Flera aktiva scenarios samtidigt?

Allmänna frågor och synpunkter.
Flaggan
2 stars
2 stars

Re: Flera aktiva scenarios samtidigt?

Post by Flaggan » Fri 06 Dec 2013, 18:31

Bump, hur går det med detta? Just nu kan jag inte titta på TV och koka kaffe samtidigt, då scenariot för kaffebryggaren stänger av subwoofer och tv som inte styrs via scheman över huvud taget.... :banghead: :help:
Mvh
// Lasse

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Fri 06 Dec 2013, 19:03

Lite nyfiken varför scenarion används istället för gruppscheman. Jag har löst hela min installation med enbart gruppscheman. Varför vill man använda scenarion?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Flaggan
2 stars
2 stars

Post by Flaggan » Sat 07 Dec 2013, 02:29

I mitt fall vill jag använda det för att te.x slå på motorvärmaren i 90 minuter, som sen skall stänga av automatiskt. Schema funkar inte eftersom jag åker vid olika tider. Detsamma gäller kaffebryggaren, som skall stå på i 20 minuter. Kaffe dricker jag sisådär 4 -6 ggr per dygn, men inte vid samma tid. Och, ibland glömmer jag att jag satt på den så därför vill jag att den stängs av automatiskt.
Mvh
// Lasse

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Sat 07 Dec 2013, 09:35

Hur gör du för att "starta", använder du SK appen eller triggar du via något annat?

Här kommer ett exempel med schema om man vill använda en DUO och ett "nexa-knapp".

On: 00:00 och ingen off.
Om datakälla Kaffe = 1

Så när du trycker på knappen så sätts datakällan Kaffe till 1 och då får du ström till din kaffebryggare.
sedan så använder du plugin
http://www.switchking.se/sv/extensions/ ... lue-plugin
Som efter vald tid kommer sätta datakällan Kaffe = 0 och då kommer strömmen till kaffebrytaren att brytas.

Flaggan
2 stars
2 stars

Post by Flaggan » Sat 07 Dec 2013, 15:29

Tack för tipsen, dock är jag utan Duo, så det får bli en annan lösning.

Vad jag gjorde var att i Tasker för android skapa en app som sätter på kaffebryggaren, säger till mig att kaffet är klart efter 9 minuter, och sen meddelar och stänger av bryggaren efter ytterligare 10 minuter. Funkar faktiskt kanon :)

Nu skall jag bara få den att skicka ett meddelande via hangout till hela familjen så slipper jag att springa runt och leta efter ungdj... eh... de söta "små" barnen när kaffet är klart :)
Mvh
// Lasse

Post Reply