Systemläge - regler?

Kommentarer, hjälp och tips angående betatest av Windows-versionen av Switch King (v3.0)
Locked
mesomorf
3 stars
3 stars
Posts: 70
Joined: Sat 11 Jun 2011, 19:31

Systemläge - regler?

Post by mesomorf » Wed 29 Aug 2012, 20:51

Spännande med Systemläget som används i tex Hemma / Borta samanhang.... fast jag vet inte hur det kan fungera i ett (fullt) automatiserat hem.

Alltså, jag och flickvännen har ett Taskerskript i Mobiltelefonerna som sätter datakällorna "Johan hemma" och Elisabeth hemma" till Ja/Nej värden beroende på om vi har kontakt med wifinätet.
Detta är alltså tänkt att kunna användas i en regel som sedan släcker/tänder de lampor jag vill.

Så systemläge Borta skulle se ut som:
"Johan hemma" = Nej OCH "Elisabeth hemma" = Nej
RESULTATAT= Släck samtliga lampor (som ingår i "Borta" läget)


och systemläge Hemma skulle se ut som:
"Johan hemma" = Ja ELLER "Elisabeth hemma" = Ja
RESULTATAT= Tänd samtliga lampor (som ingår i "Hemma" läget)

..men ser inte hur det är möjligt så som Systemläget är utformat i dagsläget.
..bara jag som inte fattar kanske?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Systemläge - regler?

Post by Martin » Wed 29 Aug 2012, 21:54

Martin | Switch King

mesomorf
3 stars
3 stars
Posts: 70
Joined: Sat 11 Jun 2011, 19:31

Re: Systemläge - regler?

Post by mesomorf » Wed 29 Aug 2012, 21:59

Tack martin.
Då får jag vänta på detta tillsvidare (bra att det finns i er Roadmap iaf).

mesomorf
3 stars
3 stars
Posts: 70
Joined: Sat 11 Jun 2011, 19:31

Re: Systemläge - regler?

Post by mesomorf » Wed 29 Aug 2012, 22:06

... kan tillägga för de som är singlar så funkar det ju redan (kan ju aktivera Borta läget över http/REST).. men inte för oss som behöver OCH/ELLER regler eftersom vi inte kommer å går samtidigt

..nåja.. jag kommer nog skriva en guide om något som läser utvalda REST värden, utvärderar, skickar tillbaka resultat.. kan ju inte vara så märkvärdigt :)

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Systemläge - regler?

Post by Martin » Wed 29 Aug 2012, 22:46

Vi var medvetna om att detta önskemål skulle komma som ett brev på posten, men det är redan en hel del ny logik med i 3.0 så vi valde att ta detta stegvis.
Martin | Switch King

mesomorf
3 stars
3 stars
Posts: 70
Joined: Sat 11 Jun 2011, 19:31

Re: Systemläge - regler?

Post by mesomorf » Wed 29 Aug 2012, 22:53

Ni har gjort ett bra jobb, v3.0 är stabil på min server. Ska väl börja leta buggar snart :)

Ang REST: möjligt att plocka ur "LastValue" från url? Startar väl med: "http://localhost:8800/datasources/<ID>".... och något mer?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Systemläge - regler?

Post by Martin » Wed 29 Aug 2012, 22:58

Finns enbart möjlighet att komma åt LastValue via XPath eller liknande - inte med direkt anrop.
Martin | Switch King

mesomorf
3 stars
3 stars
Posts: 70
Joined: Sat 11 Jun 2011, 19:31

Re: Systemläge - regler?

Post by mesomorf » Thu 30 Aug 2012, 00:11

Ok
Testade att göra en Trigger i databasen som växlar värde på cellerna "ScheduleModesActive" i ScheduleModes tbl när mina två datakällor som ska jämföras (i "DataSourceValueMappings") har de kombinerade värden som ska ge "trigga".
...men verkar inte som SK reagerar på att man ändrar Systemläget inifrån databasen (inte förvånad iofs) ... är det något som är möjligt?

Martin, ge (eventuellt) ett kort svar bara. Du behöver inte lägga större vikt på mina påhitt.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Systemläge - regler?

Post by Martin » Thu 30 Aug 2012, 06:33

Switch King lagrar data som används för regler, scheman etc direkt i minnet. Det är bara då något händer som påverkar just Schedule Mode som gör att Switch King går in och läser om värden från databasen, eller sparar ner information till databasen.

I teorin bör du kunna använda triggern, men då måste man stänga av cachning för ScheduleMode-delarna så att dessa läses upp hela tiden. Eftersom man då tar en genväg kommer man dock inte att kunna se spår av detta i klienten direkt eftersom själva detekteringen av förändring av Schedule Mode görs i ett lager ovanför databasen. Det kan nog få andra sidoeffekter också så det är nog ingen bra väg att gå, tyvärr.
Martin | Switch King

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests