stöd för rfxcom /rfxlan

Allmänna frågor och synpunkter.
Isaksson
5 stars
5 stars

Re: stöd för rfxcom /rfxlan

Post by Isaksson » Wed 21 Nov 2012, 11:34

krambriw wrote:...och fungerar den bra!?

- med TellStick Duo?
- med RFXtrx?

mvh
Jag har kört den med Tellstick Classic och Duo och diverse usb till com port adaptrar den har slukat allt jag har stoppat i den så jag skulle bli förvånad om RFXtrx inte skulle fungera.
man behöver en programvara på varje dator som ska kunna komma åt den och mappa upp enheterna, jag kör på windowsmaskiner så jag kör det "programmet" som en tjänst som startar samtidigt som datorn så jag behöver ej stå inloggad för att det ska fungera.

Så svar på frågan, Ja den fungerar bra.

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Wed 21 Nov 2012, 14:51

Ja det är ju en perfekt lösning om man behöver placera enheten på en strategiskt väl utvald plats, och dessutom med trådlös anslutning, synnerligen användbar faktiskt.

Min variant ansluts till nätverket via kabel och fungerar också bra med tillhörande programvara som gör att usb enheten blir "lokal" (precis som i ditt fall antar jag).

mvh

Tilt68se
2 stars
2 stars

Post by Tilt68se » Thu 31 Jan 2013, 13:26

Martin wrote:Switch King stödjer mottagning av de flesta enheter som RFXtrx klarar av från Switch King v3.0. Stöd för sändande enheter planeras i Switch King v4.0.
Jag har testat att aktivera RFXtrx i SK med scriptet som finns här på forumet, men jag kunde bara se temperaturer från mina sensorer, inte luftfuktighet..?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 31 Jan 2013, 14:03

Det är möjligt att stöd för luftfuktigheten kommit till efter att RFX-stödet lades in, eller att den ingår i det paket som kommer i v4.
RFXCom har inget färdigt API och man måste lägga till stöd för varje sensor "manuellt".

Det är möjligt att det står i loggen om avkodning missas.
Martin | Switch King

Tilt68se
2 stars
2 stars

Post by Tilt68se » Thu 31 Jan 2013, 15:27

Martin wrote:Det är möjligt att stöd för luftfuktigheten kommit till efter att RFX-stödet lades in, eller att den ingår i det paket som kommer i v4.
RFXCom har inget färdigt API och man måste lägga till stöd för varje sensor "manuellt".

Det är möjligt att det står i loggen om avkodning missas.
När jag lade till datakällan i SK så kunde jag inte se något RH-värde i det som SK fick från RFXtrx:n, bara temperatur.
Så här står det i server components log:

Code: Select all

{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:37 -- Running version 3.2.0.2 of server and version 2.5.5 of DB.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:37 -- Build date and time for this version is 2012-12-09 22:28:56.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:37 -- Telldus version is 2.1.1.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:37 -- Validating database version and executing upgrade scripts.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:37 -- No upgrade performed. Database version is already up to date.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:37 -- Status of license is NotFound.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:37 -- Opening service channel for Framework.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:37 -- Service channel for Framework opened.
{Plugin Loading} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:38 -- Creating plugin of type SwitchKing.Server.Plugins.TellstickNET.Plugin.
{REST Service - Startup} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:38 -- Opening service channel for REST.
{REST Service - Startup} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:38 -- Service channel for REST opened.
{RFXComWrapper} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:41 -- Connecting to RFXtrx on port Com3.
{RFXComWrapper} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:41 -- Resetting RFXtrx.
{Invocation Service - Execution} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:41 -- Initiating maintenance
{Invocation Service - Execution} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:41 -- Shrinking DB
{Invocation Service - Execution} --<Status> -- 2013-01-31 11:44:42 -- Maintenance completed
{RFXComWrapper} --<Warning> -- 2013-01-31 11:44:42 -- Message decoding failed. This could be due to that a received message is unsupported by RFX firmware or that Switch King could not find a suitable decoder for the message. Two messages received at the same time can also cause interference, thereby causing decoding to fail.

Jag måste tillägga att jag bara har gjort en snabb test på lunchen och var sedan tvungen att avaktivera RFXtrx scriptet i SK för att få igång loggning av temp/fukt via Domoticz. Jag antar att bara ett program åt gången kan lyssna på RFXtrx:n på Com3?

EDIT: rådata från källan:

PacketType:Temp;Subtype:TempHum1;Subtype_Text:TH1 - THGN122/123,/THGN132,THGR122/228/238/268;ID:8705;SeqNbr:1;SeqNbr_Text:01;SignalLevel:6;Temperature:2,4;Temperature_Text:2,4 °C;TemperatureUnit:°C;BatteryLevel:1;BatteryLevel_Text:OK

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 31 Jan 2013, 16:06

Message decoding failed. This could be due to that a received message is unsupported by RFX firmware or that Switch King could not find a suitable decoder for the message. Two messages received at the same time can also cause interference, thereby causing decoding to fail.
Om loggningen via Domoticz fungerar så har typen tillkommit efter att stödet lades in i Switch King.
Martin | Switch King

Tilt68se
2 stars
2 stars

Post by Tilt68se » Thu 31 Jan 2013, 18:49

Martin wrote:

Message decoding failed. This could be due to that a received message is unsupported by RFX firmware or that Switch King could not find a suitable decoder for the message. Two messages received at the same time can also cause interference, thereby causing decoding to fail.
Om loggningen via Domoticz fungerar så har typen tillkommit efter att stödet lades in i Switch King.
Jepp, det verkar så, loggningen i Domiticz fungerar utmärkt, men SK är nog snäppet vassare och mer utvecklat!
Hoppas på stöd för RFXtrx i SK 4!?

Tilt68se
2 stars
2 stars

Post by Tilt68se » Mon 04 Feb 2013, 06:50

I en annan tråd nämns kommande version av Switch King ("närmsta kommande versionen av Switch King"), hur ser det ut med stödet för RFXtrx? :?:

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 04 Feb 2013, 08:53

I v4 planerar vi för stöd både av sändning/mottagning via Switch King. När det gäller sändning så fokuserar vi primärt på de enheter som stöds av Switch King idag, men vi vill lägga till stöd för sändning via RFXtrx. Målet är alltså att de enheter som Switch King stödjer idag ska stödjas även mot RFXtrx.

För mottagning har vi högre ambitioner och redan idag stöds ett stort antal typer av enheter. Då antalet enheter som RFXtrx kan ta emot signaler från är stort kommer vi dock inte att implementera alla på en gång då det skulle krävas oerhört mycket tid och resurser. Däremot är det enkelt att lägga till mottagning av en ny enhetstyp (som stöds av RFXtrx).
Det gör att det är större chans att stöd för mottagning av en viss enhetstyp troligtvis kommer att prioriteras om man som användare visa på att behovet av stöd finns för just den enheten.

Ju bättre ledtrådar vi får till hur enheten identifieras av RFXtrx, desto enklare och större chans att stöd dyker upp. RFXtrx har inget enkelt API att gå mot - allt måste "handknackas".
Martin | Switch King

Tilt68se
2 stars
2 stars

Post by Tilt68se » Mon 04 Feb 2013, 09:28

Martin wrote:I v4 planerar vi för stöd både av sändning/mottagning via Switch King. När det gäller sändning så fokuserar vi primärt på de enheter som stöds av Switch King idag, men vi vill lägga till stöd för sändning via RFXtrx. Målet är alltså att de enheter som Switch King stödjer idag ska stödjas även mot RFXtrx.

För mottagning har vi högre ambitioner och redan idag stöds ett stort antal typer av enheter. Då antalet enheter som RFXtrx kan ta emot signaler från är stort kommer vi dock inte att implementera alla på en gång då det skulle krävas oerhört mycket tid och resurser. Däremot är det enkelt att lägga till mottagning av en ny enhetstyp (som stöds av RFXtrx).
Det gör att det är större chans att stöd för mottagning av en viss enhetstyp troligtvis kommer att prioriteras om man som användare visa på att behovet av stöd finns för just den enheten.

Ju bättre ledtrådar vi får till hur enheten identifieras av RFXtrx, desto enklare och större chans att stöd dyker upp. RFXtrx har inget enkelt API att gå mot - allt måste "handknackas".
Ok, tack för ett snabbt svar!

Det är mottagning/loggning som är mest intressant för mig idag, men det är inte omöjligt att jag i framtiden vill styra något också. De givare som jag har är ganska vanliga; jag har två Oregon THGR122N + en THGN132N. Jag har också två Clas Ohlson Esic WT450H och två gamla TFA LaCrosse TX3, de två sistnämnda mäter bara temperatur. Jag använder idag Domoticz p g a att det är den enda mjukvaran som fungerar med min hårdvara, men SK är ljusår före när det gäller data.

Jag skulle väldigt gärna vilja använda SK och logga temp/fukt med först och främst Oregongivarna, men gärna även Esic-givarna. Om jag på något sätt kan vara behjälplig när det gäller SK, RFXtrx433 och de givare jag har, så säg till så ställer jag upp! :!: Vilka "ledtrådar" behöver ni?

Post Reply