Allmänna frågor och synpunkter.
-
paalkr
- 1 star

Hei
Jeg har brukt Switch King i en måneds til til å kontrollere diverse enheter i huset. Foreløpig har jeg primært konsentrert meg om å kontrollere varmekabler og panelovner, basert på timperatur i rom og gulvoerflater. Jeg har brukt mye tid med tilpassing av gruppeskjemaer, og har etter hvert sett at jeg kunne ønske meg noen nye funksjoner i SK.
- Mulighet til å se historikken UTEN å se alt som blir sendt som konsekvens av autorepetering (jeg har satt autorepetering til 30 minutter).
- Mulighet til å se historikk pr enhet (også det uten oppføringene for autorepetering)
- Støtte for at enheter kan få status "som planlagt" basert på verdier fra sensorer. F eks vil jeg fjerne at et trykk på off på en lysbryter skal sette enheten tilbake til "som planlagt" i stedet for off
- Støtte for å bruke verdien fra en REST sensor som variabel i en regel. F eks vil jeg gjerne kunne sende inn verdien 22 til en REST sensor og bruke dette som terskelverdi i en regel. På den måten kan man styre
- temperaturen i et rom uten å måtte endre på reglene tilhørende et gruppeskjema.
- Enklere oversikt over gruppeskjemaer, og dermed enklere å redigere dem. Å velge open hele tiden virker litt klønete.
- Mulighet til å ha flere scenarioer på samtidig.
- Mulighet til å velge et scenario basert på regler og verdier fra sensorer
- Generelt synes jeg konseptet med scenarioer er litt lite anvendbart, og burde egentlig fungert på samme måten som et gruppeskjema.
Samlingen med sensorer begynner å bli komplett for temperatur. Det er fremdeles et par rom som mangler...
Devices.png
mvh
PK
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
Martin
- Administrator

Hej Paalkr,
Tack för dina synpunkter.
Historik per enhet känns som en relativt enkel sak att hantera i framtiden, och vi vill också gärna ha en historik som innehåller information om _varför_ ett visst kommando skickats - om det beror på en regel (och isf vilken regel).
Vi är också medvetna om att scenariohanteringen skulle behöva förbättras.
När det gäller "Støtte for å bruke verdien fra en REST sensor som variabel i en regel." är jag inte riktigt med på vad du menar. Menar du att du söker ett enkelt sätt att via (exempelvis) REST förändra värdet som en viss regel är knuten till?
Att du via REST vill kunna ändra regeln på ditt gruppschema från "< 21 grader" till "< 22 grader"?
Martin | Switch King
-
paalkr
- 1 star

Martin wrote:Hej Paalkr,
Att du via REST vill kunna ändra regeln på ditt gruppschema från "< 21 grader" till "< 22 grader"?
Hei
Takk for tilbakemeldingen. Ja, det er nettopp det jeg kunne ønske meg. At jeg f eks sender inn
http://foo.bar/datasources/13/addvalue?value=22
og på den måten endrer en regel som f.eks "[temp] stue < REST13.value"
Jeg kunne også godt tenke meg en mulighet til å automatisk sette en enhet til "skjemastyr", når den egentlig settes til Off via en ekstern fjernkontroll som er mappet mot devicen i teldus center. På denne måten kan automatikken opprettholdes selv om kona skrur av en enhet via en mappet veggbryter. Vet ikke om jeg forklarer meg på en måte som er forståelig, du får spørre hvis du ikke skjønner
Uansett, takk for en bra app! Jeg får til nesten alt jeg vil med Switch King
mvh
PK