Rapport av test.

Kommentarer, hjälp och tips angående betatest av Linux-versionen av Switch King (v2.0)
Locked
KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Rapport av test.

Post by KungenAvPeking » Mon 12 Dec 2011, 19:24

Okej, kan ju börja med vilken uppställning jag har:

ThinClient, HP T55XX (733-800 Mhz)
Ram 256-512
2.5" IDE HD på 30-60Gig (en burk med 2.1 Gig som kör föregående versioner av programmen)

Linux Ubuntu 10.04.3 Server (Sv)
OWFS 2.8p13
Telldus-core 2.1.0
SwitchKing 2.0

Kan ju säga att det började bra med installationerna av alla program, först en ren installation av Ubuntu, följt av OWFS och test av att det funkade som det skulle. Slet ur 1-wire pinnen och satte tillbaka i testriggen (den med 2.1 Gig HDn).
Fortsatte med Telldus-core, enligt instruktionerna på Telldus hemsida, funkade fint.
La till Badgerports i Sources.list för att få in Mono 2.10.5, inga problem med det.
Sist men viktigast(!), in med betan av SwitchKing, in med Databasen från Windows versionen som jag kört innan på samma burk... Klockrent, det funkade direkt (förutom att Telldus "test enhet" låg i vägen o slog ut styrningen på en annan enhet (ingen licens på den burken) men det var ju bara att gå in med Windowsklienten och ta bort enheten och tala om för SwitchKing att den skulle ta över styrningen av enheten)
Allt var frid och fröjd på den burken och under tiden hade jag gjort samma installation på en liknande burk som ska ut till våran sommarstuga, när den är färdigtestad och stabil.

Eftersom jag hade problem med stabiliteten på SwitchKing's förra version, testade jag över natten och allt var stabilt.
Nästa förmiddag plockade jag ihop burken och trampade över till brorsan, som bor på granngården (75m).
Kopplar in hans Tellstick, 1-wire, tangentbord och skärm.
Vid uppstart hinner det inte ens till inloggningen innan burken låser sig totalt!

Fattade inget, tänkte att det var tangentbordet som var trasigt (kan göra så datorn låser sig, jag vet), så in med ett annat och starta om med knappen på burken...
Samma! Okej, båda tgb var PS2, kan det vara det? In med ett USB tgb...
Samma! Hmmm... Tänker efter för mig själv... På kvällen hade jag inga problem.

Vad skilljer mer än skärmen? Jo, jag hade ju inte testat att köra 1-wire OCH Tellsticken samtidigt...
Slet ur Tellsticken, funkade. Satte i Tellsticken (med datorn igång), låste sig.
Slet ur 1-wire, startade om, funkade. Satte i 1-wire, låste sig.

Okej, felsökningen fortsatte med att stänga av autostart av SwitchKing, för att utesluta det.
Samma sak.
Fortsatte med att stänga av OWFS och då började det likna något...
På kvällen gjorde jag samma sak med den andra burken och den reagerade likadant!

Slutsats - Telldus-core (telldusd) och OWFS lirar INTE ihop!
Tyvärr är jag lite smått beroende av 1-wire för att ha nytta av SwitchKing, men samma sak gäller ju Telldus-core.
Jaja, det är ju påvisat att det inte hade med SwitchKing att göra, så det är lite utanför ämnet här.

Har nu kört vidare med SwitchKing, utan OWFS för att se hur programmet funkar och kan konstatera att det funkar i regel bra. Det enda problem jag har stött på, är att om man ligger inloggad med Win-klienten så kraschar programmet med jämna mellanrum, efter ca 1-2 timmar om man bara är inloggad, snabbare om man sitter och ändrar i scheman eller bara kollar runt lite.

Testade att ligga och kolla med Androidklienten flera timmar, inga problem.

En liten lapp på hålet med att det krashar, har jag fixat med ett cron-jobb, som ligger och kollar en gång per minut, om servern är igång - gör inget, om servern inte är igång, starta om den!
Ligger och kollar två datakällor var 5:e minut, tyvärr funkar dom inte (OWFS) ska lägga in en till, som kollar mot min Win-server, där 1-wire funkar.
Ska även testa att ligga inne med Win-klienten lite i kväll, för att se att cron-jobbet funkar som det är tänkt...

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Rapport av test.

Post by Martin » Mon 12 Dec 2011, 19:36

Toppenrapport! Verkar som om du har spenderat ett tag med felsökning dock :shock:
Felet med krasch efter ett par timmar är förhoppningsvis fixat i nästa uppstegning av Mono-version men det känns som om den fixen bör komma och hinna bekräftas att den löser problemet med krasch innan den släpps skarpt...
Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Rapport av test.

Post by KungenAvPeking » Mon 12 Dec 2011, 20:07

Tyvärr verkar det inte som mitt cron-jobb riktigt löser problemet heller... :(

Har ställt en lampa som tänds och släcks med 1 minut mellan varje ändring och den står och lyser sedan en stund tillbaka...
Win-klienten försöker återupprätta kontakten med servern, men utan att lyckas...

Dock kommer jag fortfarande åt servern via SSH, så nätet funkar.
Ska starta om SwitchKing manuellt och se hur länge det håller, med Win-klienten inne...

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Rapport av test.

Post by Martin » Mon 12 Dec 2011, 21:05

Kolla gärna loggarna för Switch King för att se om det syns ngt där...
Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Rapport av test.

Post by KungenAvPeking » Mon 12 Dec 2011, 22:45

Tyvärr inget vettigt där, den kraschade mitt i sändning av kommando till Tellsticken:

Code: Select all

{BusinessAccess - Scenarios} --<Warning> -- 2011-12-12 19:43:56 -- Recursive scenario schedulation has reached it's maximum depth. Maximum depth is 10.
{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2011-12-12 19:43:57 -- Device with id 5, name Värme, native id 1 and code 1298:7 has a nonmatching state.
{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2011-12-12 19:43:58 -- Device with id 5, name Värme, native id 1 and code 1298:7 is being turned on. Method used is TellStickWrapper.
{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2011-12-12 19:43:59 -- Device with id 5, name Värme, native id 1 and code 1298:7 is being turned on. Method used is TellStickWrapper.
{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2011-12-12 19:44:01 -- Device with id 5, name Värme, native id 1 and code 1298:7 is being turned on. Method used is TellStickWrapper.
{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2011-12-12 19:44:03 -- Device with id 5, name Värme, native id 1 and code 1298:7 is being turned on. Method used is TellStickWrapper.
{BusinessAccessDataCollection - FileSystemWatcher} --<Warning> -- 2011-12-12 19:44:05 -- Did not find any matching FileSystemWatchers for datasource with id 3.
{BusinessAccessDataCollection - FileSystemWatcher} --<Warning> -- 2011-12-12 19:44:05 -- Request was made to create a FileSystemWatcher for the datasource with id 3, name InneKökStugan but the address file:///var/www/InneK/sensor does not match criterias.
{BusinessAccessDataCollection - FileSystemWatcher} --<Warning> -- 2011-12-12 19:44:05 -- Did not find any matching FileSystemWatchers for datasource with id 1.
{BusinessAccessDataCollection - FileSystemWatcher} --<Warning> -- 2011-12-12 19:44:05 -- Request was made to create a FileSystemWatcher for the datasource with id 1, name UteStugan but the address file:///var/www/Ute/sensor does not match criterias.
{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2011-12-12 19:44:14 -- Device with id 5, name Värme, native id 1 and code 1298:7 is being turned on. Method used is TellStickWrapper.
{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2011-12-12 19:44:15 -- Device with id 6, name UteTrappan, native id 2 and code 1306:1 is being turned off. Method used is TellStickWrapper.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2011-12-12 20:07:41 -- Running version 2.0.2.7 of server and version 2.01 of DB.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2011-12-12 20:07:41 -- Build date and time for this version is 2011-11-27 21:11:13.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2011-12-12 20:07:41 -- Validating database version and executing upgrade scripts.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2011-12-12 20:07:41 -- No upgrade performed. Database version is already up to date.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2011-12-12 20:07:42 -- Status of license is NotFound.

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Rapport av test.

Post by KungenAvPeking » Mon 12 Dec 2011, 23:55

Kollade igenom fem dagars loggar och hittar inget konsekvent i varför det kraschar...

Ibland är det mitt i att den uppdaterar datakällor, ibland mitt i att den skickar ett gäng kommandon med Tellsticken...
Någon enstaka gång har det hänt när den inte gör något som loggas...
Så tyvärr ger inte SK's egen logg något svar, vad jag kan se...

Någon annan logg som kan vara av intresse i detta läge?

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests