SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire

Andra typer av bidrag | Other contributions
Post Reply
chris
3 stars
3 stars
Posts: 136
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire

Post by chris » Mon 08 Jul 2013, 10:52

Hej nu har jag fått ett fel vet inte varför allt har funkat perfekt
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

chris
3 stars
3 stars
Posts: 136
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire

Post by chris » Mon 08 Jul 2013, 11:05

Vet inte vad som hände startade om EG ett par gånger sedan funkade det igen.... :D

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire

Post by krambriw » Mon 08 Jul 2013, 11:42

Jag har märkt att om du ändrar namn på en datakälla i SK så måste du starta om SwitchKing pluginnen i EG för att det skall uppdateras korrekt.

Felmeddelandet indikerar i alla fall att SwitchKing pluginnen inte fick tag i datakällan i SK

mvh

gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: Sv: SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire

Post by gus » Mon 08 Jul 2013, 16:47

krambriw wrote:Jag har märkt att om du ändrar namn på en datakälla i SK så måste du starta om SwitchKing pluginnen i EG för att det skall uppdateras korrekt.

Felmeddelandet indikerar i alla fall att SwitchKing pluginnen inte fick tag i datakällan i SK

mvh
Ja den har jag oxå kämpat med innan jag upptäckte det :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire

Post by gus » Mon 08 Jul 2013, 19:08

Kungen av EG = krambriw !!

Nu är allt igång, mäkta imponerad av detta!!
Då jag inte vill att EG skall lagga när den skriver mina sensorer till SK (vill ha snabbhet till mina PIR deckare) skriver jag dessa till en fil som SK sedan läser.
Detta fungerar utmärkt, det bara rasslar till så är det klart!

Code: Select all

light = eg.plugins.OneWireClient.ReadAttribute(u'', u'/20.F32D10000000', u'volt.A', True)
light = eg.plugins.OneWireClient.ReadAttribute(u'', u'/20.F32D10000000', u'volt.A', True)
pool = eg.plugins.OneWireClient.ReadAttribute(u'', u'/28.E47CE1040000', u'temperature', True)
vind = eg.plugins.OneWireClient.ReadAttribute(u'', u'/28.5DE2DC040000', u'temperature', True)
heatwater = eg.plugins.OneWireClient.ReadAttribute(u'', u'/10.4B152A020800', u'temperature', True)
music = eg.plugins.OneWireClient.ReadAttribute(u'', u'/10.5E252A020800', u'temperature', True)
heat = eg.plugins.OneWireClient.ReadAttribute(u'', u'/10.CC1E2A020800', u'temperature', True)


fo = open("sensors.txt", "wb")
fo.write( str(light) + (",") + str(pool) + (",") + str(vind) + (",") + str(heatwater) + (",") + str(music) + (",") + str(heat));

# Close opend file
fo.close()
Kan även nämna att skrivning till I/O.s fungerar även det!

//Rickard

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire

Post by krambriw » Mon 08 Jul 2013, 19:37

Tack!!!

Det är ju strålande, fantastiskt att det fungerar fint med skrivning till fil och till I/O. Är I/O styrningen tillräckligt snabb?

Eftersom datasättningen upplevdes som trög via REST interfacet, har du SK servern på en annan dator än där EG körs?

Jag har inte hållit på så länge med 1-wire komponenter men dom har definitivt sina fördelar. Har precis beställt en till ljussensor. Jag behöver sätta upp en på skorstenen för att mäta aktuell ljusstyrka korrekt, har för mycket träd hos grannarna som stör mina mätningar på nuvarande mätpunkt (mätningarna används för att på ett förhoppningsvis mera listigt sätt styra ett antal markiser). Jag har tack och lov redan en signalkabel med två ledningspar som går upp till vinden ifrån utrymmet där min Raspberry Pi är monterad så det är bara sista biten upp till skorstenen som fattas. Kommer därför att koppla upp den via ett ESD skyddskort så man skyddar sig lite grann från överspänningar...

Jätteroligt att du fått det att fungera,

mvh Walter

gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire

Post by gus » Mon 08 Jul 2013, 20:02

Ja 1-wire är hett hos mig, ser många spännande saker mha dessa kretsar, något som jag inte har testa än är räknare, sugen på att få koll på både vatten och elförbrukning. Idag har jag ett Hemma / Borta vred kopplad på en I/O krets, denna kommer in i SK som en regel i div belysning. Min tanke är att jag skall införskaffa en ventil på inkommande vatten som vid bortaläge stänger denna mha en I/O krets (tack vare din insats!).

Förresten, är det något som är ändrat när man läser ReadAttribute? Får inte denna kod att funka sen jag uppdaterade pluggen?

Code: Select all

my_value = eg.plugins.OneWireClient.ReadAttribute(u'test', u'/12.425382000000', u'sensed.A', True)
Får detta fel:

Code: Select all

   Traceback (most recent call last):
     Python script "45", line 1, in <module>
       my_value = eg.plugins.OneWireClient.ReadAttribute(u'test', u'/12.425382000000', u'sensed.A', True)
   TypeError: __call__() takes exactly 7 arguments (5 given)

gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire

Post by gus » Mon 08 Jul 2013, 22:04

gus wrote:Ja 1-wire är hett hos mig, ser många spännande saker mha dessa kretsar, något som jag inte har testa än är räknare, sugen på att få koll på både vatten och elförbrukning. Idag har jag ett Hemma / Borta vred kopplad på en I/O krets, denna kommer in i SK som en regel i div belysning. Min tanke är att jag skall införskaffa en ventil på inkommande vatten som vid bortaläge stänger denna mha en I/O krets (tack vare din insats!).

Förresten, är det något som är ändrat när man läser ReadAttribute? Får inte denna kod att funka sen jag uppdaterade pluggen?

Code: Select all

my_value = eg.plugins.OneWireClient.ReadAttribute(u'test', u'/12.425382000000', u'sensed.A', True)
Får detta fel:

Code: Select all

   Traceback (most recent call last):
     Python script "45", line 1, in <module>
       my_value = eg.plugins.OneWireClient.ReadAttribute(u'test', u'/12.425382000000', u'sensed.A', True)
   TypeError: __call__() takes exactly 7 arguments (5 given)
Löste det själv!

Du hade ju lagt till ett par fält, så jag bara adderade dessa fast tomma så funka det!

Code: Select all

my_value = eg.plugins.OneWireClient.ReadAttribute(u'test', u'/12.425382000000', u'sensed.A', u'', u'', True)

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire

Post by krambriw » Wed 10 Jul 2013, 06:36

En liten uppdatering, helt kompatibel med förra versionen, ersätt filen och starta om EG. Jag fick ett felmeddelande vid två tillfällen så jag tror detta är fixat nu.

Har dessutom lagt in övervakning av att kommunikationen med OneWire servern fungerar (vid kommunikationsfel erhålls ett event, likaså när den åter fungerar igen)

mvh
# 2013-07-10 Added comms monitoring with OneWire server
# Made a minor code improvement in reading responses
__init__.zip
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: Sv: SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire

Post by gus » Thu 11 Jul 2013, 18:06

Uppdaterat, snurrar finfint!



Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests