Hur skulle ni ha gjort?

Allmänna frågor och synpunkter.
Isaksson
5 stars
5 stars

Re: Hur skulle ni ha gjort?

Post by Isaksson » Sat 22 Dec 2012, 18:11

Om jag kommer ihåg rätt så kan man fånga upp "broadcast" på nästan allt som händer i xbmc och på det sättet "lyssna" vad som händer i xbmc.

Skulle en sådan modul vara tillgänglig i BM så skulle det underlätta vädigt. Även för fler än mig skulle jag tro.

I dagens läge ser jag ingen annan mediaspelare som är i klass med xbmc.
Jag testar nu med en raspberry pi och den klarar 1080p jag kör media på en nas. Jag kör även xbmc på två andra datorer okså och jag delar biblioteket via mysql vilket göra att jag kan stoppa vid en tv och sedan fortsätta från samma ställe vid en annan tv.

Detta skulle bli en väldigt trevlig integration mellan SK och BM och på det sättet så behöver man inte blanda in tex eventghost. Ju mindre komponenter inblandat desto bättre.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

PerM
3 stars
3 stars

Post by PerM » Sat 22 Dec 2012, 18:34

Jag ska ta en titt på detta, men vill inte lova något i nuläget.

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Sat 22 Dec 2012, 18:47

Det förstår jag.
Men intressant lösning dock.

PerM
3 stars
3 stars

Post by PerM » Sat 22 Dec 2012, 21:57

Isaksson wrote: Men intressant lösning dock.
Det tyckte jag också, så jag tog en titt på det. Den nya modulen XBMC Bridge är nu skapad och kommunikation med XBMC fungerar på lägsta nivån. Några timmar till så borde jag ha en alpha du kan få prova. Nu är det dock nog för ikväll.

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Sat 22 Dec 2012, 22:22

PerM wrote:
Isaksson wrote: Men intressant lösning dock.
Det tyckte jag också, så jag tog en titt på det. Den nya modulen XBMC Bridge är nu skapad och kommunikation med XBMC fungerar på lägsta nivån. Några timmar till så borde jag ha en alpha du kan få prova. Nu är det dock nog för ikväll.
Imponerande, bra jobbat Per.
Jag testar gärna när du känner dig redo.

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Sun 23 Dec 2012, 13:55

Jag testkör nu med BM och SK men något är det som SK inte gillar med detta.
Server står hela tiden med "Mycket hög belastning" windowsklienter går i "not responding" nästan hela tiden och det tar ibland upp till 10-15 sek att skicka ett enkelt REST till servern (samma resultat om jag pollar var 60 sekund som varje sekund från BM).

Testade nyss och att via localhost skicka REST och det tog 27 sek tills jag såg i klienten att datakällan 50 blev 1 tog sedan 15 sek innan BM satte datakällan 25 till 0.

Men lösningen fungerar ju i teorin iallafall.

Switchking service host ligger stadigt på 25% cpu varken mer eller mindre.

PerM
3 stars
3 stars

Post by PerM » Sun 23 Dec 2012, 15:10

Vad är det som triggar det då? Ett eller flera RESt anrop?

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Sun 23 Dec 2012, 15:18

Jag vet inte vad som händer faktiskt. Funderar på att sätta upp detta på en annan SK server och se vad som händer.

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Sun 23 Dec 2012, 16:03

Nu verkar det som det har släppt.
Jag hade satte disable på 5 enheter ´som inte hade något schema kopplat mot sig, tog mig ungefär 10 minuter att disabla de enheterna, då kan man säga att det är sirap i systemet :)
Nu ligger jag på c 1-2 % cpu och servern rapporterar låg belastning och BM klarar nu av igen att polla varje sekund utan några problem.

Svårt att säga men jag upplevde det som det gick bättre och bättre för varje disablad enhet men först efter jag disablade den 5:e då släppte sirapen direkt.

Tittar jag i loggen så har jag fortfarande två enheter som är aktiva med utan scheman
{BusinessAccess - Invocation} --<Warning> -- 2012-12-23 15:58:35 -- Device with id 41, name Hall - Takspott, native id 111 and code 20301:8 is defaulting to state off due to that the device is not tied to an active schedule or that the schedule could not be used to calculate an expected state. This is a warning only, and can be discarded if this device is intended to be controlled manually.
{BusinessAccess - Invocation} --<Warning> -- 2012-12-23 15:58:52 -- Device with id 78, name Brytare, native id 145 and code 865056:10 is defaulting to state off due to that the device is not tied to an active schedule or that the schedule could not be used to calculate an expected state. This is a warning only, and can be discarded if this device is intended to be controlled manually.

Men det verkar vara en riktig prestanda tjuv om man nu har flertalet av denna typ.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 23 Dec 2012, 16:09

Isaksson wrote:Men det verkar vara en riktig prestanda tjuv om man nu har flertalet av denna typ.
Japp. Man bör egentligen markera att dessa enheter inte ska styras av schema. Det nämns i en del trådar på forumet, men om man har relativt stadigt (och inte allt för högt) inflöde av värden från andra källor så märker man inte alltid av det.

Finns en notering om detta i BugNet också:
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=470
Martin | Switch King

Post Reply