iOS app

Supportfrågor för Android och iOS
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Tändarn
1 star
1 star
Posts: 14
Joined: Sat 08 Oct 2011, 17:11

iOS app

Post by Tändarn » Thu 15 Nov 2012, 20:54

Hej!
Jag har problem med att uppkopplingen mellan iphonen/ipaden till servern ofta visar felmeddelandet: Fel vid hämtning begäran nådde en maxtidgräns. Jag upplever att detta har blivit värre sedan jag installerat nyaste versionen av servern och appen. Det kan röra sig om flera minuter innan man får kontakt. Har för övrigt inga plugins installerade som anv rest.
Hoppas att någon vänlig skäl kan hjälpa mig med detta.

Mvh
Patrik

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: iOS app

Post by Martin » Thu 15 Nov 2012, 21:59

Du skriver inte om du använder Live eller om du går direkt mot servern.
Live kan ibland vara segt om många använder det samtidigt.

En källa till problem kan vara trilskande datakällor. Inspektera gärna loggen för att se om det finns några varningar där.

(flyttad till rätt kategori)
Martin | Switch King

svartöra
3 stars
3 stars
Posts: 70
Joined: Sun 20 Nov 2011, 00:38

Re: iOS app

Post by svartöra » Thu 15 Nov 2012, 22:45

Jag har också sett detta allt oftare på paddan och tror att det i mitt fall är samma sak som här: viewtopic.php?p=7759 - alltså att SK är ineffektivt när databasen lagrar för många värden.
Server 3.2.1.0 (databas 2.5.5) på Win7; klient 3.1.0.0

joakim99
1 star
1 star
Posts: 9
Joined: Mon 14 Nov 2011, 20:39

Re: iOS app

Post by joakim99 » Fri 16 Nov 2012, 09:08

Jag har samma problem med att maxtiden nås. Jag kör direkt mot servern. Felet har uppkommit sista veckan, när jag körde med förra versionen av ios-appen fungerade allt bra.

Dock har jag inte detta problem hela tiden utan det kommer och går.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: iOS app

Post by Martin » Fri 16 Nov 2012, 09:23

Detta har nog inget med iOS-appen att göra egentligen. Det är bara ett anrop som är tillagt i iOS-appen i den senaste versionen. Annars är det identiskt med tidigare versioner.
Det är snarare så att flaskhalsen ligger i servern som av någon anledning inte svarar inom angiven tid.

De enda tillfällen då vi sett att detta kan uppstå är appen är kopplad direkt mot servern utan att gå via Live är när det antingen är plugin med i bilden, när Telldus Center är igång eller när datakällor får timeout vid insamling.
Det skulle möjligtvis kunna ha med betadrivrutinen från Telldus att göra då man har justerat timeouter i denna och att vi har fått "heads up" om att det kan vara bieffekter med betadrivrutinen.

En del av dessa problem återspeglas som sagt i loggen på servern, så första instans är att kontrollera där.
Martin | Switch King

Tändarn
1 star
1 star
Posts: 14
Joined: Sat 08 Oct 2011, 17:11

iOS app

Post by Tändarn » Fri 16 Nov 2012, 11:50

Går direkt mot servern. Har även problemet som jag läste i en annan del i forumet att serveranslutning = mycket långsam.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests