Gränssnitt för enheter

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
bunker
3 stars
3 stars

Gränssnitt för enheter

Post by bunker » Tue 15 Mar 2011, 22:05

Nu har jag använt Switch King i några månader och överlag är jag väldigt nöjd. Men...

Det är en sak som känns onödig och det är valet av gränssnittskomponenter för att välja läge för enskilda enheter.

I Switch King windows
Exempel 1 Switch King win.png
Används drop down komponenter som kräver 2 klick.

I Switch Kings Iphone-tillägg
Exempel 3 Switch King Iphone-tillägg.png
används en separat sida för att välja läge för varje enhet.

I Web-tillägget
Exempel 2 Switch King web.png
används ett överliggande "lager".

----

Gemensamt för samtliga är att för att ändra läge för en enhet krävs två klick/touch-tryck.
Jag tycker detta är onödigt och besvärande, speciellt när jag vill ändra flera enheter snabbt. Därför skulle vilja se förenklade eller alternativa gränssnitt.

Jag kommer med mer info om en stund eftersom max antal attachments i ett inlägg är 3 :-(
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

bunker
3 stars
3 stars

Re: Gränssnitt för enheter

Post by bunker » Tue 15 Mar 2011, 22:28

För enheter som bara stödjer av och på skulle jag kunna tänka mig att det kan se ut t.ex. så här i Switch King för Windows:
Exempel 4 Switch King win - buttons.png
För enheter som stödjer dimning skulle jag dessutom vilja se en trackbar/slider för att justera dimnivån, med siffervärden antingen på graderingen eller vid sidan av.
Exempel 5 Switch King win - TrackBar.png
---

För Webappen har jag funderat på två varianter som jag har på min "att-göra-nån-gång-om-lusten-faller-på-eller-behovet-blir-för-stort-lista"
Alt. 1. Under husritningen ha en tabell med alla enheter och knappar eller radioknappar.
Alt. 2. Låta det andra lagret komma upp när man håller muspekaren över enheten utan att behöva klicka.

Jag var på gång att göra detta i jan-feb men efter att jag inte fick igång web-utvecklingen i Visual Studio ordentligt, har jag lagt det på is. Det är inget kul när startsträckan är för lång och tar flera kvällar innan jag ens kan börja göra något konkret.

---

Jag har ingen tydlig idé för hur man kan göra det på iPhone-tillägget ännu, mest för att jag inte är så bekant med hur GUI-designen fungerar och vilka grafiska komponenter som finns tillgängliga.

---

Detta är inte på något sätt krav, snarare idéer till vad jag ser som förbättring.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

tomas
Administrator
Administrator

Re: Gränssnitt för enheter

Post by tomas » Wed 16 Mar 2011, 00:11

Tack för feedback!

När det gäller Windows-klienten så skulle man i princip kunna använda samma sätt att styra enheter som används för enhetsgrupper (med ikoner för schema, på, dim och av). Anledningen till att jag ändå valt att använda en dropdown-lista är:
- komponenten förmedlar också aktuellt läge i text för enheten (t ex Enligt schema). Själva På/Av-ikonen med tilläggsikon gör också det, men detta är en förstärkning av budskapet.
- när enhetens på/av-ikon följs av flera liknande ikoner kan det bli något förvirrande (för enhetsgrupper har ikonerna flyttats ut till höger för att hålla rent runt enhetens på/av-ikon)

Identiska ikoner för varje enhet (rad) skulle klottra ner interfacet en del.

Man skulle kunna tänka sig att lösa detta på något sätt genom att t ex bara tända upp ikonerna när muspekaren förs över det området (ungefär så som görs med listan idag). Får fundera på det...

iPhone/Android-app:
Ja, det skulle vara önskvärt att kunna styra direkt från huvudvyn, men har inte kommit på någon vettig lösning på detta.

När det gäller Webb-GUIt så finns det en hel del vi skulle vilja göra, inkl den tabell du nämner, men vi har inte haft möjlighet att prioritera detta bland allt annat som finns på listan.
Tomas | Switch King

Post Reply