hålla koll på kyl och frys.

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
thomasjo
1 star
1 star

hålla koll på kyl och frys.

Post by thomasjo » Tue 31 Jul 2012, 19:17

Hej.

fick en otrevlig överraskning när jag kom hem i kväll. frysen hade stått öppen sen i går kväll, så nu tänkte jag montera på en
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... akt-p50291 på både kyl o frysdörren.

har en tellstick dou så kan ta emot signaler. så är dörren öppen mer än 10 min så ska man få ett larm om det. så hur man ska få larmet har jag inte kommit på än, mail? sms? eller liknade. tända en lampa hjälper inte jätte mycket om man inte är hemma.

mail är bra sätt men ändå inte, då måste mobilen hämta nya mail hela tiden vilket dra batteri.
sms vet jag inte hur jag ska lösa.

Thomas

sonnyboy
4 stars
4 stars

Re: hålla koll på kyl och frys.

Post by sonnyboy » Tue 31 Jul 2012, 19:43

Du kan även lägga in en trådlös tempgivare från Viking som duon läser av.
När tempen går under en viss temp så kan ett larm larma.
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1

thomasjo
1 star
1 star

Post by thomasjo » Tue 31 Jul 2012, 20:38

jag funderade på temp givare ett tag. kanske blir både och i framtiden.

satt och kollade hittade att man kan skicka sms från googles kalender kostnads fritt, påminnes vid möte och liknade.

vet inte om man kan få sk eller EventGhost att lägga in ett möte där. tex. kylskåpsdörren är öppen i 10 min. signalen går till dou och sk eller eventgohst tar hand om den och gör om den till ett möte i googles kalender och den skickar ett sms och ett mail som påminnes till mig.

så min fråga går det att lösa?? och så fall hur?

pegote
1 star
1 star

Post by pegote » Tue 31 Jul 2012, 22:09

Om du är "programmeringshändig" så är ett förslag att använda Googles c2dm-teknik för att skicka information till din mobil så slipper du att polla efter uppdateringar. Jag använder det själv för att skicka övervakningsdata (kameror) till mobilen. Till en app som jag byggt... Enklare varianter är att använda Notify My Android för androidmobiler eller Prowl för iPhones eller Growl för Windows eller Linux.
NFA använder C2dm i botten och tillhandahåller enkla APIer för diverse plattformar..

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

VoodooExtreme
3 stars
3 stars

Post by VoodooExtreme » Wed 01 Aug 2012, 07:03

Du hittar även en steg-för-steg-guide på viewtopic.php?f=10&t=793, där du i princip kan göra det du efterlyser.

thomasjo
1 star
1 star

Post by thomasjo » Wed 01 Aug 2012, 12:05

VoodooExtreme wrote:Du hittar även en steg-för-steg-guide på viewtopic.php?f=10&t=793, där du i princip kan göra det du efterlyser.
Tackar =) var just det jag var ute efter, tog 10 min att sätta upp det. nu blir det bara iväg till kjell och köpa två st magnetbrytare.

Post Reply