Jag kommer att köpa och bygga ett system med konceptet Nexa & SK. Har sökt lite bland trådarna och har bara delvis fått svar men det har varit gamla trådar. Har samlat ihop mina frågor/påstående. Kan ni svara/bekräfta?

1) Ni rekommenderar köp av Telstick Duo. Dvs en enhet som kopplas med en USB sladd till routern. Då slipper datorn stå på dygnet runt (om routern alltid är på) Rätt?
2) Då har jag full manöverbarhet från en mobil även om datorn inte skulle vara på? (routern står alltid på hos oss)
3) Jag kan ha en app i min mobil och min hustru kan ha en app i sin mobil och vi kan var för sig styra systemet? (Jag behöver inte vara hemma om hon vill påverka en ljuskälla manuellt?)
4) Telstick Net. Den är fortfarande inte något alternativ?
5) Om internet ligger nere, kan man tända och släcka i huset utan att leta upp någon fjärrkontroll? Dvs bara använda de vanliga strömbrytarna?
6) Om det blir strömavbrott, ligger alla inställningar kvar?
7) Vårt hus är av betong och två våningar. Ska jag utgå ifrån att jag behöver signalförstärkare? De verkar bara kunna hantera en viss antal enheter med tanke på att de kräver lärning av både på och av för en ljuskälla.
8) Kan man påverka en ljuskälla helt manuellt? Om jag styr en belysningspunkt med en strömbrytare där jag har en inbyggd styrning i apparatdosan. Går det att tända/släcka ljuset genom att trycka på knappen?
9) Måste man leta upp en fjärrkontroll för att släcka tända om det inte går på annat sätt?
10) Fjärren verkar ha en max begränsning i antalet punkter som den hanterar. Blir det då en eller flera fjärrkontroller tillslut?
Har i dagsläget Telias (kassa) router men i samband med installation av fiber kommer den att bytas ut. Tips på router?
Många frågor men jag hoppas att någon vänlig och kunnig själ orkar med en förklaring. Jag mailade ungefär samma frågeställning direkt till skaparna men de ville att denna frågeställningen skulle gå via forumet.

Jag ligger i startgroparna men min fru är starkt skeptisk. Jag vill ha en bra start och planerar till att börja med bara att byta ut de vanliga timerna som finns lite var stans i huset. Vill inte att hon skall komma med "Vad var det jag sa....."
//Micke