Egen Nexa Sändare/Mottagare/Sniffer :)

Allmänna frågor och synpunkter.
Rhodin
4 stars
4 stars

Re: Egen Nexa Sändare/Mottagare/Sniffer :)

Post by Rhodin » Sat 08 Jan 2011, 19:24

En annan sak som kanske inte riktigt hör hemma i den här tråden men jag förmodar att ni som läser detta också är "löjligt" intresserad ;)

Jag skulle vilja sätta en trådlös sändare (av något slag) i min postlåda (kanske 75 meter bort) som kan skicka en signal till en lämplig mottagare hemma. Tanken är att använda 1wire och detektera detta för att sedan kunna plocka upp den i SK som datakälla.

Har ni något tips på sändare (batteridriven) och mottagare. Behöver alltså inte vara typ Nexa utan bara den kan ge en impuls!

MVH Peter

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Sat 08 Jan 2011, 19:30

Rhodin wrote:En annan sak som kanske inte riktigt hör hemma i den här tråden men jag förmodar att ni som läser detta också är "löjligt" intresserad ;)

Jag skulle vilja sätta en trådlös sändare (av något slag) i min postlåda (kanske 75 meter bort) som kan skicka en signal till en lämplig mottagare hemma. Tanken är att använda 1wire och detektera detta för att sedan kunna plocka upp den i SK som datakälla.

Har ni något tips på sändare (batteridriven) och mottagare. Behöver alltså inte vara typ Nexa utan bara den kan ge en impuls!

MVH Peter
Du känner att det måste vara trådlöst? annars så kan du ju gå med 1-wire hela vägen till lådan, finns det något bättre en fin vårdag än att gräva ner kabel? ;)

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Sat 08 Jan 2011, 19:38

Isaksson wrote:
Rhodin wrote:En annan sak som kanske inte riktigt hör hemma i den här tråden men jag förmodar att ni som läser detta också är "löjligt" intresserad ;)

MVH Peter
Du känner att det måste vara trådlöst? annars så kan du ju gå med 1-wire hela vägen till lådan, finns det något bättre en fin vårdag än att gräva ner kabel? ;)
Jo det hade varit bäst men vi har postlådorna samlade typ 10 st grannar och jag skulle behöva gå över ett antal asfaltsinfarter och vet inte om grannarna är lika roade som mig ;-)

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Sun 09 Jan 2011, 13:21

Erbjud dom att få koppla in sig dom med...
Lägg en sensor i varje brevlåda, kopplat till din dator, som sedan skickar ett mail/sms till respektive
lådas ägare... ;)

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Sun 09 Jan 2011, 13:27

KungenAvPeking wrote:Erbjud dom att få koppla in sig dom med...
Lägg en sensor i varje brevlåda, kopplat till din dator, som sedan skickar ett mail/sms till respektive
lådas ägare... ;)
Haha den var bra!

Korak
3 stars
3 stars

Post by Korak » Sun 09 Jan 2011, 18:45

Tja du, det finns många sätt att lösa detta på gissar jag...här finns det ett antal roliga saker som kanske kan funka:
http://www.rentron.com/PicBasic/RemoteControl.htm

eller så kan du kanske testa med sändare "192481" på http://www.conrad.se/
samt mottagare "192635" ... kanske lite dyrt men det borde funka iaf. :)

Men det går självklart att fixa billigare än så om man bygger nåt själv + att det är dubbelt roligare ;)

Gissar att jag kör ca. 4-500m utomhus, "LOS" ,med en "sketa" enkel sändare, stor som ett armbandsur med inbyggt "CR"-typ batteri och minst nåt års batteritid + ett RFM TR1001 mottagar chip i en ganska enkel mottagare ... och detta UTAN extern antenn.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 09 Jan 2011, 19:30

Även om man inte bidrar med något konkret hittills så är det riktigt roligt att följa tråden och läsa om all kunskap och alla möjligheter som finns :wave:
Martin | Switch King

Korak
3 stars
3 stars

Post by Korak » Tue 18 Jan 2011, 14:04

Nu är min nya lilla "fliffa" klar, nämligen en DS1820 tempsensor försedd ClickStic, PLUS en rörelsedetektor (PIR) sensor i samma burk :)

Tycke det skulle vara kul att ha en trådlös tempsensor samt rörelsedetektor, nu har jag ett litet problem bara, hur i f-n skall jag implementera det i mitt "system", var/hur/när mäta ... hmm.... :mrgreen:
Ääähh...det "ger sig" som man säger :) , som vanligt var det så roligt att göra "prylen" att jag inte hade helt klart för mig hur jag skulle faktiskt ANVÄNDA den :geek:

Nåja...om ni tycker att det skulle vara användbart för er med en sån funktion, så bistår jag gärna med hjälp.

Har förresten testat att köra 300 meter med ClicStic och det funkar hyfsat....men för att öka på tillförlitligheten skulle jag vilja ha en "checksumma" i radio-protokollet...vilket NExa/Proove INTE har ... :roll:

bunker
3 stars
3 stars

Post by bunker » Wed 19 Jan 2011, 09:59

Jag har funderat en längre tid på att bygga något som låter mig lokalisera i vilka rum det finns människor för att bland annat kunna tända och släcka baserat på det. I förlängningen skulle jag även vilja kunna "flytta med" musik och kanske annat också.

Det som jag tittat på som har mest potential är just en rörelsesensor av PIR-typ med ett flertal segment/zoner för avkänningen. Tanken med flera segment är att jag vill ha en möjlighet att kanske avgöra vilket rum personen går till när den lämnar rummet.

Vad har du byggt för gränssnitt mot din rörelsesensor. Är det strikt binärt, dvs någonting uppfattas eller intenting uppfattas någonstans i sensorn eller är det segmenterat? Hur kan man läsa av informationen som du byggt det?

Korak
3 stars
3 stars

Post by Korak » Wed 19 Jan 2011, 21:51

Yup, bara på eller av :)

Kopplade bara en Panasonic AMN "Napion" sensor till en ingång på ClicStic'en.
Har ännu inte bestämt hur det skall skickas men det gör man som man vill...typ.. ;)

Post Reply