Info ang Nexa PER-1500

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Palle500
4 stars
4 stars

Info ang Nexa PER-1500

Post by Palle500 » Fri 25 Nov 2011, 14:13

Köpte ett billigt 3-pack med Nexa PER-1500 (självlärande med relä).
Och dom har sparat in på inlärningsknappen och istället gjort att när man sätter in den i vägguttaget så är den i inlärnings läge dom första 5 sekunderna.
Kan verka smart! Men den kan lära sig 3 koder sen lär den sig inte flera koder utan man måste ta bort en/alla koder med endast en av dom koder den lärt sig!
Kan bli tråkigt om man lär upp den med 3 koder och fjärren går sönder/Telldus får banas, så man inte kan använda/radera koderna :banghead:

Det kan även bli roliga saker om man byter eluttag/strömavbrott och tex SK ”råkar” skicka en annan enhets kod just under dom 5 sek den är i inlärningsläge.
Då har den även lärt sig denna enhet! Sen frågar vi på forumet varför denna lampa tänds när jag tänder tex ytterlyset :D

För att undvika dessa situationer så rekommenderar jag att man alltid programmerar max antal koder (3 st) och ser till att ha minst en kod uppskriven
så att man i framtiden kan ändra/radera koder om Telldus/Sk/fjärrkontrollen förloras/går sönder.
Själv skall jag lägga upp en dummy enhet i SK med typ fjärrkontrollskod = 999999 som jag fyller ut dessa enheter med och kan då
vid problem ta bort denna kod och sen lägga in en fjärr med grupp knapp så man kan radera de två andra okända koderna.
Manual bifogas

EDIT:
Martin wrote:Jag har för mig att denna faktiskt lyssnar på alla "Group Off" som kommer inom de 5 första sekunderna...
Via "Group Off" raderar man alla inlagda koder och jag tror inte att man behöver ha en fjärrkontroll som den faktiskt är kodad mot utan att det duger med vilken som helst.
Men jag håller med - fysisk knapp är bättre, framförallt vid strömavbrott.
Tänkte inte på det! Dåliga manualer :oops:
helt klart har du rätt Martin. Jag provade precis med olika fjärrkontroller både dom med "group on/off" och en med endast "group off" och ja den blir raderad då.
Så då är det en icke fråga.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Palle500 on Fri 25 Nov 2011, 14:47, edited 2 times in total.

Martin
Administrator
Administrator

Re: Varning för Nexa PER-1500!

Post by Martin » Fri 25 Nov 2011, 14:21

Jag har för mig att denna faktiskt lyssnar på alla "Group Off" som kommer inom de 5 första sekunderna...
Via "Group Off" raderar man alla inlagda koder och jag tror inte att man behöver ha en fjärrkontroll som den faktiskt är kodad mot utan att det duger med vilken som helst.

Martin | Switch King

granne
1 star
1 star

Post by granne » Fri 25 Nov 2011, 14:32

Jag tycker att utifrån din beskrivning av vad jag kunde läsa mig till på förpackningen i butiken så verkar de funktionsmässigt vara likvärdiga med gamla PB-3 men att de är specade för en lägre effekt och sen är utseendet en aning annorlunda. För att radera alla koderna på en PB-3 så har jag använt mig av en valfri PB-3-fjärr och klickat på "all off" vid uppstarten, dvs jag har inte behövt fundera ut vilken fjärr som har hört till vilken mottagare utan det har fungerat ändå (har köpt flera paket så jag har några stycken fjärrar).

Edit: Martin var visst snabbare med sitt svar...
Last edited by granne on Fri 25 Nov 2011, 15:38, edited 1 time in total.

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Fri 25 Nov 2011, 14:45

Martin wrote:Jag har för mig att denna faktiskt lyssnar på alla "Group Off" som kommer inom de 5 första sekunderna...
Tänkte inte på det! Dåliga manualer :oops:
helt klart har du rätt Martin. Jag provade precis med olika fjärrkontroller både dom med "group on/off" och en med endast "group off" och ja den blir raderad då.
Så då är det en icke fråga.

realdexter
2 stars
2 stars

Re: Info ang Nexa PER-1500

Post by realdexter » Sun 28 Oct 2012, 11:41

Köpte en tre-pack PER-1500 igår och har försökt programmera dem enligt vad jag läst här, och tror jag har lyckats nu. Missade först att ställa olika enhetskoder på dem.

Förstår dock inte hur/varför de kan lagra tre olika koder? Och hur ställer jag in de övriga två i så fall?

Post Reply