Google Calendar för att styra Switch King!

Andra typer av bidrag | Other contributions
fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

Google Calendar för att styra Switch King!

Post by fabz » Sun 21 Aug 2011, 14:07

Tjena!

Tänkte dela med mig av en lösning som jag satt upp hemma!

MÅL:
Dimma upp ljuset sakterligen à la "Wake-up light" 80 minuter före eventet "Jobba" förekommer i dagens agenda i min Google Calendar.

LÖSNING:
Lösningen blev att hämta Google Calendars XML-fil och via ett ASP-script som körs på webservern, som ligger på samma dator som Switch King server. Man kan dock lka gärna använda en extern webserver om man vill.

Switch King styrs genom att webbsidan som genereras av ASP-scriptet hämtas som en datakälla i Switch King. Värdet man får upp i SK är antal minuter till väckning där 0 definieras som starten på uppdimning. Negativa värden är således före väckning, och positiva efter väckning. Värdet nollställs vid 24.00. Om det eftersökta eventet inte hittas spottar scriptet istället ur sig ett konstant värde på - 3000.

Du kan använda denna datakälla för att starta gruppscheman, där värde över -1 lämpligtvis dimmar upp typ 30%, värde över 4 dimmar upp 50% osv...

Bifogar ASP-filen.

GÖR SÅHÄR:
1. Tanka ned filen fabcal.asp.
fabcal.asp.zip
.
Zippa upp den och öppna i en texteditor och klistra in din Privata XML-feed från Google calendar. (Du hittar denna under inställnigar i din Google Calendar). Följ övriga instruktioner i filen för att ändra eventet som ska eftersökas. Default är "Jobba".
2. Lägg filen i en mapp där den kan köras av en webbserver, tex IIS eller ladda upp på ett webbhotell som stödjer ASP.
3. Starta filen genom att öppna uppp fabcal.asp i en webbläsare. Kolla så att du inte får felmeddelanden.
4. Gå din din Kalender. Testa att lägga till ett event de närmsta minuterna som ska aktivera belysningen.
5. Gå tillbaks till fabcal.asp i din webbläsare. Kolla så att värdet i minuter som ges till start är negativt, det ska vara noll när uppdimningen ska startas.
kolla också de kommande dagarna så att skriptet stämmer med din kalender. Du kan kolla vilka events som Google rapporterar till dig, genom att trycka på "show agenda". Du kan också gå vidare till morgondagens datum för att låta scriptet analysera en annan dag genom att klicka på pilarna vid datumet.

6. Importera datakällan som en teckenseparerad fil i SK, uppdateringshastigheten ska vara 1 minut.

7. Sätt upp tex 3 gruppscheman som triggas i SK genom att sätta upp regler. Det första triggas lämpligen på större än -1 (dvs 0 och högre).



BEGRÄNSNINGAR:

Endast ett event per dag. Om flera events som matchar kriterierna upptäcks kommer det första att tas. Jag har haft en del problem med att andra events än de som tillhör dagens dyker upp i flödet från google. Vet ej vad detta beror på. Skrev skriptet idag. Vet ej hur det funkar i praktiken på morgonen ännu. Men det ser lovande ut såhär långt!

Min kod är säkert jätteful, men det funkar såhär långt. ;-)

Till sist: Om din internetanslutning går ned kommer lösningen inte fungera. Dessutom är ljus ingen garanti för att du kommer vakna, eller hur? Så du gör bäst i att ställa en väckarklocka också. :-)
fabcal.asp.zip
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by Martin » Sun 21 Aug 2011, 18:12

Häftigt! :clap:
Martin | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by Isaksson » Sun 21 Aug 2011, 21:52

Martin wrote:Häftigt! :clap:
+1

fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by fabz » Wed 24 Aug 2011, 18:19

Efter några dagars testning kan jag meddela att detta fungerar över förväntan! Har satt upp Switch King så att belysningen dimmas upp i tre steg enligt gruppregler. Dessutom har jag lagt till en regel som sänker belysningen i "godnattläge" 8 timmar före väckning. Därutöver triggar skriptet "bortaläget" (ett scenario i SK), 80 minuter efter påbörjad väckning, dvs då jag gått hemmifrån.
För säkerhets skull har jag ett sovläge (ytterligare ett scenario i SK) där all belysning är avstängd. På detta sätt undviker jag att någon regel drar igång belysningen mitt i natten (har ett flertal regler uppsatta som bygger på olika datakällor). SK går ur sovläget automatiskt genom att aktivera scenariot Hemmaläge när väckning ska påbörjas. När belysningen i sovrummet är fullt uppdimmad dras också belysningen i övriga lägenheten på (om det är mörkt ute dvs).

Nästa steg blir kanske att koppla en NEXA-ringklocka som väckarklocka till systemet, det borde väl vara möjligt att aktivera en sådan via SK?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by Martin » Sun 28 Aug 2011, 08:56

fabz wrote:Nästa steg blir kanske att koppla en NEXA-ringklocka som väckarklocka till systemet, det borde väl vara möjligt att aktivera en sådan via SK?
Har inte testat själv, men tror att en ringning är samma som "On" på en fjärrkontroll.
Martin | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by Isaksson » Mon 26 Sep 2011, 08:52

Jag har byggt vidare på din kod för kalendern och använder det själv nu för att hålla belysningen tänd längre beroende på hur sent man jobbar på kvällen.

Tack för att du väckte tanken om kalenderstyrning.

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by Rhodin » Mon 26 Sep 2011, 13:17

Martin wrote:
fabz wrote:Nästa steg blir kanske att koppla en NEXA-ringklocka som väckarklocka till systemet, det borde väl vara möjligt att aktivera en sådan via SK?
Har inte testat själv, men tror att en ringning är samma som "On" på en fjärrkontroll.
Jag kör "Nexa ringklocka" i SK och det fungerar bra! Ja - ON=en ringning

//Peter

ajfix
1 star
1 star
Posts: 7
Joined: Sun 23 Oct 2011, 19:27

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by ajfix » Sun 20 Nov 2011, 14:34

Jag får inte det här att fungera..
När jag öppnar .asp-filen i ett webfönster efter att jag redigerat och laddat upp den, så borde jag väl inte se själva .asp-koden utan det den faktiskt genererar?
..och i SK får jag "Dåligt, ogiltigt värde | Värdet <% är ogiltigt: Numeriskt värde förväntades, men hittades inte"

Känns som jag gör ngt fel :/
Total nybörjare på SK och "smarta hem", men skam den som ger sig.. :-)

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by Isaksson » Sun 20 Nov 2011, 15:37

ajfix wrote:Jag får inte det här att fungera..
När jag öppnar .asp-filen i ett webfönster efter att jag redigerat och laddat upp den, så borde jag väl inte se själva .asp-koden utan det den faktiskt genererar?
..och i SK får jag "Dåligt, ogiltigt värde | Värdet <% är ogiltigt: Numeriskt värde förväntades, men hittades inte"

Känns som jag gör ngt fel :/
Kör du denna på en "webbserver" som hanterar .asp?

ajfix
1 star
1 star
Posts: 7
Joined: Sun 23 Oct 2011, 19:27

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by ajfix » Sun 20 Nov 2011, 17:04

Har aldrig jobbat med .asp (måste lära mig ngn gång), men jag har laddat upp den på en Binero-server, så det vill jag nog svara ja på, ja :-)
Total nybörjare på SK och "smarta hem", men skam den som ger sig.. :-)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests