Fråga ang scenario

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
nulf
2 stars
2 stars

Fråga ang scenario

Post by nulf » Wed 16 Mar 2011, 05:59

Hej
Jag försökt dimmra upp lampan i hallen när någon kommer hem, från 70% till 100% i fem minuter när datakällan blir 1 istället för 0.
Så jag skapade mitt första scenario och det funkar, nästan.
När datakällan blir 1 så lyser lampan 100% i fem min. och återgår sen till schemalagda 70%, men när datakällan förbli 1 så aktiveras scenariot igen efter en stund, vilket jag inte vill.
Kan man få scenariot att bara bli aktivt när datakällan växlar från 0 till 1 ?

Martin
Administrator
Administrator

Re: Fråga ang scenario

Post by Martin » Thu 17 Mar 2011, 21:33

Kan det vara så att du får flera "1:or" från din datakälla - en när du kommer hem och därefter ytterligare efterföljande "1:or" eftersom du är hemma?
Om det är så, så förlänger varje "1:a" scenariots giltighetstid med fem minuter, vilket gör att lampan i princip kommer att dimmas ner 5 minuter efter att du åkt hemifrån nästa gång.

Det finns i nuläget ingen möjlighet att säga att bara den första "1:an" ska aktivera scenariot och att efterföljande värden som samlas in inte ska förlänga scenariot.
Lägger dock in det på önskelistan...

Möjligt att det går att komma runt, men jag kan inte komma på något sätt just nu... :cry:
Martin | Switch King

nulf
2 stars
2 stars

Re: Fråga ang scenario

Post by nulf » Fri 18 Mar 2011, 15:39

Ja det verkar som att det nåt sånt som händer.
Så länge jag är hemma är ingången hög och scenariot triggas med jämna mellanrum, lampan dimrar upp och ner och upp igen osv.
Jag har satt SK till att läsa datakällan när filen ändras om det spelar nån roll.
Hade varit bra om man kunde starta scenariot med en puls när ingången går hög.

Post Reply