processorn agerar på) så sänds detta med 32 (i on/off situationen) eller 36 bitar (i abs.dim situationen).
Vi börjar med 32bits on/off.
Varje bit kodas enligt manchester principen vid sändning i etern, så en data-"0":a sänds som "10" och en data-"1":a som "01" (denna metod skapar en "DC-balans" i mottagarsignalen så att den är lättare att mottaga och tolka i mottagarkretsar).
Om vi går vidare i hur t.ex. en data-"0" sänds ("10") i etern så sänds första "1":an (radio-"1") som "Hög" i 320uS och "Låg" i 200uS och efterföljande data-"0" som (radio-"0") "Hög" i 310uS och "Låg" i 1210uS (cirka).

Alltså:
data-"0" sänds som radio-"10" som i luften (bärvåg på eller av /OOK) ser ut typ som "----___----_____________"
data-"1" sänds som radio-"01" som i luften (bärvåg på eller av /OOK) ser ut typ som "----_____________----___"

Datat (32 data-bitar) skickas nu med denna metod och mottagaren tolkar 32 bitars ordet samt agerar på innehållet (26bitar "ID" , 1bit "GROUP COMMAND", 1bit "ON/OFF", 4bitar "MOTTAGARE")
...MEN...nu kommer det en liten lustig sak...absolutdimmning.....
Först skickas 26 bitar "ID" samt 1bit "GROUP COMMAND" (som "0") enligt ovan, MEN istf. "ON/OFF" kommer nu manchester kod "11" :o) , ska vi kalla den "X" kanske ? ;) , detta är ju inte en data-"0" ("10") och inte data-"1" ("01") utan som sagt "11"!! ser ut så här i luften "----___----___"

Denna "X" betyder att det kommer ytterligare 4bitar på sändningen, dessa sista 4bitar är själva DIM-nivån (16steg alltså).
Efter detta "X" kommer 4bitar "MOTTAGARE" samt 4bitar "DIM" kodat med "vanliga" 01/10 kodningen... :!:

..Pust :roll: , hoppas att nån förstod ;)

Det blev många frågor och svar i tråden ser jag, ska försöka ögna igenom det hela så återkommer jag läst :)
RESPEKT! :clap:

dryg
1 star
1 star

Enhanched Nexa krestkort/modul ?

Post by dryg » Wed 19 Oct 2011, 22:12

Cool !

Kjellberg
3 stars
3 stars

Post by Kjellberg » Wed 19 Oct 2011, 22:39

hej!

Kan du fixa en steglös varvtalsregulator? 230v

//Kjellberg
Tellstick duo, Switchking, Abell Security, EMC, WMR200.
Synology DS716+II
http://bote.se:8080 Powerd by EMC
http://bote.se/vader (WMR200) powerd by Cumulus MX

Post Reply