Sk och framtiden?

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Martin75a
3 stars
3 stars

Sk och framtiden?

Post by Martin75a » Wed 04 Dec 2013, 18:13

Sitter just nu vid ett vägval att jag troligen kommer att gå över till z-wave pga. mer tillförlitliga produkter då de har dubbelriktad kommunikation. Det som talar emot detta är att jag har kört SK sedan första släpta versionen och är mycket nöjd med hur det är uppbyggt och hur det fungerar. Genom åren så har jag byggt på med fler och fler saker och nu styr jag hela huset via SK där väldigt mycket hanteras av regler och scenarion osv. Använder även en hel del plugins för att få saker gjorda som jag vill. Även forumet och de trevliga utvecklarna Tomas och Martin som gladeligen hjälpt till när man kört fast och löst saker som man velat ha hanterat på ett annat sätt är ju en stor del av varför man håller på men detta. Bara därför är det tveksamt om det är värt att byta system. :?

Jag styr som sagt redan nu en hel del saker via plugins till och från SK via bla. Eventghost. så kan jag styra XBMC, (Global cache) Irule, mm. Dock blir väldigt mycket konf. och det jag igentligen önskar är att få bort beroendet helt av vilket eller vilka märken man använder.

Ett förslag är om det istället går att bygga in stöd för (Virtuela enheter). Man skapar en enhet i SK men istället för att välja märken Nexa osv. så väljer man att SK ska skicka en HTTP request / json request som man skriver in på den virtuela enheten). På det sättet skulle man kunna styra mycket fler saker och även konfigurationen skulle kunna bli mycket lättare då man slipper göra vissa saker via omvägar.
Kanske är ganska ensam om ovan men jag tror att intresset för SK skulle öka ännu mer då SK redan nu har funktioner som man önskar andra programvaror också hade.

Jag vet att ni gör detta på er fritid och SK är redan nu väldigt billigt och ni skulle kanske kunna ha en (pro license) som låser upp detta för de som är intresserade.

Tittade lite i er roadmap men såg inte att ovan fanns med.
Så frågan är. Finns det planer på detta och isåfall vilken tidsplan?

Tack för ett oerhört bra program. :clap:

mvh
Martin

Martin
Administrator
Administrator

Re: Sk och framtiden?

Post by Martin » Wed 11 Dec 2013, 08:41

Hej Martin,
Tack för den positiva kritiken - det är alltid kul med positiv återkoppling!

En viktig tanke med Switch King v4 är just att öppna för möjligheterna att lägga till stöd för annan typ av hårdvara. Hårdvaran kan exempelvis vara Tellstick, RFXCom, ZWave eller "virtuell hårdvara" vilket skulle kunna motsvara dina virtuella enheter.
Ett annat mål är att - om möjligt - få in Switch King på Raspberry Pi (eller liknande plattform) där Mono finns tillgängligt i en stabil version.

Vi (Tomas och Martin) har ett fortsatt stort engagemang knutet till Switch King men under den senaste tiden har arbete och familj varit det som vi har stått i allra allra främsta rummet. Utvecklingen och förvaltningen av Switch King har dock aldrig stått stilla. Det finns ett mycket stort antal timmar som lagts ner på nästa version men detta arbete syns hittills inte till i form av någon ny version. När i tiden en ny "stor" version kan släppas vågar vi av naturliga skäl inte lova.

En första version av v4 kommer dock med största sannolikhet inte ge dig stöd för ZWave, men däremot - som sagt - öppna upp för att lägga till stöd på ett betydligt enklare sätt än vad vi idag kan göra i Switch King.
Om du idag använder Switch King med t ex TellStick Duo är målet alltså att du i framtiden ska kunna behålla den hårdvara du använder idag och parallellt bygga ut den med ny hårdvara som t ex ZWave.

Mvh
Martin & Tomas
Martin | Switch King

Martin75a
3 stars
3 stars

Post by Martin75a » Wed 11 Dec 2013, 20:16

Hej,

Tackar för den informationen och det glädjer mig att höra. :D Självklart är familjen alltid det som ska komma först.
Men så klart ser jag fram emot nya versioner. :D :wave:

mvh
Martin

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Wed 01 Jan 2014, 14:44

Sitter i precis samma situation som Martin75a, att jag vill börja byta ut delar av mitt system mot Z-wave men tvekar för att det inte funkar i SwitchKing...

Så intresse finns från oss användare, fast även jag har förståelse för att familj och arbete går före SwitchKing.

Kjellberg
3 stars
3 stars

Post by Kjellberg » Wed 01 Jan 2014, 15:20

Samma här....
Tellstick duo, Switchking, Abell Security, EMC, WMR200.
Synology DS716+II
http://bote.se:8080 Powerd by EMC
http://bote.se/vader (WMR200) powerd by Cumulus MX

kristoffer123
1 star
1 star

Post by kristoffer123 » Thu 02 Jan 2014, 09:18

+1

datagutten
2 stars
2 stars

Post by datagutten » Sun 05 Jan 2014, 20:56

Jeg har brukt alt for mye penger på nexautstyr til at det er aktuelt å bytte det ut, men sammen med eventghost gjør switchking nytten for meg.
Jeg ser behovet for toveiskommunikasjon, men jeg prøver å ha en regel om at all styring skal gå via switchking, slik at ingen endringer gjøres uten at switchking vet det.
I verste fall går det an å la en bryter styre en enhet direkte, men bruke eventghost til å ta i mot kommandoen og sende en device on/off fake til switchking.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 06 Jan 2014, 09:58

En av tankarna med att ge stöd för ytterligare hårdvara i Switch King är att man ska kunna blanda enheter som använder olika protokoll - exempelvis vore det trevligt att ha möjligheten att blanda Nexa med ZWave. Det ger möjligheten att köpa billigare brytare i de fall där kraven är lägre (eller där man aldrig upplever täckningsproblem och signalen alltid går fram) och dyrare brytare i de fall där man vill ha en högre säkerhet genom att få en bekräftelse på brytarens läge.

Jag har själv 30-40 enheter av Nexa-typ i mitt system. Jag har bra täckning och upplever i princip aldrig problem med att enheter inte tänds eller släcks när de ska men om det hade varit så så hade det för de allra flesta enheter i ärlighetens namn inte spelat någon större roll om signalen inte gått fram (exempelvis "mysbelysning") medan det i andra fall ingen känns betydligt viktigare.

Att byta ut alla dessa 30-40 enheter mot ZWave skulle för egen del inte vara ekonomiskt försvarbart men att kunna välja ut vissa enheter som man "säkrar upp" genom att köra dem på exempelvis ZWave vore så klart en bra lösning för mig :)
Martin | Switch King

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Mon 06 Jan 2014, 10:53

Martin har så klart helt rätt.

Jag har behov av en *cocktail blandning* men med individuella ingredienser: Nexa, Anslut, NoName, Oregon, Rubicson, UPM, OneWire, Z-Wave, info och larm till iPhone, Elero markiser, Verisure alarm mm.

Jag planerar inte heller att byta ut dom billigare rf prylarna mot z-wave av samma skäl som Martin. Möjligen att en betydligt förbättrad prisbild på Z-Wave skulle kunna påskynda en uppgradering (för Z-Wave måste trots allt anses vara en uppgradering).

Just nu består därför mitt system av en mixad kombination av EventGhost, SwitchKing och några raspberry pi's (för z-wave och one wire).

Självfallet blir det lite knöligare att konfigurera upp till 3-4 system och att ändra om nya funktioner behövs. Dock är det för det mesta 'set and forget'

mvh Walter

Post Reply