Workaround för nexa väggbrytare/rörelsedetektor

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
fabz
3 stars
3 stars

Workaround för nexa väggbrytare/rörelsedetektor

Post by fabz » Sun 23 Oct 2011, 11:32

Tjena!

Tänkte dela med mig av en workaround för en bugg i telldus center. Vissa enheter verkar inte ställas in rätt om man kör telldus sökfunktion. Jag har tex ett system med flera väggsändare, både 1-kanals och 2-kanals väggsändare från nexa (LWST-605). Tyvärr får jag inte båda knapparna på 2-kanalsbrytarna att fungera med Telldus center, utan bara den ena. Detta gäller mina båda väggsändare. De fungerar dock i att få in som datakällor i switchking. Detsamma gäller den väggmonterade rörelsedetektorn från nexa.

Varför vill man ha väggsändare fungerande i telldus center när de fungerar i SWK? Jo, därför att andra tredjepartsprogram hämtar sin data därifrån om de inte hämtar data som RAW (rådata). I mitt fall kan jag tex inte få in enheterna i EventGhost om de inte syns i telldus center. Jag tycker det är bökigt att få brytare att byta scenario i SWK (olika prioriteter på scenarior hitan/ditan), varför jag använder eventghost och ett plugin för tellstick duo som triggar kommandoradsverktyget för att byta scenario i SWK istället.

Mitt tips är således att mata in dem som datakällor i Switch King och därefter kopiera/klistra in inställningarna till telldus center. Om man använder sökfunktionen hamnar fel ID-siffror i fälten i Telldus Center. Felet verkar inte gälla sändare som går som "code switch" vilket 1-kanals väggsändaren gör.

Palle500
4 stars
4 stars

Re: Workaround för nexa väggbrytare/rörelsedetektor

Post by Palle500 » Sun 23 Oct 2011, 21:09

Varför vill man ha väggsändare fungerande i telldus center när de fungerar i SWK? Jo, därför att andra tredjepartsprogram hämtar sin data därifrån om de inte hämtar data som RAW (rådata). I mitt fall kan jag tex inte få in enheterna i EventGhost om de inte syns i telldus center. Jag tycker det är bökigt att få brytare att byta scenario i SWK (olika prioriteter på scenarior hitan/ditan), varför jag använder eventghost och ett plugin för tellstick duo som triggar kommandoradsverktyget för att byta scenario i SWK istället.
Helt Ok för mig att du vill köra via EventGhost. Men jag tycker det är enkelt att ta in brytare som datakällor och sen sätta olika scenarion via en regel i scenariot när man trycker på en Nexa brytare. Fast nu kör jag inte scenarion överhuvudtaget då jag tycker man tappar logiken. Men behoven kanske kommer när mitt system sväller.
Vad är det jag missat som EventGhost gör enklare (har inte kört EventGhost på över ett år) ?

Post Reply