Aktivera händelse i EG från SK

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Skeppstedt
1 star
1 star

Aktivera händelse i EG från SK

Post by Skeppstedt » Thu 23 Aug 2012, 15:13

Hej. Kan man få en ändring av en enhet eller datakälla i SK att trigga en händelse i EG.

//Niclas

krambriw
4 stars
4 stars

Re: Aktivera händelse i EG från SK

Post by krambriw » Thu 23 Aug 2012, 18:15

EG har stöd för många gränssnitt, frågan är bara vilket som blir bäst för SK.

Enda lösningen jag känner till i dagsläget är e-post men det känns knäppt gammalmodigt. Fast det fungerar...

Skulle behöva en SK plugin för detta så att SK +EG blir bättre integrerade (två-vägs, REST fungerar ju fint från EG)

mvh

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Thu 23 Aug 2012, 19:06

Vad är det egentligen för funktioner som efterfrågas?

Skeppstedt
1 star
1 star

Post by Skeppstedt » Thu 23 Aug 2012, 19:37

Jag har satt upp styrning av min markis i EG, Kör med iRule som fjärr och det fungerar perfekt men dels så vill jag ha schema på när markisen går upp och ner och det tycker jag är lättare och mer överskådligt att göra i SW. Jag kommer även att koppla solsensor som datakälla i SW och då vill ja från på/av i SW aktivera markis upp/markis ner i EG.

//Niclas

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Thu 23 Aug 2012, 20:06

Skeppstedt wrote:Jag har satt upp styrning av min markis i EG, Kör med iRule som fjärr och det fungerar perfekt men dels så vill jag ha schema på när markisen går upp och ner och det tycker jag är lättare och mer överskådligt att göra i SW. Jag kommer även att koppla solsensor som datakälla i SW och då vill ja från på/av i SW aktivera markis upp/markis ner i EG.

//Niclas
Jag har inte tittat alls på EG men om man kan kommunicera med EG via typ REST som nämndes ovan så borde inte detta vara så svårt att lösa, har du någon koll på vilka sätt som man kan använda för att nå in i EG?
Det jag menar är att man fixar ett plugin till SK ungefär som SMTP-pluginet men istället för att skicka mail att man skulle kunna skicka en REST "signal" till EG.
Men det låter jag vara osagt tills någon verifierat hur vi lättast tar oss in i EG

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Thu 23 Aug 2012, 21:21

Jag kunde inte låta bli att titta lite på EG och det finns en ganska enkel väg in via webbpluginet.
Återkommer.

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Fri 24 Aug 2012, 06:32

Skeppstedt wrote:Hej. Kan man få en ändring av en enhet eller datakälla i SK att trigga en händelse i EG.

//Niclas
Ett plugin finns nu för nerladdning i Plugins delen här på forumet.

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Fri 24 Aug 2012, 07:09

Jag har satt upp styrning av min markis i EG, Kör med iRule som fjärr och det fungerar perfekt men dels så vill jag ha schema på när markisen går upp och ner och det tycker jag är lättare och mer överskådligt att göra i SW. Jag kommer även att koppla solsensor som datakälla i SW och då vill ja från på/av i SW aktivera markis upp/markis ner i EG.
Jag har faktiskt också byggt vidare på automatiseringen av våra markiser men gjort allt i EG eftersom jag känner till det bättre. Markiserna av typ ELERO har en vind och ljussensor styrning men jag blev inte klok på ljusstyrningsdelen så den har jag stängt av. Har behållt vindstyrningen.

För att fixa till ljus och tidsstyrning såsom jag vill ha den har gjort en egen (än så länge privat) plugin som ger följande funktioner:

- kan styra markiserna upp/ner på fasta klockslag
- kan styra markiserna under inställbara månader (tex april tom september)
- kan styra markiserna upp/ner efter solens upp ner
- kan styra på solens upp/ner med +/- offset
- kan styra på väder data från Google
- kan styra på extern ljussensor nivå (byggde om en trådlös ESIC termo/hydro sensor)
- beräknar olika medelvärden för ljusnivå för upp respektive ner manöver (tex snabbare reaktion ner än upp)
- nivå inställning för erforderlig ljusnivå (för att passa olika ljussensorer)
- styr strömförsörjningen till markiserna och vindsensorn på klockslag och kalendermånader (för att minimera stand-by förbrukning)

I korta drag fungerar våra markiser så här:

Våra motorstyrda markiser ligger i öster och skyddar mot solen fram till ungfär 13.30. Vi har stora träd som skuggar de två första timmarna av morgonsolen så därför använder jag en offset +135 min.

Om vädret tillåter och ljussensorns medelvärden är lika med eller över inställd nivå kommer markiserna att fällas ner 135 min efter solens uppgång. Om vädret blir sämre eller ljusnivån sjunker under inställt medelvärde så rullas markiserna upp. Så fortsätter det fram till kl 13.30 då markiserna rullas in för dagen.

Rapporterar Google dåligt väder så åker markiserna upp oberoende av ljusnivån, allt för att undvika att få regn på markiserna (en regnsensor reagerar tyvärr försent).

För att minimera antalet manövrar är det viktigt att ha bra medelvärdesberäkningar på ljusnivåerna. Jag tycker att det fungerar fint med 5 mätvärden för NER och 15 för UPP (ca 5 respektive 15 minuter).

Parallelt så kan man alltid använda markisernas fjärrkontroll för manuell körning om så skulle önskas och vindsensorn går in om det blåser för mycket.

Sedan styrs även markisernas strömförsörjning (tillslag med offset relativt solens uppgång samt frånslag på fast tid en kvart efter sista möjliga manövertid, dvs 13.45 i mitt fall).

mvh Walter

Skeppstedt
1 star
1 star

Post by Skeppstedt » Fri 24 Aug 2012, 18:18

Isaksson wrote:
Skeppstedt wrote:Hej. Kan man få en ändring av en enhet eller datakälla i SK att trigga en händelse i EG.

//Niclas
Ett plugin finns nu för nerladdning i Plugins delen här på forumet.

Superbra! Exakt så jag vill ha det. Tack.

//Niclas

Post Reply