Windows 8 konfiguration
-
- 1 star
Windows 8 konfiguration
Hej,
Tänkte dela med mig av ett för mig oväntat problem och dess lösning. Jag valde att uppgradera till Windows 8 (vilket jag för övrigt avråder ifrån) och fick problem att få igång Windows klienten. Jag kör min Switchking server på en WHS och på grund av dess mjukvara använder jag port 8800. När SK WIndowsklienten vägrade koppla upp sig mot servern via port 8800 utgick jag från att Windows 8 brandväggen spärrade port 8800. Testade ett otal kombinationer innan jag av oklar anledning testade default porten 8080. Till min förvåning hoppade allt igång och klienten konfigurerade upp sig automatiskt med port 8800! Svaret på frågan om jag tagit amfetamin eller är full är Nej.
Med vänlig hälsning Lars
Tänkte dela med mig av ett för mig oväntat problem och dess lösning. Jag valde att uppgradera till Windows 8 (vilket jag för övrigt avråder ifrån) och fick problem att få igång Windows klienten. Jag kör min Switchking server på en WHS och på grund av dess mjukvara använder jag port 8800. När SK WIndowsklienten vägrade koppla upp sig mot servern via port 8800 utgick jag från att Windows 8 brandväggen spärrade port 8800. Testade ett otal kombinationer innan jag av oklar anledning testade default porten 8080. Till min förvåning hoppade allt igång och klienten konfigurerade upp sig automatiskt med port 8800! Svaret på frågan om jag tagit amfetamin eller är full är Nej.
Med vänlig hälsning Lars
-
- 3 stars
Re: Windows 8 konfiguration
Jag kör windows 8 fast på port 8010 utan problem...
/Kjellberg
/Kjellberg
Tellstick duo, Switchking, Abell Security, EMC, WMR200.
Synology DS716+II
http://bote.se:8080 Powerd by EMC
http://bote.se/vader (WMR200) powerd by Cumulus MX
Synology DS716+II
http://bote.se:8080 Powerd by EMC
http://bote.se/vader (WMR200) powerd by Cumulus MX
-
- 1 star
Hade samma problem, trots att jag hade tillåtet switchking server+klient i brandväggen så ville det sig inte, så jag fick öppna upp 8800 och 8082 (8080 är upptaget) i windows brandvägg för att få fart på det hela. Don't ask me why, aldrig haft det problemet tidigare :s Windows 8.1
-
- 3 stars
Även jag råkade uppgradera till W8.1 från W8, nu stoppas alla Switch King tjänsterna så fort de startas.
Vad beror detta på?
Vad beror detta på?
-
- Administrator
Titta i Windows loggbok i första hand och i Switch Kings loggfil i andra hand.
Om tjänsterna stoppas _direkt_ efter start så hinner Switch King aldrig skriva sina egna loggar och felet finns att hämta i Windows loggbok.
Om tjänsterna stoppas _direkt_ efter start så hinner Switch King aldrig skriva sina egna loggar och felet finns att hämta i Windows loggbok.
Martin | Switch King
-
- 1 star
Jag är precis i startartagen av att automatisera mitt hem 
Jag är i grunden en Mac-kille men har fått tänka i andra banor nu när jag ska installera Tellstick Duo och Switch King i mitt hem, så min tanke är att skaffa en Intel NUC DCCP847DYE, det är en nätt liten dator som jag tänkte driva allt med, men nu till den egentliga frågan:
Ska jag skaffa ett Windows 7 eller 8 eller rent av Linux? (Har dock ingen erfarenhet av Linux eller Windows 8). Eller har ni någon annan lösning så är det hög tid att berätta innan allt köps in

Jag är i grunden en Mac-kille men har fått tänka i andra banor nu när jag ska installera Tellstick Duo och Switch King i mitt hem, så min tanke är att skaffa en Intel NUC DCCP847DYE, det är en nätt liten dator som jag tänkte driva allt med, men nu till den egentliga frågan:
Ska jag skaffa ett Windows 7 eller 8 eller rent av Linux? (Har dock ingen erfarenhet av Linux eller Windows 8). Eller har ni någon annan lösning så är det hög tid att berätta innan allt köps in

-
- Administrator
Windows-version spelar ingen roll för Switch Kings del. Det är fler steg och kräver en större insats att få Switch King att rulla ordentligt på Linux beroende på Mono-ramverkets funktion på olika distributioner (och versioner av själva ramverket).
Ambitionen är att kommande version av Switch King ska vara mer Linux-anpassat när det gäller själva servern.
Ambitionen är att kommande version av Switch King ska vara mer Linux-anpassat när det gäller själva servern.
Martin | Switch King
-
- 1 star
Ok, då blir det W8.
Tack för svaret.
Tack för svaret.