Har ställt frågan till Nexa men inte fått något svar, kanske nån här vet om det är möjligt att göra följande.
Jag har uteslutande LCMR-1000 monterade bakom ina vägguttag och strömbrytare, jag har också PCR-2300 som är Nexas så kallade standby killer, ett grenuttag.
När strömmen gick i hela huset, så noterade jag att alla reläerna ställer sig i offläge vilket inte är ultimat, exempelvis grenuttaget med flera datorer, router mm som skall starta upp igen om strömmen går, jag har också elradiatorer i mitt förråd, dessa ställer sig alltså i offläge med, vilket definitivt inte skulle vara bra om strömmen dippade och man är bortrest en vecka med den kyla som nu är.
Min fundering är, går det att på något vis välja så att reläerna alltid startar i ett visst läge efter ett strömmfall, eller går det att ändra genom ett ingrepp?
Det man skulle vilja är att reläet återgår till det senaste läget efter ett eventuellt strömavbrott.
En lösning är att låta en dator med SW kopplat till ett uttag där det alltid är ström "ON" för att sedan slå på de reläer som anses som kritiska, men för mig så känns det aningen skakigt att ta till en sådan lösning, att förlita sig på en dator som skall slå på massvis med vitala funktioner i huset.
Jag är lite inne på att "kasta ut" alla nexareläer som jag använder inne i huset, och endast köra nexa för utomhus funktioner. Har kikat lite på Plugwise, nån som har testat deras produkter?
Nexa LCMR-1000 och PCR-2300, uppstartsläge
-
- 2 stars
-
- 2 stars
Re: Nexa LCMR-1000 och PCR-2300, uppstartsläge
Fick svar av Nexa nu. Alla deras produkter startar upp i läget off, efter ett strömavbrott, med undantaget ECMR-250 som dock kommer att ändras till "standarden" under året.
Kan vara bra att känna till.
Kan vara bra att känna till.
-
- 4 stars
SwitchKing kan synkronisera enheter periodiskt, förutsatt att SK servern själv inte sitter på ett NEXA uttag vill säga 
MVH Peter

MVH Peter
-
- 2 stars
Jo, men har (hade nu mera ) man nexa på vart enda uttag i huset så... och sen är det enligt mig inte speciellt smart att förlita sig på en enda dator för allt detta. Att köra två datorer för att få redundans, nja.Rhodin wrote:SwitchKing kan synkronisera enheter periodiskt, förutsatt att SK servern själv inte sitter på ett NEXA uttag vill säga
MVH Peter