Hei!
Jeg har ett kott(spiskammer/lite rom) hvor jeg ønsker stabil temperatur. Jeg har en nexa bryter, en vifteovn og en temperaturmåler.
Jeg har fått koblet opp via ett gruppeskjema, og vifta slår seg av og etter temperaturen. Problemet er at rommet varmer seg for raskt opp. Jeg tror terrmometeret sender signal 1 gang i minuttet, og hvis jeg er uheldig misser SK ett 'pulsslag'. Dermed har vifta stått på i to minutter, og temperaturen er alt for høy.
Det er en option for at ett skjema skal være 'fulfilled' i x antall minutter. Er det noe som kan settes opp sånn at vifta f.eks går i 30 sek, pause i 1 minutt, sjekker temperaturen, hvis for lav=30 nye sekunder, ny pause osv.?
Stoppe oppvarmingen av ett rom på tid eller temperatur
-
- 2 stars
-
- 2 stars
Re: Stoppe oppvarmingen av ett rom på tid eller temperatur
For å vise hva jeg mener:

SOm man ser, blir toppene på temperaturen veldig høye.
En annen ting er at SW mottar temperaturer nesten 2 ganger i minuttet, men når oppvarmingen er i gang, mister den kontakten med termometeret og får signal i beste fall en gang i minuttet, noen ganger bare annet hvert minutt. Det resulterer i noen peaker som er virkelig uønskelig.

SOm man ser, blir toppene på temperaturen veldig høye.
En annen ting er at SW mottar temperaturer nesten 2 ganger i minuttet, men når oppvarmingen er i gang, mister den kontakten med termometeret og får signal i beste fall en gang i minuttet, noen ganger bare annet hvert minutt. Det resulterer i noen peaker som er virkelig uønskelig.
-
- 1 star
Hva med å bytte ut vifteovnen med en liten panelovn eller en varmekilde som ikke varmer opp like raskt? Hvis du i tillegg har en egen termostat på panelovnen, kan du sette denne på en "øvre grense" slik at du ikke risikerer at det blir aaaalt for varmt ved eventuelle sensorfeil.
-
- Administrator
Du bör också kunna ange att datakällan har en förfallotid på 2-3 minuter och därefter sätta ett "felvärde" för datakällan som motsvarar ett tal något över din högre gräns - då tror Switch King att det är för varmt om signalen inte når fram och slår av radiatorn.
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Nå har jeg prøvd med ett par typer panelovner. Det er ett par problemer jeg støter på:
La oss si jeg ønsker 20C i rommet.
1. Når temperaturen er synkende og passerer 20C skrur SW ovnen på. Problemet med panelovner er at det tar lang tid for å få opp varmen i de, så temperaturen fortsetter å synke en stund før den begynner å stige.
2. Når temperaturen har begynt å stige, slår SW av ovnen når temp passerer 20C. Problemet da er at det har akkumulert seg så mye varme i ovnen at temperaturen fortsetter å stige lenge etterpå.
Det er mulig en vifteovn med veldig liten effekt kan løse det. Evt en eller annen for for pulskontroll fra SW som gjør starter ovnen i f.eks 1 minutt når temperaturen synker og passerer 21C.
SW er veldig bra på lys, men føler det mangler en god del på temperaturstyring.
La oss si jeg ønsker 20C i rommet.
1. Når temperaturen er synkende og passerer 20C skrur SW ovnen på. Problemet med panelovner er at det tar lang tid for å få opp varmen i de, så temperaturen fortsetter å synke en stund før den begynner å stige.
2. Når temperaturen har begynt å stige, slår SW av ovnen når temp passerer 20C. Problemet da er at det har akkumulert seg så mye varme i ovnen at temperaturen fortsetter å stige lenge etterpå.
Det er mulig en vifteovn med veldig liten effekt kan løse det. Evt en eller annen for for pulskontroll fra SW som gjør starter ovnen i f.eks 1 minutt når temperaturen synker og passerer 21C.
SW er veldig bra på lys, men føler det mangler en god del på temperaturstyring.
-
- 2 stars
Jeg satte förfallotid til 2 minutter og feilverdi=24:

-
- 2 stars
Temperaturer er en rar ting
Jeg har skiftet ut til en vifteovn med lav effekt (kupevarmer) og dette skjer da:

Toppene forsvinner jo naturlig nok siden SW får mere tid til å hente data, men bunnene forsvinner også tildels.
Grunnen tror jeg er at det nå er kortere tid mellom intervallene, og ved høye topper akselererer temperaturen nedover når den nærmer seg oppvarmingsgrensen.

Jeg har skiftet ut til en vifteovn med lav effekt (kupevarmer) og dette skjer da:

Toppene forsvinner jo naturlig nok siden SW får mere tid til å hente data, men bunnene forsvinner også tildels.
Grunnen tror jeg er at det nå er kortere tid mellom intervallene, og ved høye topper akselererer temperaturen nedover når den nærmer seg oppvarmingsgrensen.