Google Calendar för att styra Switch King!

Andra typer av bidrag | Other contributions
fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by fabz » Mon 21 Nov 2011, 08:01

Micke N wrote:Går det att göra liknande med Exchange?
Tyvärr inte vad jag vet! Om man inte kan få ut ett RSS-flöde från en Exchange-server?

fiskafan
1 star
1 star
Posts: 11
Joined: Fri 21 Jan 2011, 09:18

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by fiskafan » Mon 21 Nov 2011, 21:17

fabz wrote:
Micke N wrote:Går det att göra liknande med Exchange?
Tyvärr inte vad jag vet! Om man inte kan få ut ett RSS-flöde från en Exchange-server?

Tjenare,

Exchange 2007 och senare har en webservice som kallas för EWS (Exchange web services) där du kan få ut all info i ett xml format.

Det finns en del schyssta produkter som jackar in mot denna webservice, en av dessa är: http://www.evoko.se/

Du borde kunna få ut all info du vill ha. läs mer här: http://msdn.microsoft.com/en-us/library ... .140).aspx

du når EWS via: https://<servernamn>/ews/exchange.asmx

Mer info kan du få genom att googla =)

Hoppas att detta är till nån nytta för din del.

Mvh
Johan

ajfix
1 star
1 star
Posts: 7
Joined: Sun 23 Oct 2011, 19:27

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by ajfix » Mon 21 Nov 2011, 23:06

fabz wrote:Just detta asp-script skulle ju eventuellt kunna köras på en extern webbserver. Jag har lite olika webbhotell (one.com) som jag ändå betalar för. Om det finns intresse, skulle jag kunna lägga upp asp-skriptet där. Man kan lägga in så att ni anger er privata Google-Calendar-adress i URL-fältet efter adressen till skriptet, så att era privata google-adresser inte ens lagras på servern. Den räddhågsne skulle också kunna ha en extra Google-kalender avsedd för ändamålet.

Finns det intresse för detta?
Det där låter väldigt intressant (åtminstone under en fas tills jag lär mig hur jag själv jobbar med och hostar filerna :-))
Total nybörjare på SK och "smarta hem", men skam den som ger sig.. :-)

Rauna
2 stars
2 stars
Posts: 27
Joined: Mon 14 Feb 2011, 21:51

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by Rauna » Tue 22 Nov 2011, 20:07

Hej på er.

Jag har one.com också, men dom verkar inte ha stöd för asp, eller är jag ute och cyklar ? :)
Går det att konvertera om denna asp kod till php kod, eller måste man programera om totalt ?
Jag är totalt grön på php och asp :D .

Kenneth

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by Isaksson » Tue 22 Nov 2011, 21:36

Rauna wrote:Hej på er.

Jag har one.com också, men dom verkar inte ha stöd för asp, eller är jag ute och cyklar ? :)
Går det att konvertera om denna asp kod till php kod, eller måste man programera om totalt ?
Jag är totalt grön på php och asp :D .

Kenneth
Tjenare, det krävs justeringar i koden så det går inte riktigt bara göra copy /paste för att konvertera till php.

Angående one.com så är jag inte helt säker (har ej konto där) men vad jag kunde läsa mig till på deras sida så kör de bara med php.

fridde
3 stars
3 stars
Posts: 101
Joined: Mon 10 Oct 2011, 05:52

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by fridde » Tue 22 Nov 2011, 23:26

Isaksson wrote:Angående one.com så är jag inte helt säker (har ej konto där) men vad jag kunde läsa mig till på deras sida så kör de bara med php.
Sedan ett par år erbjuder inte längre One.com webhosting ASP scriptning av hemsidor. Nu erbjuds enbart php & html!
Vill man ha ASP(.NET) hosting jättebilligt så kan jag rekommendera Web10. :wave:

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by Isaksson » Tue 22 Nov 2011, 23:29

fridde wrote:
Isaksson wrote:Angående one.com så är jag inte helt säker (har ej konto där) men vad jag kunde läsa mig till på deras sida så kör de bara med php.
Sedan ett par år erbjuder inte längre One.com webhosting ASP scriptning av hemsidor. Nu erbjuds enbart php & html!
Vill man ha ASP(.NET) hosting jättebilligt så kan jag rekommendera Web10. :wave:
Använder okså web10, har testat både windows och linux servrar, men måste tyvärr säga att man får lite vad man betalar upptid inte a och o så fungerar det bra för "hemma" miljö att använda tex de billigare webbhotellen.

SweVictor
3 stars
3 stars
Posts: 51
Joined: Sat 08 Oct 2011, 15:22

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by SweVictor » Wed 23 Nov 2011, 14:57

Spännande projekt detta... Blev lite intresserad och började kika lite själv på bla api... Jag började då med att lägga till en återkommande händelse (uppstigning alla vardagar xx:xx, helger yy:yy) och tittade sedan på xmlen som skapades. Blev lite förvånad när jag insåg att google bara genererar ett xml-entry per återkommande händelse och inte en per dag... Funkar asp:n för återkommande händelser också?

/Victor

fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by fabz » Fri 25 Nov 2011, 08:03

SweVictor wrote:Funkar asp:n för återkommande händelser också?
Japp, det gör det. Dock har jag haft problem med att enskillda avbrutna återkommande händelser ändå triggar skriptet. Men i övrigt ska det funka.

fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

Re: Google Calendar för att styra Switch King!

Post by fabz » Fri 25 Nov 2011, 08:07

fridde wrote:Sedan ett par år erbjuder inte längre One.com webhosting ASP scriptning av hemsidor.
Jag har varit kund i några år på one.com, och vi äldre kunder ska ha kvar asp-stödet tills vidare vad jag vet. Men märkte själv att mitt script inte fungerade på one-servern nu, så kanske har de slutligen fasat ut det. Asp (inte asp.net) är ju ett gammalt skriptformat, men eftersom jag programmerat visual basic sedan barndomen så var det det som var lättast att ge sig på för mig. Arbetar som läkare i vanliga fall, och har inte riktigt haft tid att uppdatera mig i programmering de senaste åren. ;-)

Men om någon ville skriva om skriptet till php så vore det ju fantastiskt! Eller, ännu bättre, om Switch King-teamet ville inplmenentera stöd för Google Calendar / Exchange direkt i Switch King! Tror det kan bli många +1 på det.. :-)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests