Att komma igång från scratch?

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Minita
1 star
1 star

Att komma igång från scratch?

Post by Minita » Mon 24 Feb 2014, 07:53

Hej.
Jag kommer att köpa och bygga ett system med konceptet Nexa & SK. Har sökt lite bland trådarna och har bara delvis fått svar men det har varit gamla trådar. Har samlat ihop mina frågor/påstående. Kan ni svara/bekräfta? :help:

1) Ni rekommenderar köp av Telstick Duo. Dvs en enhet som kopplas med en USB sladd till routern. Då slipper datorn stå på dygnet runt (om routern alltid är på) Rätt?
2) Då har jag full manöverbarhet från en mobil även om datorn inte skulle vara på? (routern står alltid på hos oss)
3) Jag kan ha en app i min mobil och min hustru kan ha en app i sin mobil och vi kan var för sig styra systemet? (Jag behöver inte vara hemma om hon vill påverka en ljuskälla manuellt?)
4) Telstick Net. Den är fortfarande inte något alternativ?
5) Om internet ligger nere, kan man tända och släcka i huset utan att leta upp någon fjärrkontroll? Dvs bara använda de vanliga strömbrytarna?
6) Om det blir strömavbrott, ligger alla inställningar kvar?
7) Vårt hus är av betong och två våningar. Ska jag utgå ifrån att jag behöver signalförstärkare? De verkar bara kunna hantera en viss antal enheter med tanke på att de kräver lärning av både på och av för en ljuskälla.
8) Kan man påverka en ljuskälla helt manuellt? Om jag styr en belysningspunkt med en strömbrytare där jag har en inbyggd styrning i apparatdosan. Går det att tända/släcka ljuset genom att trycka på knappen?
9) Måste man leta upp en fjärrkontroll för att släcka tända om det inte går på annat sätt?
10) Fjärren verkar ha en max begränsning i antalet punkter som den hanterar. Blir det då en eller flera fjärrkontroller tillslut?

Har i dagsläget Telias (kassa) router men i samband med installation av fiber kommer den att bytas ut. Tips på router?

Många frågor men jag hoppas att någon vänlig och kunnig själ orkar med en förklaring. Jag mailade ungefär samma frågeställning direkt till skaparna men de ville att denna frågeställningen skulle gå via forumet. ;)

Jag ligger i startgroparna men min fru är starkt skeptisk. Jag vill ha en bra start och planerar till att börja med bara att byta ut de vanliga timerna som finns lite var stans i huset. Vill inte att hon skall komma med "Vad var det jag sa....."

//Micke

RealElwood
3 stars
3 stars

Re: Att komma igång från scratch?

Post by RealElwood » Mon 24 Feb 2014, 11:18

Minita wrote:Hej.
Jag kommer att köpa och bygga ett system med konceptet Nexa & SK. Har sökt lite bland trådarna och har bara delvis fått svar men det har varit gamla trådar. Har samlat ihop mina frågor/påstående. Kan ni svara/bekräfta? :help:

1) Ni rekommenderar köp av Telstick Duo. Dvs en enhet som kopplas med en USB sladd till routern. Då slipper datorn stå på dygnet runt (om routern alltid är på) Rätt?
Tellstick Duo kräver en dator som kör servern. Tellstick Net kopplas till router och sköts via molntjänst.
Minita wrote:2) Då har jag full manöverbarhet från en mobil även om datorn inte skulle vara på? (routern står alltid på hos oss)
Nej, se ovan
Minita wrote:3) Jag kan ha en app i min mobil och min hustru kan ha en app i sin mobil och vi kan var för sig styra systemet? (Jag behöver inte vara hemma om hon vill påverka en ljuskälla manuellt?)
Stämmer
Minita wrote:4) Telstick Net. Den är fortfarande inte något alternativ?
Vet ej
Minita wrote:5) Om internet ligger nere, kan man tända och släcka i huset utan att leta upp någon fjärrkontroll? Dvs bara använda de vanliga strömbrytarna?
Ja så länge du har en router hemma där du kommer åt datorn med server på. Har du satt brytare bakom knapparna som stödjer detta så går det bra.
Minita wrote:6) Om det blir strömavbrott, ligger alla inställningar kvar?
Ja
Minita wrote:7) Vårt hus är av betong och två våningar. Ska jag utgå ifrån att jag behöver signalförstärkare? De verkar bara kunna hantera en viss antal enheter med tanke på att de kräver lärning av både på och av för en ljuskälla.
Skiljer från fall till fall, det hjälper mycket med att laborera med placeringen av tellsticken.
Minita wrote:8) Kan man påverka en ljuskälla helt manuellt? Om jag styr en belysningspunkt med en strömbrytare där jag har en inbyggd styrning i apparatdosan. Går det att tända/släcka ljuset genom att trycka på knappen?
Ja, om brytaren har stöd för det.
Minita wrote:9) Måste man leta upp en fjärrkontroll för att släcka tända om det inte går på annat sätt?
Det går alltid att skruva ut lampan.
Minita wrote:10) Fjärren verkar ha en max begränsning i antalet punkter som den hanterar. Blir det då en eller flera fjärrkontroller tillslut?
Fjärrkontroll är en nödlösning/svärmorslösning i vårat hem. SK styr det mesta själv, ibland så styr vi den med telefonen, oftast med God nattläget så allt släcks.
Minita wrote:Har i dagsläget Telias (kassa) router men i samband med installation av fiber kommer den att bytas ut. Tips på router?

Många frågor men jag hoppas att någon vänlig och kunnig själ orkar med en förklaring. Jag mailade ungefär samma frågeställning direkt till skaparna men de ville att denna frågeställningen skulle gå via forumet. ;)

Jag ligger i startgroparna men min fru är starkt skeptisk. Jag vill ha en bra start och planerar till att börja med bara att byta ut de vanliga timerna som finns lite var stans i huset. Vill inte att hon skall komma med "Vad var det jag sa....."
SK har en hög WAF(wife acceptance factor). Hemma hos oss är det ingen som tänker på det längre, lampor tänds innan det blir för mörkt och släcks när man lägger sig. Men bygg inte ett för stort komplicerat system från början, låt det växa allt eftersom.

//Micke
Last edited by Martin on Mon 24 Feb 2014, 20:27, edited 1 time in total.
Reason: Bröt ut kommentarer :)

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 24 Feb 2014, 20:31

RealElwood wrote:Men bygg inte ett för stort komplicerat system från början, låt det växa allt eftersom.
Instämmer - börja enkelt, det är lätt att komplettera om behovet finns. Det ger dig också möjlighet att utvärdera gratisversionen av Switch King (stödjer upp till fem enheter) och andra programvaror för att se vad som passar bäst, och du får också känna på om du har problem med räckvidd och måste komplettera med en bättre antenn.

Det RealElwodd skriver om WAF är också viktigt - vi använder i princip aldrig fjärrkontrollerna - varken de fysiska eller apparna. Den stora vinsten med automation är ju att man ska koppla in det så att det blir sömlöst så att man aldrig behöver fundera. Det bästa systemet är det man inte tänker på :)
Martin | Switch King

Minita
1 star
1 star

Post by Minita » Tue 25 Feb 2014, 07:37

Bara för att det ska bli övertydligt. Köper jag Duo så kan jag använda Switch King MEN det kräver att datorn alltid är på?
Vad händer om datorn är avslagen? Då fungerar inte mina timers som jag har tänkt? Tänker exempelvis under längre frånvaro. Semestrar?

Köper jag däremot Net, så kan jag inte använda Switch King men då räcker det med att routern är på. Dock måste jag använda Nexas egen programvara som lär vara lite si och så med? :?:

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 25 Feb 2014, 22:13

Minita wrote:Köper jag Duo så kan jag använda Switch King MEN det kräver att datorn alltid är på?
I princip - ja. Det finns strömsparläge i Switch King som gör att Switch King kan ta ner datorn i viloläge.
Då tappar man dock en del funktionalitet - det krävs exempelvis att datorn är igång för att stickan ska kunna ta emot signaler vilket gör att du inte kan använda mottagardelen i stickan - enbart sändaren.
Minita wrote:Vad händer om datorn är avslagen? Då fungerar inte mina timers som jag har tänkt? Tänker exempelvis under längre frånvaro. Semestrar?
Om datorn är avslagen kommer inga signaler att skickas och timers inte att fungera.
Minita wrote:Köper jag däremot Net, så kan jag inte använda Switch King men då räcker det med att routern är på.
Det finns ett plugin till Switch King som gör att Tellstick .Net till viss del fungerar med Switch King. Detta plugin är dock utvecklat av en fristående utvecklare och vi ger inte support på detta.
Minita wrote:Dock måste jag använda Nexas egen programvara som lär vara lite si och så med?
Antar att du egentligen menar Telldus programvara och ja - det stämmer. Telldus programvara är alltid med i bilden och sköter dina timers.

De flesta användare som kör Switch King kör det med en dator som är på - antingen en server eller en liten, snål dator som drar några få W. Andra alternativ är Linux, där det exempelvis går att köra Switch King i vissa routrar (som har stöd för Mono-ramverket) eller Raspberry Pi (där det först de senaste månaderna har kommit igång).
Martin | Switch King

Minita
1 star
1 star

Post by Minita » Wed 26 Feb 2014, 13:45

Nexa Gateway?
Vilken funktion fyller denna?
Jag skulle vilja använda SK istället för Telldus men ha valfriheten att ha min dator avslagen. Routern står alltid på. Finns det någon lösning?

Om jag inte har datorn på hela tiden, använder TellStick duo, visst kan jag använda Telldus programvara och ändå få en vanlig timer till att fungera? Om jag har fattat det hela rätt, så möjliggör SK en avancerad styrning av hemmet där man kan blanda in en hel del parametrar och villkor vilket inte Telldus klarar av. Rätt?

Till att börja med så vill jag styra ett antal "vanliga" timers på ett bekvämt sätt. Gärna med hänsyn till solens upp och nergång. Har i dagsläget inga planer på att implementera husets värmesystem eller liknade men jag vill kunna ha min dator avstängd och ändå få basfunktionerna till att fungera.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 27 Feb 2014, 09:53

Minita wrote:Nexa Gateway?
Vilken funktion fyller denna?
Nexa Gateway är en fristående produkt.
http://www.nexa.se/NEXA-Gateway.htm
Minita wrote:Jag skulle vilja använda SK istället för Telldus men ha valfriheten att ha min dator avslagen. Routern står alltid på. Finns det någon lösning?
Nej. Inte i dagsläget (om du inte har en router som har stöd för Mono, vilket få routrar har idag).
Minita wrote:Om jag inte har datorn på hela tiden, använder TellStick duo, visst kan jag använda Telldus programvara och ändå få en vanlig timer till att fungera? Om jag har fattat det hela rätt, så möjliggör SK en avancerad styrning av hemmet där man kan blanda in en hel del parametrar och villkor vilket inte Telldus klarar av. Rätt?
Nej. En Duo kräver _alltid_ - med eller utan Switch King - att en dator är igång (eller i viloläge, där den väcks när det finns en schemalagd händelse)
Martin | Switch King

bruno71
1 star
1 star

Post by bruno71 » Thu 27 Feb 2014, 23:19

Jag kör sedan en månad tillbaks min Duo med Switch King i en Raspberry Pi, och det funkar jättebra. Fick googla en del för att få till det dock. Har gått i princip helt felfritt i några veckor nu. Rekommenderas om du orkar mecka med Linux.

Minita
1 star
1 star

Post by Minita » Fri 28 Feb 2014, 08:36

OK. Nu tror jag att jag har fått kläm på detta via Nexas support o Kjell & Co.

Alt 1
Om jag köper deras Gateway och kopplar den till min router (som alltid står på), då behöver jag inte förlita mig på att min dator är på. Styr allt med Nexas egen mjukvara mot deras server. Enligt supporten har de haft en del problem men dessa skall vara mer eller mindre avklarade. Källa: Joakim supporten Nexa

Alt 2.
Köper en Telldus Net och kopplar in den på min router enligt ovan. Nexas egen mjukvara supportar inte denna lösningen men då skulle jag kunna använda Telldus mjukvara. Fortfarande behöver jag inte ha min egen dator på. Källa: Personalen på Kjell & Co som hade denna lösningen.

Initialt så tänker jag inte ha några avancerade lösningar, utan bara byta ut mina traditionella timers. Synpunkter på ovanstående alternativ?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 03 Mar 2014, 20:31

Telldus Net har den stora fördelen med att du kan koppla in enheter från andra tillverkare. Nackdelen är att om du tappar din anslutning till Internet, eller om Telldus tjänst slutar att fungera, så kommer dina timers inte att gå igång.
Martin | Switch King

Post Reply