Felsöka regler?

Allmänna frågor och synpunkter.
Martin
Administrator
Administrator

Re: Felsöka regler?

Post by Martin » Tue 12 Nov 2013, 20:20

ljs-s wrote:Är det något jag behöver göra för att registrera nån bugg notering på det här?
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=698
ljs-s wrote: Hmm hänger inte riktigt med vad du menar när du skriver "Skulle du kunna ha ett annat felvärde än -4, som inte påverkar reglerna = så att det räcker med en regel?" Kan du ge ett exempel på hur du menar?
Om du sätter felvärdet på datakällan till "FEL" eller "100" så kommer den aldrig att bli mindre än de 50W/m2 som krävs för att regeln ska bli uppfylld och du bör kunna ta bort så att du bara har en regel.

OffTopic:
Din "Tvingande" kan du också ta bort - den har ingen funktion när du har regelstyrt, annat än att den tänder lampan en eller ett par sekunder. Lampan släcks sedan när regelmotorn ser att kriteriet inte är uppfyllt.
Martin | Switch King

ljs-s
2 stars
2 stars

Post by ljs-s » Wed 13 Nov 2013, 07:31

Martin wrote:
ljs-s wrote:Är det något jag behöver göra för att registrera nån bugg notering på det här?
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=698
ljs-s wrote: Hmm hänger inte riktigt med vad du menar när du skriver "Skulle du kunna ha ett annat felvärde än -4, som inte påverkar reglerna = så att det räcker med en regel?" Kan du ge ett exempel på hur du menar?
Om du sätter felvärdet på datakällan till "FEL" eller "100" så kommer den aldrig att bli mindre än de 50W/m2 som krävs för att regeln ska bli uppfylld och du bör kunna ta bort så att du bara har en regel.

OffTopic:
Din "Tvingande" kan du också ta bort - den har ingen funktion när du har regelstyrt, annat än att den tänder lampan en eller ett par sekunder. Lampan släcks sedan när regelmotorn ser att kriteriet inte är uppfyllt.
Aha, det tänkte jag inte på, bra förslag.
När det just gäller regler sånt som är lite mer än bara tända och släcka lampor vid tider eller sol nedgång och sånt, så saknade jag nån form av kom igång guide när jag började med det kände jag. På mitt jobb märker jag att folk mer och mer snackar om hem automation, och flera har redan börjat med switchking. Men det är ingen av dom som har gett sig in på regler, det är säkert många som skulle uppskatta några youtube guider eller liknande.
Om ni inte orkar göra det själva kan ni ju säkert utlysa nån tävling eller nått, den som gör bästa guiden vinner ett pris eller nått :)

Hehe ja se där, jag anade nog nästan att ja inte behövde tvingande, hoppades på att du skulle kommentera om det :)

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 13 Nov 2013, 11:25

Tack för tipsen.
Vi får fundera på hur vi kan guida bättre och mer rätt genom regeldjungeln!
Martin | Switch King

Post Reply